fallback

Eвропа изостава сериозно с мрежата от зарядни

България е сред най-добрите по ръст на точките през миналата година

Европейският съюз си е поставил за цел през 2030 да разполага с 3,5 млн точки за зареждане на електромобили, но засега сериозно изостава. В момента в 27-те държави има близо 910 000 точки, като при сегашните темпове – около 150 000 зарядни на година, блокът ще бъде много далеч от целта, постигайки само 1,7 млн след 5 години. И компенсирането на тази разлика означава добавянето на още 2,5 млн, което прави по над 500 000 всяка година.

Проблемът в случая не е само броя на станциите, но и тяхното разпределение, както и скоростта на зареждане, става ясно от проучването на Motointegrator и DataPulse, които ползват данните на Европейската комисия за държавите в ЕС. Самите страни обаче имат различен подход, затова и сравненията между тях са почти невъзможни. Германия и Франция, например, посочват конкретен брой точки, които ще бъдат пуснати до 2030 – съответно 1 00 000 и 400 000, докато Нидерландия планира увеличение с покритие на определени зони, а не с конкретна бройка.

Както става ясно от доклада, градовете се справят много по-добре. На публикуваната карта тъмносиньото показва кратък път до зарядна станция (0–10 км), по-светло синьо - 10–20 км, розовото - 20–40 км и червено 40 км или повече. Ако някой се чуди защо точно 40 км е избрано за показател, повечето електромобили предупреждават за 50 км оставащ пробег и 40 км се счита за прага на комфорт на шофьора.

Като цяло най-много точки за зареждане има в Германия – 181 438, следвана от Франция – 135 432, Нидерландия – 119 731, Белгия – 108 779 и Италия – 66 809. България е на 21-ро място от общо 30 държави, за които се води статистика – 4330 зарядни, като от тях 14% са със скорост над 150 kW. Най-малко са в Малта – 116 и Кипър – 562.

В класацията не е включена Турция, която не е част от ЕС, но записва най-голям растеж в Европа. Данните показват, че достъпните точки за зареждане са се увеличили от около 11 800 в края на 2023 до около 26 000 година по-късно. По този показател България се справя много добре, като се класира на 11-о място от общо 33 държави с ръст от 24,3% за една година.

fallback
  • #11
    . ( преди 1 месец )
    До 8. Ако с едно зареждане в най-лошия случай имаш почти 400 реални километра пробег и успееш да закъсаш в България, означава че няма абсолютно никакво значение с какво си тръгнал. По същия начин ще закъсаш и за бензин, защото от София до морето има повече зарядни станции отколкото бензиностанции. За последните 50 км откакто "ти свети лампата" на батерията, ще подминеш поне две-три зарядни станции, ако въобще си оставил да ти светне лампата.
  • #10
    . ( преди 1 месец )
    Тинтири, с колко се оскъпява енергията при съхранение? Една батерия Dyness 200 с 200 kWh струва 70 хиляди евро на дребно, ако ти отидеш да си я купиш и има 6000 цикъла или 10 години гаранция. Можеш ли да сметнеш Колко струва един ГАРАНЦИОНЕН цикъл? Гаранция, а не живот?
  • #9
    popa ot razgrad ( преди 1 месец )
    оххх слава богу....сън е било....лош сън....кошмар....
  • #8
    popa ot razgrad ( преди 1 месец )
    на път си...батерията е на привършване...отправяш се към най-близката зарядна станция, пристигаш и...... сюрприз..... повредена е...ами ся ко праим?
  • #7
    анонимен ( преди 1 месец )
    Тинтири продължава да разпространява партенката, че всеки трябва да има свое паркомясто. Няма нужда за това. Това ще бъде удобство, а не необходимост. От две години и половина съм с електромобил и нямам проблеми. Без да зареждам вкъщи.
  • #6
    Тинтири_минитири ( преди 1 месец )
    В дълбока заблуда си и по двата параграфа :) "Решението" с батериите не е решение - батериите могат да поемат частично потреблението, но за сметка на висока цена, която обезсмисля упражнението. И макар да съм съгласен, че парадигмата се обръща и вечер ще е по-евтино (парадокс показващ безумието на зелената енергия) то никой не трябва да си мисли, че публичните зарядни ще предлагат евтина енергия - това е бизнес и като такъв основната цел е максимизиране на печалбите. Нема а стане с ЕЛ ;)
  • #5
    . ( преди 1 месец )
    И колкото и да е контраинтуитивно, вечерно време ще е много по-евтино да заредиш на мегаватова зарядна станция отколкото от домашния контакт, Ако нямаш батерия. Регулираните цени на които сега плащаме тока няма да са вечни. За съжаление и борсовите цени които се сменяха на всеки час и ви надувах главите с тях, ВЕЧЕ ГИ ОТМЕНИХА.
  • #4
    . ( преди 1 месец )
    Решението на всички изброени проблеми е БАТЕРИИ. Съхраняват евтината или безплатна енергия когато я има, А я ползваш Когато ти трябва. А когато мегаватовото зареждане стане Стандарт, броя на мегаватовите зарядни станции трябва да е приблизително равен на броя на бензиностанциите, за да не се променя с нищо навика ти.
  • #3
    Тинтири_минитири ( преди 1 месец )
    Най високия процент на хора притежаващи собствено паркомясто е в Швеция идея под 10% - най-ниския ръст е в Италия малко над 2% - как зареждаш у дома - историята мълчи , поредната електромагия! Още по-голяма магия е как зареждаш от фотоволтаика, който е в къщи, а колата ти кибичи през деня пред офиса - поредните открили как солара да бачка вечер :D :D Дерзайте електродругарЕ! Партията вярва във вас, както вие сляпо вярвате в партията ;)
  • #2
    . ( преди 1 месец )
    Интересно е как някои вярват, че бъдещето е партийната повеля за ДВГ коли без избор, с фиксирани цени и време на зареждане. Докато мнозинството електромобилисти зареждат у дома или на работа, когато им е удобно и на най-ниска цена. Възпитани да вървят със стадото? Е, електромобилите вече избират сами пътя си. Когато бензинът свърши или цената му скочи, ще вървиш пеша а електромобилистите зареждат от фотоволтаика, техния или този, който (И ГОГАТО) продава енергия на отрицателна цена.
fallback
Последни