Продажбите на флагмана на Audi – седана A8, се сринаха рязко миналата година. Спадът е с цели 26,3% - до само 14 955 автомобила. Причините са две – моделът вече е на сериозна възраст, тъй като излезе още през 2017, като към това трябва да се прибави и намаляващият интерес към седаните на пазара, доминацията на SUV-овете се увеличава.
Фейслифтът в средата на цикъла - през 2022, не беше достатъчен, за да промени нещата, а екстра дългата версия на Horch за Китай, кръстена на един от историческите предшественици на Audi, също не помогна много. И така, какво следва? Очевидно дори в Audi не са сигурни, като говорител на германския производител заяви пред Automobilwoche, че компанията все още „търси платформа за евентуален наследник“.
Пореден фейслифт е изключен, тъй като A8 се нуждае от нова платформа, за да отговаря на все по-строгите разпоредби. Предвид по-бавното от очакваното приемане на електрическите превозни средства, изцяло електрическият наследник се разглежда като рискован ход. Решението на Porsche да пусне на пазара нов SUV с три реда седалки първо с двигатели с вътрешно горене, въпреки че той е планиран като електромобил, подчертава притесненията на VW Group относно изцяло електрификацията.
Разтегната версия на платформата от новото Q5?
И така, какъв е планът? Audi може да удължи живота на своя бензинов A8, като използва разтегната версия на Premium Platform Combustion (PPC). Тази архитектура вече е в основата на най-новите A5, Q5, A6 и Q6, като Q7 и първото Q9 ще бъдат на същата платформа при дебюта си догодина. „Бъдещето на A8 е в процес на активно преразглеждане Обмисляме интензивно кога ще пуснем наследника на A8 и коя технология за задвижване е правилната“, коментира ръководителят на отдела за техническо развитие Джефри Буко.
Очаква се решение през следващите седмици. Дори ако заместител на двигателя с вътрешно горене получи зелена светлина, е малко вероятно той да пристигне преди 2029, оставяйки потенциална празнина, след като настоящият A8 приключи с производството. Моделът от четвърто поколение има удължен живот до края на 2026, но дотогава той вече ще е на девет години.
BMW и Mercedes освежават своите флагмани
Междувременно BMW и Mercedes планират актуализации за своите топ модели през 2026, което ще направи 7-Series и S-Class да изглеждат още по-свежи до остаряващия A8. В Audi поне няма да се тревожат за Lexus LS. Японският конкурент е на път да се откаже от седана си, като го превръща в ексцентричен миниван, вероятно дори с шест колела.