fallback

Технологията VTEC, или как Honda излъга физиката

Как работи системата, която превърна японците в лидер по литрова мощност

В автомобилния свят има технологии, които променят играта завинаги. Една от тези инженерни перли е VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) на Honda. Това не е просто система за променливо газоразпределение - това е философски подход към конструирането на двигатели, който е оставил незаличима следа, особено в света на високооборотните бензинови агрегати.                    Големият компромис с 4-те цилиндъра

В продължение на десетилетия инженерите се сблъскват с един фундаментален компромис при четиритактовите двигатели: Разпределението на клапаните. За ниски обороти и икономичност са нужни клапани, които се отварят по-малко и за по-кратко време (малък "лифт" и "продължителност"). Това осигурява плавна работа и висок въртящ момент в градски условия.

За високи обороти и максимална мощност е необходим агресивен профил – клапани, които се отварят повече и за по-дълго време (голям "лифт"), за да може двигателят да "диша" ефективно и да развие пълния си потенциал.

VTEC - съчетанието на несъвместимите неща

Невъзможно е да имаш и двете едновременно... до появата на VTEC. А решението е свързано с трите гърбици. Патентът на Honda от края на 80-те години, който дебютира в Integra XSi през 1989 г., е гениален в своята простота. Системата VTEC използва не две, а три гърбици на разпределителния вал за всеки клапан (всмукателен и изпускателен).

Две външни гърбици: Те са с умерен профил и се използват при ниски и средни обороти, осигурявайки икономичност. Има и една централна гърбица: Тя е с много по-голям и агресивен и спортен профил.                   При достигане на определени обороти (обикновено между 5000 и 6000 об/мин), електронният блок за управление (ECU) изпраща сигнал. Хидравлично налягане задейства буталце (пинче), което заключва трите кобилици заедно. В този момент агресивната централна гърбица поема контрола над клапана.

Резултатът? Двигателят преминава от икономичен "семеен" режим в режим на "спортен болид" за части от секундата, придружен от онзи характерен, пронизителен рев, който е запазена марка на Honda Civic Type R и S2000.

Технологията превърна Honda в лидер

VTEC превърна Honda в пионер по отношение на литровата мощност при атмосферните двигатели. Системата не само оптимизира горивната ефективност, но и доставя уникално емоционално преживяване. Тя дава на шофьора усещането за два двигателя в един – един скромен и икономичен за ежедневието и един яростен, високооборотен звяр, който чака да бъде събуден.

Въпреки че днес много производители използват различни форми на променливо газоразпределение, оригиналната VTEC технология остава една от най-забележителните и емблематични инженерни особености в историята на автомобилостроенето. Това е технология, която показва, че с достатъчно инженерна мисъл, физиката може да бъде надхитрена.        

fallback
  • #23
    Димов ( преди 1 месец )
    Нашият приятел е специалист на тема титанични идеи и сметките му са правени винаги без кръчмар,само приходи без разходи.Предлага да вложим хиляди лева в електричка трафопост, която да зареждаме изгодно през деня с ФЕЦ и после да продаваме скъпо през нощта.Печалба от десетина лева на ден при вложени хиляди лева в скъпа електричка и фотоволтаични панели.Финансов гений !
  • #22
    Хаха ( преди 1 месец )
    На доказан психопат изобщо не чета коментарите.Всичко му е грешно.
  • #21
    Гост ( преди 1 месец )
    На мен Пещера ми идва малко далечко.Някой живеещ по близо може да свърши тази работа.
  • #20
    Антиелектрика ( преди 1 месец )
    Да се смееш ли или да плачеш?! Онзи, който до вчера смяташе, че срещу него има светована конспирация и ни обвиняаше, че сме един и същ човек, пишещ от кв. "Чайка" във Варна, се оказа наистина див *** от Пещера - хахаха. Аз за това се чудех от къде му идват тези простотии на ум за таксита, за трафопостовете, за зареждане и т.н. и т.н., а той не е стъпвал в София завалията, а само в Пловдив ходи веднъж годишно. Но пък кардинално решава проблемите на Испания и Швейцария - хахаха.
  • #19
    Хехе ( преди 1 месец )
    Точко се уплаши,сега ще се оглежда непрекъснато като излезе на улицата.
  • #18
    Антитрол ( преди 1 месец )
    Поредната ОСПАМЕНА от агресивните психопати тема...
  • #17
    Антитрол ( преди 1 месец )
    Троловете от тролфермата доказват колко агресивни психопати са. Нищо ново под слънцето. Поредната спомена от агресивните психопати тема, които освен от агресия от друго не разбират и ако можеха щяха да разбият физиономиите на Уикипедия, YouTube, сайта на ЕСО, чат gtp и всякакви други средства за информация, които им пречат на пропагандата, тоест бизнеса. А пък не дай Боже срещнат Айнщайн или Нютон и майка им няма да ги познае. Така ще им сменят физиономията на тези гадини!
  • #16
    Пещерска гроздова ( преди 1 месец )
    Който му трябва Точко електрика за да му смени физиономията,да заповяда в град Пещера.Когото и да попиташ в града за електрика фантаст ще те упъти към къщата с фотоволтаични панели на покрива.Този е опротивял на хората в целия град с бизнес идеите си.
  • #15
    анонимен ( преди 1 месец )
    Точко тро ла се информира от Тролопедия.
  • #14
    Антитрол ( преди 1 месец )
    Последно, през 1990 приблизително когато е излязъл този двигател, телевизорът който съм купил goldstar ли е бил или lucky goldstar или просто се заяждаш? Залагам на първото и третото, защото обединението за което говориш се е случило през 1995 след което електрониката с марка gold star вече е LG . Лъки не произвеждат електроника, а химия. Поредното ГЕНЕРИРАНЕ на ИЗЛИШНИ коментари за да ДРАЗНИШ ОСТАНАЛИТЕ , като ПРОВОКИРАШ ОТГОВОРИ.
fallback
Последни