fallback

Как Honda погледна с 20 години напред в бъдещето

Концепцията Spocket предлагаше иновации, някои от които скоро ще видим в серийни автомобили

Много хора с нетърпение очакват тазгодишното автомобилно изложение в Токио, където ще може да се насладят на ежегодната доза завладяващи, революционни и често просто странни концептуални автомобили. Тази година няма да е разочароваща, защото се очакват автомобили като шестколесен луксозен ван на Lexus, гигантско купе Toyota Century с повдигнато шаси и спортен седан от Mazda с интересен двигател.

Всички те неизбежно ще бъдат съпроводени с обещания за много нови и блестящи технологии, но колко време ще мине, преди да ги видим на пътя? Някои от тях може би са почти готови за производство, други може би са на десетилетия разстояние от реалността, а трети вероятно никога няма да напуснат автосалона.

Вероятно и Honda не е очаквала това, когато представи странно изглеждащия концепт Spocket на същото изложение през 1999. Въпреки че изглеждаше почти толкова странно, колкото звучеше името му, той криеше някои технологии, които четвърт век по-късно са сред най-обсъжданите теми в предстоящите серийни автомобили.

Този автомобил има възможността да се превърне от роудстър в четириместно купе и в пикап благодарение на хитър плъзгащ се покрив и начина отваряне на багажника. През годините са се появявали десетки концептуални автомобили с тази променяща се каросерия, но единственият път, когато тя е била изпробвана в реалния свят, е Citroen C3 Pluriel. Той не стана особено сполучлив.

Останалата част от Spocket изглеждаше, че предсказва някои от големите теми за разговор в автомобилната технология на 2020-те години. Това беше хибрид, което не беше голяма изненада дори през 1999 – всъщност Spocket беше представен само няколко седмици преди оригиналната Honda Insight да бъде пусната в продажба.

Впечатляващо беше това, как се реализираше хибридната система. Honda никога не разкри пълните спецификации, но знаем, че беше със задвижване на четирите колела. Предните колела се задвижваха от бензинов двигател, а задната ос от независима електрифицирана система. Най-близкото сравнение с наши дни е Corvette E-Ray, който излезе 25 години след идеята на японската марка. Разликата между двете идеи е, че при Chevrolet са разменили задвижването на двете оси.

Най-забележителната част е, че мощността се предаваше към задните колела чрез двойка компактни електрически мотори, вградени в колелата. Те все още се представят като „следващото голямо нещо“ в задвижването на електромобилите, но до този момент не са намерили приложение в масово произвеждани автомобили. Очаква се електрическият Alpine A110 да е автомобилът, който ще промени това през следващата година.

Имаше и други иновативни елементи. Интериорът с централен екран и голяма преграда, разделяща водача и пътника, приличаше на предварителен поглед от 1999 г. към дизайна на спортните автомобили от 2020 г. Имаше дори отрязан отгоре волан, които днес се поставя на някои модели на Tesla и Lexus. Друг въпрос е дали тази идея е наистина удобна или просто нещо, което хваща окото.

Spocket беше може би една от най-далековидните концепции на своето време и ако днес на автосалон се появи нещо с подобна конструкция, няма да се учудим. Остава само да се чудим защо са го нарекли Spocket.

fallback
  • #1
    Друг Гост ( преди 1 месец )
    " Най-близкото сравнение с наши дни е Corvette E-Ray" - глупости - Honda NSX от 2017 е с 4х4 като предния мост се задвижва от електродвигател.
fallback
Последни