fallback

Технологията VTEC, или как Honda излъга физиката

Как работи системата, която превърна японците в лидер по литрова мощност

В автомобилния свят има технологии, които променят играта завинаги. Една от тези инженерни перли е VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) на Honda. Това не е просто система за променливо газоразпределение - това е философски подход към конструирането на двигатели, който е оставил незаличима следа, особено в света на високооборотните бензинови агрегати.                    Големият компромис с 4-те цилиндъра

В продължение на десетилетия инженерите се сблъскват с един фундаментален компромис при четиритактовите двигатели: Разпределението на клапаните. За ниски обороти и икономичност са нужни клапани, които се отварят по-малко и за по-кратко време (малък "лифт" и "продължителност"). Това осигурява плавна работа и висок въртящ момент в градски условия.

За високи обороти и максимална мощност е необходим агресивен профил – клапани, които се отварят повече и за по-дълго време (голям "лифт"), за да може двигателят да "диша" ефективно и да развие пълния си потенциал.

VTEC - съчетанието на несъвместимите неща

Невъзможно е да имаш и двете едновременно... до появата на VTEC. А решението е свързано с трите гърбици. Патентът на Honda от края на 80-те години, който дебютира в Integra XSi през 1989 г., е гениален в своята простота. Системата VTEC използва не две, а три гърбици на разпределителния вал за всеки клапан (всмукателен и изпускателен).

Две външни гърбици: Те са с умерен профил и се използват при ниски и средни обороти, осигурявайки икономичност. Има и една централна гърбица: Тя е с много по-голям и агресивен и спортен профил.                   При достигане на определени обороти (обикновено между 5000 и 6000 об/мин), електронният блок за управление (ECU) изпраща сигнал. Хидравлично налягане задейства буталце (пинче), което заключва трите кобилици заедно. В този момент агресивната централна гърбица поема контрола над клапана.

Резултатът? Двигателят преминава от икономичен "семеен" режим в режим на "спортен болид" за части от секундата, придружен от онзи характерен, пронизителен рев, който е запазена марка на Honda Civic Type R и S2000.

Технологията превърна Honda в лидер

VTEC превърна Honda в пионер по отношение на литровата мощност при атмосферните двигатели. Системата не само оптимизира горивната ефективност, но и доставя уникално емоционално преживяване. Тя дава на шофьора усещането за два двигателя в един – един скромен и икономичен за ежедневието и един яростен, високооборотен звяр, който чака да бъде събуден.

Въпреки че днес много производители използват различни форми на променливо газоразпределение, оригиналната VTEC технология остава една от най-забележителните и емблематични инженерни особености в историята на автомобилостроенето. Това е технология, която показва, че с достатъчно инженерна мисъл, физиката може да бъде надхитрена.        

fallback
  • #33
    иво ( преди 1 седмица )
    Жената имаше такава каруца Сивик с целия фар. Колкото пъти се качвах на нея псувах инжинерите на Хонда. с тоя 1.4 двигател е брутално слаба и изнервещо слабо окачване, като лагерна количка. На хаимбоаз един път и камиони искаха да ме изпреварват.. на 3та на 6к оборота все едно ще излита а тя седи на едно място. Недоразумение на автомобилостроенето
  • #32
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Това е един от многото митове, който автожурналистите преповтарят сляпо от десетилетия. Хонда не е измислила променливото газоразпределение! Тойота не е измислила хибридите! Всъщност, VTEC на Хонда беше провал чак до след 2000 г., когато успяха да го оправят. Дотогава беше много лаком - мощен, но гореше като змей.
  • #31
    azazaz666az@abv.bg ( преди 1 месец )
    Беля
  • #30
    raiders ( преди 1 месец )
    Имах алфа 156 и имаше подобна система на 2.0 155к.с с вариатор и работеше уникално добре! При това в смукателите колектори имаше клапи който отново се отваряха и правеха по-различно влизането на въздуха при.определини обороти и съчетано с промяната на клапите след 2700-3000 оборота все едно имах турбо кола. Да не беше много бърза 8.7 до 100, но имаше чудесно усещане в.нея, а и спирачките бяха уникални.
  • #29
    Тъп ( преди 1 месец )
    Всички се хващаме на *** журналистическо заглавие. Физиката не е излъгана всичко си е физика , с избутването на пънчето до трета гърбица И десет гърбица да има пак е физикаВече наноматериалите и н.в. са физикохимия и магия
  • #28
    Антитрол ( преди 1 месец )
    ДО ТРОЛОВЕТЕ ОТ ТРОЛФЕРМАТА, ще ти отговоря защото е по темата на статията. Първоначално цитирах края на статията пак цитирам "физиката може да бъде НАДХИТРЕНА" а после не се поправих, а допълних и цитат от заглавието което е още по-брутално от финала "как Honda ИЗЛЪГА физиката" ХАЙДЕ СЕГА ИЗБРОЙ КОЛКО ОТ МОИТЕ КОМЕНТАРИ СА ПО СТАТИЯТА И КОЛКО ОТ МНЕНИЯТА НА ТРОЛОВЕТЕ ОТ ТРОЛФЕРМАТА? Кой изкара целия ден тук за да псува, заяжда и генерира мнения без да кажеш НИЩО КОНКРЕТНО ПО СТАТИЯТА?
  • #27
    проролкин до #1, #4 ( преди 1 месец )
    Ти верно, съвсем изплиска легена. Първо цитираш грешно заглавието, после се правиш на неразбрал, после се самокоригираш и пак си неразбрал, но обвиняваш хората, които до този момент нищо не са коментирали, че са Хондопаклоници. За капак обещаваш, че ще се оттеглиш и ще оставиш почитателите на марката да си развиват "риториката" и пишеш още 50 коментара, практически през целия ден! Браво, ама махни "Анти"-то от ника си.
  • #26
    Антитрол ( преди 1 месец )
    Потърсете грешки в сметките и аргументите?Ако не намерите, карайте по утъпкания сценарий на правилата на тролфермата. " Когато не можеш да отговориш смислено на аргумента на опонента, измисли му прякор. Напсувай го. Измисли някоя лъжа по негов адрес. Пиши от негово име някоя глупост. Гарнирай с обилни обиди по негов адрес и кажи, че ЩЕ МУ СМЕНИШ ФИЗИОНОМИЯТА. Прати в лудницата. Кажи, че е бременен от Мъск. НО НИКОГА В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ НЕ говорете на въпроси по ТЕМАТА НА ДИСКУСИЯТА! НИКОГА!!!
  • #25
    Димов ( преди 1 месец )
    За грешните сметки за енергийната ефективност на електричката,която не надвишава 70%.За разхода от 12 квтч на 100 на Тесла с 140 км на магистрала.Да изброявам ли още? Всички сметки и факти са ти умишлено изкривени и натаманени в твоя полза.
  • #24
    Димов ( преди 1 месец )
    Колегите затова още те бъзикат за това,че не можеш да сметнеш сложна лихва за пет години и геометричната прогресия в Екселските таблици се оказа намаляваща, нищо общо с заветната цел 20 милиона електромобила.Това ли са ти сметките и аргументите?
fallback
Последни