Преди няколко дни френската екологична организация Agir pour l'Environnement публикува проучване, което разтърси автомобилната индустрия. Като се фокусира не върху отработените газове, тя се насочи към често пренебрегвана индустриална връзка: производителите на гуми. Цялата индустрия за гуми е призована да отговори на ключов въпрос: как да се съчетаят производителността, безопасността и намаляването на въздействието върху околната среда?

Обект на критики заради замърсяването от продуктите си
След анализ на гуми от шест основни производителя, организацията идентифицира 1954 химични молекули в каучуковата смес. Сред тях 785 представляват висок риск за здравето и околната среда. "Открихме 111 вещества, силно токсични за водната среда, 85 потенциално фатални за хората при поглъщане и 112 канцерогенни, мутагенни или репротоксични молекули", обясни Стефан Керкхов , генерален делегат на организацията.
Резултатите подчертават зависимостта на индустрията от сложни добавки: масла, смоли, метали, антиоксиданти и пластификатори. Тези компоненти, от съществено значение за производителността и издръжливостта на гумите, сега се превръщат в регулаторни цели. Във Франция, например, според TF1 Info, близо 50 000 тона частици от износването на автомобилни гуми се отделят във въздуха, почвата и водата всяка година.
Отговорът на производителите: иновации и регулаторни ограничения
Поставени под натиск, големите производители на гуми веднага реагираха. Michelin, чрез своя отдел за научноизследователска и развойна дейност, посочи, че е намалила емисиите от износване на гуми с 5% между 2015 и 2020 г. Компанията също така обяви няколко изследователски програми за по-добро разбиране и измерване на частиците, отделяни от износването.
Други играчи проучват подобни възможности. Continental залага на каучукови смеси, базирани на индустриално глухарче. Goodyear тества полимери, получени от биомаса. Bridgestone инвестира в проследимостта на химикалите и кръгово рециклиране. Ограниченията обаче се умножават. Предстоящият регламент Евро 7, който в момента се финализира, планира да включи за първи път ограничения за емисиите на частици, свързани с износването на гумите и спирачките. За компаниите това развитие представлява революция, сравнима с тази на каталитичните конвертори в края на 90-те години.

Предизвикателството е двойно: да се ограничи замърсяването, без да се компрометира механичната производителност и безопасността на превозните средства, особено в контекст, където средното тегло на колите се увеличава с 15% до 20% с електрификацията на автопарка.
Индустриалният модел е под натиск: прозрачност, разходи и репутация
За производителите на автомобилни гуми шокът е и символичен. "Гражданите имат право да знаят точния състав на продуктите, които купуват, и с които... се тровят", посочва осъжда Оливър Чарлз, говорител на Agir pour l'Environnement. Това искане за прозрачност оспорва основополагащ принцип на сектора: търговската тайна. Химическите формули, ревниво пазени в продължение на десетилетия, сега се възприемат като нещо тайно.
Въпреки това, премахването на тази секретност би могло да наруши технологичната конкуренция. Производителите се опасяват, че подробното етикетиране на компонентите, изисквано от Брюксел, ще отслаби патентите им и ще увеличи производствените разходи.


0