fallback

Защо производителите се отказват от дистанционното стартиране на двигателя

Полезната функция постепенно се оказва излишна заради ограничения в Европа

На пръв поглед дистанционното стартиране на двигателя е проста и полезна функция, особено в райони студен климат. На практика обаче е много по-трудно да се приложи безопасно и законно на автомобили с безключов достъп, отколкото изглежда. Ето защо повечето производители избягват прилагането му или го предлагат само като част от телематичните услуги в автомобилите си.

Технически причини

Системите за безключов достъп са оборудвани със сложна защита - имобилайзер, който ви позволява да стартирате двигателя, само ако в кабината има „умен’’ ключ. За да стартирате автоматично, трябва да заобиколите тази бариера, което противоречи на логиката за сигурност. 

Решенията, предлагани от на трети страни правят това грубо, като всъщност „крият’’ втория ключ в панела, имитирайки присъствието му. За производителя тази опция е неприемлива - увеличава риска от кражба, усложнява електрониката и нарушава сертифицирането. 

Освен това се изисква сложна система за безопасност - заключване на стартиране при включена предавка, автоматично изключване на двигателя при опит за шофиране без ключ, наблюдение на състоянието на автоматичната скоростна кутия. Всичко това усложнява дизайна и увеличава цената.

Законодателни и екологични ограничения

В Европа и редица азиатски държави има строги разпоредби, които забраняват оставянето на кола без шофьор. В Германия, например, е предвидена глоба за това, подобни ограничения са в сила във Франция и Италия. При такива условия автоматичното стартиране става юридически безсмислено - защо да оборудвате колата с функция, която е незаконна? 

Ето защо на европейските пазари производителите разчитат на предварителни подгреватели (Webasto, Eberspächer), които затоплят кабината и двигателя, без да стартират двигателя с вътрешно горене. Освен това екологичните стандарти изрично забраняват продължителното стоене на едно място с двигател, работещ на на празен ход, считайки го за вредно за катализаторите и околната среда.

Опасения за сигурността

Всяка функция за отдалечено управление е потенциална уязвимост. Автоматичният старт отваря допълнителни възможности за хакери и крадци: активираният двигател вече е половината от успеха, остава само да получите достъп до кабината. Има случаи на релейни атаки срещу системи за безключов достъп и хакване на мобилни приложения. 

Във Великобритания нарастването на кражбите е свързано с появата на дистанционни функции. Производителите разбират, че предлагайки стандартен автоматичен старт, те поемат отговорност за неговата киберзащита, което означава, че рискуват репутацията си.

Защо функцията не е достъпна за всички

Някои марки предлагат автоматично стартиране, но само в премиум версии или на определени пазари. В САЩ и Канада, където климатът е студен и няма забрана за работа на двигателя, дистанционното стартиране е често срещано. В Европа обаче то става все по-рядко. При Mercedes-Benz то се активира чрез платена телематична услуга, а при Toyota и Volvo - само с абонамент, докато за Mini изобщо не е опция.

Като цяло, подобен избор позволява на компаниите да се адаптират към местните разпоредби и в същото време да монетизират функцията като допълнителна услуга.

Позиция на производителите

Представителите на автомобилните производители открито признават, че автоматичният старт противоречи на техните приоритети в областта на сигурността, екологията и киберзащитата. Германските марки подчертават, че вместо автоматично стартиране, те разработват старт-стоп системи и отопление преди стартиране. Японските и корейските компании заемат подобна позиция, считайки дистанционното стартиране за "допълнителен лукс", а не за необходимост.

Отказът на производителите да използват стандартно автоматично стартиране в автомобили с безключов достъп не е инцидент, а компромис между комфорт и безопасност. Техническите ограничения, законодателните забрани и рискът от кибератаки правят функцията противоречива. Следователно той остава рядък и скъп вариант, а не стандарт, дори в премиум сегмента.

fallback
  • #2
    Габдулла ( преди 1 месец )
    От девет дерета вода събраха, само да си извинят нежеланието за инвестиции се дават *** доводи. Ключът може да дава разрешение за тръгване на автомобила, вместо паленето да забранява.
  • #1
    Баткото ( преди 1 месец )
    В Люлин, на центъра, сутрин слизам с официалния ангунг, припалвам диеловата А8-ца, да излезат къблетата и да поработи 5-10 минути, надувам си любима песен да разбере квартала, че съм жив и тръгвам бавно, че скоростите приритват.
fallback
Последни