Въпросът за бързото зареждане на електрическите превозни средства обикновено се свежда до мощността на станцията и вида на батерията, но нов тест в Швеция показа, че самият кабел е от решаващо значение. Два кабела за зареждане бяха тествани при мощност 600 kW с електрически автомобил Volvo EX90 – и разликата беше огромна.

Първият кабел, произведен от Amphenol, издържа максимум 500 ампера само за шест минути: температурата на контактите достигна 80 градуса по Целзий и системата автоматично намали тока до 225 A. В резултат на това мощността на зареждане спадна от 190 на 100 kW. Дори при умерено време защитата от прегряване работеше твърде бързо.
Вторият кабел от Phoenix Contact демонстрира стабилност - при същите условия той задържа 500 A за повече от 15 минути, без да надвишава 50 градуса. Мощността остана постоянна - 190-200 kW без задействане на термичната защита. Така с помощта на един кабел колата се зарежда почти с една трета по-бързо.
Експертите стигнаха до извода, че именно кабелът често се превръща в тясно място на системата. Дори при централи с висока мощност (400-600 kW) и модерни архитектури на батерии 400 V, неефективният проводник ограничава тока поради нагряване. Автомобили на архитектура с 800V – като Hyundai, Porsche и Kia, страдат по-малко, защото изискват по-малко ток за същата мощност.
Докато индустрията не премине напълно към 800V, изборът на правилния кабел ще остане критичен. Тестът доказа, че дори и без течно охлаждане, висококачественият кабел може да ускори зареждането и да намали топлинните загуби, което означава да спести време и енергия на водача.


1