Напълно самоуправляемите коли изглеждат също толкова далеч в бъдещето днес, колкото изглеждаха и преди 10 години. Но все пак асистиращите системи напредват, поне ако се вярва на производителите. General Motors обяви, че през 2028 ще предлага серийно система, позволяваща на шофьора да не следи с поглед пътя. Междувременно американският гигант се похвали, че е натрупал 500,000 абонати на актуалния си асистент при шофиране, наречен Super Cruise.
Super Cruise позволява на шофьорите да карат без ръце по повече от 1 200 000 км съвместими магистрали в САЩ и Канада. GM твърди, че броят на активните потребители почти се е удвоил спрямо 2024, и вече надпвърля 500,000.
GM очаква да приключи 2025 г. с над 600 000 активни потребители и приходи от над 200 милиона долара от системата.
1 милиард километра без инциденти
Една интересна подробност от отчета за приходите на GM за третото тримесечие е шокиращо ниският брой на инцидентите, свързани със системата. Според GM, автомобилите, оборудвани със Super Cruise, са изминали над 1 милиард км без ръце на волана, без да са регистрирани инциденти, свързани с асистиращата система.
Връщайки се към броя на абонатите, заслужава да се отбележи, че макар и впечатляващ, той всъщност не означава, че половин милион души плащат абонамент на месечна или годишна база. GM предлага безплатен тригодишен пробен период на Super Cruise за всички съвместими автомобили, а след това собствениците трябва да плащат 25 долара на месец или 250 долара на година, за да продължат да го използват.
Сравнение с другите системи на пазара
Super Cruise на GM е подобна на BlueCruise на Ford. И двете системи могат да работят на обширни участъци от предварително картографирани пътища, където шофьорът може да махне ръцете си от волана, като продължава да следи пътя. Те комбинират центриране в лентата, адаптивен круиз контрол и автоматична смяна на лентата.
Двете системи предлагат функционалност на магистралата, подобна на тази на Full Self-Driving на Tesla, но последната не използва предварително картографирани пътища, а разчита на данни в реално време, събрани изключително от набор от видеокамери. За разлика от противоречивата система на Tesla, Super Cruise не е предназначена за шофиране в града.
Въпреки това, всички те се считат за системи от ниво 2 според таблицата за нива на автоматизация при шофирането от Асоциацията на автомобилните инженери. Това означава, че отговорността за поведението на автомобила носи шофьорът, а не компанията.
През 2028 - пълен автопилот?
General Motor не се ограничава дотук и представи нова технология за шофиране „без поглед“, която ще бъде налична от 2028. Автомобилният производител заяви, че инициативата включва технология за разговори с изкуствен интелект. Тя ще бъде въведена следващата година.
„Представете си, че се качвате в колата си, натискате един бутон и тя ви откарва до офиса. Вие си вършите работата, изпращате имейли или гледате епизод от любимия си сериал“, каза главният изпълнителен директор на GM Мери Бара. „Колата ви оставя на мястото... след това отива да вземе дрехите ви от химическото чистене, да ви купи вечеря и се връща навреме, за да можете да закарате децата си на футболния мач.“