Десетилетие след скандала с манипулираните двигатели на VW Group други пет производителя ще трябва да отговарят за подобни действия. Във върховният съд на Лондон беше заведен иск от 1,6 млн собственици на дизелови превозни средства, които обвиняват марките Mercedes-Benz, Ford, Renault, Nissan и Stellantis, че са оборудвали автомобилите си с устройства за измама на тестовете за емисии на азот-оксид (NOx).
Това е един от най-големите групови искове в правната история на Великобритания. Ищците твърдят, че при реални условия на шофиране техните автомобили изпускат много повече NOx от това, което показват официалните тестове. И освен репутацията на производителите в делото са заложени и милиарди лири потенциални обезщетения.
Съдът ще разгледа делата срещу петте производителя, за да може да се спести време и средства, но последствия ще има и за други автомобилни марки, включително BMW, Jaguar Land Rover, Suzuki, Toyota, Mazda и Hyundai-Kia, за които също има съмнения, че са използвали подобни устройства за манипулирани двигатели.
Според ищците тези пет производители са взели съзнателно решение да дадат приоритет на „удобството на клиентите’’ (т.е. обема на продажбите) пред съответствието и чистия въздух. Съдебните документи разкриват, че обвиняемите автомобилни компании отричат вина, като някои от тях са категорични, че внеслите иска, както и прокуратурата не разбират нищо от дизелови двигатели и системи за контрол на емисиите. Адвокатите на Ford, по-специално, описаха случая като „научно неграмотен’’.
Съдът първо ще провери дали предполагаемите устройства наистина са поставяни в автомобилите. Едва след това дебатът ще се измести към обезщетението, на което всеки собственик има право. Очаква се фазата на предварителното изслушване да приключи преди края на годината, а по-съществените аргументи ще започнат през март 2026. Окончателното решение се очаква до следващото лято.