fallback

Eвропа изостава сериозно с мрежата от зарядни

България е сред най-добрите по ръст на точките през миналата година

Европейският съюз си е поставил за цел през 2030 да разполага с 3,5 млн точки за зареждане на електромобили, но засега сериозно изостава. В момента в 27-те държави има близо 910 000 точки, като при сегашните темпове – около 150 000 зарядни на година, блокът ще бъде много далеч от целта, постигайки само 1,7 млн след 5 години. И компенсирането на тази разлика означава добавянето на още 2,5 млн, което прави по над 500 000 всяка година.

Проблемът в случая не е само броя на станциите, но и тяхното разпределение, както и скоростта на зареждане, става ясно от проучването на Motointegrator и DataPulse, които ползват данните на Европейската комисия за държавите в ЕС. Самите страни обаче имат различен подход, затова и сравненията между тях са почти невъзможни. Германия и Франция, например, посочват конкретен брой точки, които ще бъдат пуснати до 2030 – съответно 1 00 000 и 400 000, докато Нидерландия планира увеличение с покритие на определени зони, а не с конкретна бройка.

Както става ясно от доклада, градовете се справят много по-добре. На публикуваната карта тъмносиньото показва кратък път до зарядна станция (0–10 км), по-светло синьо - 10–20 км, розовото - 20–40 км и червено 40 км или повече. Ако някой се чуди защо точно 40 км е избрано за показател, повечето електромобили предупреждават за 50 км оставащ пробег и 40 км се счита за прага на комфорт на шофьора.

Като цяло най-много точки за зареждане има в Германия – 181 438, следвана от Франция – 135 432, Нидерландия – 119 731, Белгия – 108 779 и Италия – 66 809. България е на 21-ро място от общо 30 държави, за които се води статистика – 4330 зарядни, като от тях 14% са със скорост над 150 kW. Най-малко са в Малта – 116 и Кипър – 562.

В класацията не е включена Турция, която не е част от ЕС, но записва най-голям растеж в Европа. Данните показват, че достъпните точки за зареждане са се увеличили от около 11 800 в края на 2023 до около 26 000 година по-късно. По този показател България се справя много добре, като се класира на 11-о място от общо 33 държави с ръст от 24,3% за една година.

fallback
  • #21
    . ( преди 1 месец )
    Коя идея? За цените на батериите? За броя на циклите и годините гаранция? Идеята Как да сметнеш Колко струва един цикъл? Идеята за математика въобще? Пак те питам ако някой който може да провери цената на батерия в Интернет и може да раздели тази цена на броя цикли и да ти каже резултатът е титан, как трябва да бъдат наричани хората, които не могат да го направят?
  • #20
    Димов ( преди 1 месец )
    За пореден път се убеждавам,че нашият приятел има велики идеи, титанични бих казал.
  • #19
    . ( преди 1 месец )
    Този път успя ли да схванеш, че 550 киловат часа на ден са средно 3 000 до 4 000 км на ден в зависимост от разхода? Наистина ли вярваш че това е подходящо за лична зарядна станция? За домашна батерия, една Deye RW-F16 Нисковолтова литиева батерия за стенен монтаж, 16 kWh за 4400 лв ти е напълно достатъчна за около 100 км на ден. 36 лв на месец само за батерията много ли ти се струва за 3 000 км на месец и 36 500 км на година?
  • #18
    . ( преди 1 месец )
    Но не всичко минава през батерията. 150 kW фотоволтаици произвеждат на година 200 000 киловатчаса енергия - средно 550kWh на ден. Тоест първите 10 стотинки от цената плащат 55 лв на ден за батерията, всичко над тази цена е печалба, като махнеш данъците.
  • #17
    . ( преди 1 месец )
    До тинтири. Няма нищо, на третата година ще разбереш примера. Вече втора година го повтарям, че заедно с 150 kW фотоволтаици, цялата фотоволтаична централа с батерията струват 200 000 лв. Браво че най-накрая започна да смяташ. Цифрите никога не лъжат ако можеш да ги сметнеш. Правилно си подходил да смяташ на месец. При 200 000 лв с 160 лв на месец. 55 лв на ден. 2 цикъла на батерията на ден са 400kWh , което прави 13 стотинки за kWh за всичко което е преминало през батерията.
  • #16
    анонимен ( преди 1 месец )
    Убеждавам се че *точката* е някакъв софтуерен бъг, появяващ се само под статии на темата.
  • #15
    Тинтири_минитири ( преди 1 месец )
    70 хил евро за 10 год (те редко карат много над гаранцията) са 583 евро или 1141 лева на месец... и това е само инвестиция в батерията. Да предположа ли, че колкото и да караш месечния ти бюджет за гориво не е хилядарка. Да добавим, и зверската обезценка на самото ЕЛ... то ти излиза да караш без пари направо :)
  • #14
    до долния ( преди 1 месец )
    Като е пълно с тъ пи дизелджии
  • #13
    . ( преди 1 месец )
    Защо ли Не се учудвам, че нищо не си разбрал след втора година повтаряне за тази батерия? Мегаватова станция означава минимум 10 такива батерии по 100 kW. Тоест 700 хиляди евро. Когато един антиматематик си купи електромобил и иска да го зарежда за пет минути в гаража, трябва да си купи 10 такива батерии. В другия случай, тези батерии зареждат по 15 автомобила на час , като всеки от автомобилите зарежда по 60kWh достатъчни за около 400 км. Те са с вграден инвертор за 1500kWp фотоволтаици
  • #12
    Хаха ( преди 1 месец )
    Значи освен 100 бона за електричка, трябва да платя 70000 евро за батерия,за да ми е евтино? Точко Тротинетката точно така зарежда.
fallback
Последни