fallback

Технологията VTEC, или как Honda излъга физиката

Как работи системата, която превърна японците в лидер по литрова мощност

В автомобилния свят има технологии, които променят играта завинаги. Една от тези инженерни перли е VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) на Honda. Това не е просто система за променливо газоразпределение - това е философски подход към конструирането на двигатели, който е оставил незаличима следа, особено в света на високооборотните бензинови агрегати.                    Големият компромис с 4-те цилиндъра

В продължение на десетилетия инженерите се сблъскват с един фундаментален компромис при четиритактовите двигатели: Разпределението на клапаните. За ниски обороти и икономичност са нужни клапани, които се отварят по-малко и за по-кратко време (малък "лифт" и "продължителност"). Това осигурява плавна работа и висок въртящ момент в градски условия.

За високи обороти и максимална мощност е необходим агресивен профил – клапани, които се отварят повече и за по-дълго време (голям "лифт"), за да може двигателят да "диша" ефективно и да развие пълния си потенциал.

VTEC - съчетанието на несъвместимите неща

Невъзможно е да имаш и двете едновременно... до появата на VTEC. А решението е свързано с трите гърбици. Патентът на Honda от края на 80-те години, който дебютира в Integra XSi през 1989 г., е гениален в своята простота. Системата VTEC използва не две, а три гърбици на разпределителния вал за всеки клапан (всмукателен и изпускателен).

Две външни гърбици: Те са с умерен профил и се използват при ниски и средни обороти, осигурявайки икономичност. Има и една централна гърбица: Тя е с много по-голям и агресивен и спортен профил.                   При достигане на определени обороти (обикновено между 5000 и 6000 об/мин), електронният блок за управление (ECU) изпраща сигнал. Хидравлично налягане задейства буталце (пинче), което заключва трите кобилици заедно. В този момент агресивната централна гърбица поема контрола над клапана.

Резултатът? Двигателят преминава от икономичен "семеен" режим в режим на "спортен болид" за части от секундата, придружен от онзи характерен, пронизителен рев, който е запазена марка на Honda Civic Type R и S2000.

Технологията превърна Honda в лидер

VTEC превърна Honda в пионер по отношение на литровата мощност при атмосферните двигатели. Системата не само оптимизира горивната ефективност, но и доставя уникално емоционално преживяване. Тя дава на шофьора усещането за два двигателя в един – един скромен и икономичен за ежедневието и един яростен, високооборотен звяр, който чака да бъде събуден.

Въпреки че днес много производители използват различни форми на променливо газоразпределение, оригиналната VTEC технология остава една от най-забележителните и емблематични инженерни особености в историята на автомобилостроенето. Това е технология, която показва, че с достатъчно инженерна мисъл, физиката може да бъде надхитрена.        

fallback
  • #13
    Охотник ( преди 1 месец )
    След 31 години бай *** осъзна технология. Която вече е остаряла и се надгражда. Но търсенето, на германски дизели 4-та употреба. И монтирането на АГУ, още преди обслужването, на "новият внос". Доказва, че нищо не се е променило. *** сака да е евтино, но и да му е гадно. И да реве на воля, как се е прецакал, с онази примамлива каруца. На уникална цена. Само китайците имат технологична възможност, да произведат мечтаният автомобил. Но войната ще е до последната фирма. Успех на тарикатите.
  • #12
    Хаха ( преди 1 месец )
    Лъки и Голдстар са две различни фирми, които се обединиха Точко Троти нетчо, съкратено LG.
  • #11
    Антитрол ( преди 1 месец )
    Възможно е това да е било пълното име, но много добре си спомням, че на телевизора който купих по онова време на баба ми и дядо ми пишеше само Goldstar и беше най-евтиното нещо на пазара, А аз за първи път чувах такава марка, за разлика от японските марки, които изброих по-долу, които още по време на комунизма си купувахме от Кореком с долари или от виетнамците. Купих телевизора от складовете в Брезовско, защото такава менте марка не продаваха по главната на Пловдив. Факт!
  • #10
    До 2 ( преди 1 месец )
    Клапани, млапани и накрая Теслю се качва на един 1.9 TDI дръгел и отвява всичко в облак пушек :)))
  • #9
    Хаха ( преди 1 месец )
    LG се казваше Лъки голдстар, Точко ***.
  • #8
    Emozione ( преди 1 месец )
    Статията внушава, че Хонда са първите внедрили системата, но..."Alfa Romeo е първият производител, който използва система за променливо газоразпределение в производствените автомобили (US Patent 4,231,330).[10][11] Моделите с впръскване на гориво на Alfa Romeo Spider 2000 от 1980 г. са имали механична VVT система. Системата е проектирана от инж. Джампаоло Гарсия през 70-те години на миналия век.[12] Всички модели Alfa Romeo Spider от 1983 г. нататък използват електронна VVT система."
  • #7
    Хаха ( преди 1 месец )
    Тротитр Ола редовно го извършва това упражнение,надлъгва се с математиката и физиката.
  • #6
    Антитрол ( преди 1 месец )
    LG, който ПО ОНОВА време се казваше goldstar
  • #5
    Антитрол ( преди 1 месец )
    А иначе, че това е било гениално решение за времето си, две мнения няма. Всеки обективен човек ще признае, че по онова време японците наистина бяха едни от най-добрите, ако не и най-добрите в технологиите от всякакъв вид. Като започнеш от електрониката и батериите и стигнеш до автомобилостроенето. Тогава sony, panasonic, sharp и hitachi бяха връх в технологиите, а samsung и LG, който пълно във време се казваше goldstar бяха някакви ментета, които никой не взимаше на сериозно.
  • #4
    Антитрол ( преди 1 месец )
    Всъщност даже неправилно съм се изразил. Заглавието гласи, че лъжеш физиката, А аз съм се изразил по-меко, което по-може да е вярно - надхитряваш я. Но когато някой е тръгнал с яснота идея, че ще лъже някого или нещо, няма особен смисъл да спориш с него. Особено пък когато става въпрос за лъжите на японска марка, защитавана от други лъжци, които харесват да ги лъжат. Даже с гордост заявяват, че са излъгали. Тоест извинявам се за включването, продължете си риториката. Няма да се включвам повече
fallback
Последни