Китай днес е суперсилата в областта на електромобилите - но противно на очакванията, тамошните производители не се отказват да усъвършенстват и двигателя с вътрешно горене. Последният пример за това са Omoda и Jaecoo, дъщерните марки на Chery Group, които обещават бензинов двигател с невероятната термичена ефектичност от 48%.
Термичната, или топлинна ефективност е мярка за това колко добре една система превръща топлинната енергия в механична работа. При традиционните бензинови двигатели с атмосферно пълнене ефективността е много ниска - между 25 и 35%. При най-съвременните турбомотори вече надхвърля 40%. Но дори и така, над половината от енергията, получена от изгарянето на горивото, се губи.
Достигането на 48% термична ефективност от китайците - ако бъде потвърдено, разбила се - ще е значителен технологичен скок в сравнение с настоящата средна стойност за индустрията. На практика всеки допълнителен процент ефективност се равнява на около 2,5% намаление на разхода на гориво. И на вредните емисии, също така.
Екипът за научноизследователска и развойна дейност на Chery Group разработва редица радикални иновации, включително свръхвисока степен на сгъстяване от 26:1, хиперболични механизми с тройна връзка, 35% рециркулация на отработилите газове (EGR) и усъвършенствани термоизолационни покрития. Заедно тези технологии намаляват топлинните загуби и повишават ефективността на цикъла на горене, проправяйки пътя за ново поколение високоефективни хибридни двигатели.
Тепърва предстои да се приложи на практика
Засега всичко това е на експериментално ниво - тепърва предстои новата технология да бъде вграждана в серийни модели. Актуалният връх на технологията за Omoda & Jaecoo е тяхната суперхибридна система (SHS), която има термична ефективност от 44.5%. Тя съчетава 1,5 TDGI двигател, работещ по цикъла на Милър, с два електрически мотора и интелигентна DHT трансмисия. Автомобили с такова задвижване двете марки планират да предлагат и в България след стъпването си на тукашния пазар.


0