В ерата на високотехнологичните автомобили често се фокусираме върху големите автономни системи като адаптивен круиз-контрол или паркинг асистент. Но истинският чар на модерното автомобилостроене се крие в малките, интелигентни функции, които решават всекидневни, но опасни проблеми.
Една такава функция е Асистентът за предупреждение при напускане на автомобила (Exit Warning), който е част от пакета системи за сигурност, интегриран в популярни европейски модели на Skoda (като новия Kodiaq или Superb). Макар и технически разработена в рамките на Volkswagen Group, тази функция е отлично въплъщение на философията "Просто умно" (Simply Clever) на чешката марка.
Какво прави Асистентът за предупреждение при напускане?
Асистентът е създаден, за да предотврати един от най-честите и потенциално трагични инциденти в градска среда: блъскане на велосипедист или пешеходец с внезапно отворена врата на паркиран автомобил (т.нар. "dooring" инцидент). Когато автомобилът е спрял и пътник (или шофьорът) се готви да отвори вратата, системата използва задните радарни сензори, които обикновено следят за трафик в сляпата зона.
Активно наблюдение: Сензорите продължават да наблюдават трафика, който приближава отзад, дори когато колата е изключена или е паркирана. Обхватът на сензорите достига до 35 метра назад, което е достатъчно, за да засече бързо приближаващ велосипедист.
Визуално и звуково предупреждение: Ако системата засече приближаващ обект (кола, велосипедист, скутер или дори бегач) в опасна близост, тя незабавно предупреждава пътника. Предупредителна светлина светва в съответното странично огледало (същата, която показва автомобили в сляпата зона), а в купето прозвучава предупредителен сигнал.
Предотвратяване на сблъсъка: При някои по-нови модели, системата е интегрирана толкова дълбоко в електрониката, че може дори да забави процеса на отключване/отваряне на вратата за частица от секундата, давайки на пътника критично време да реагира.
Докато много шофьори паркират с увереността, че гледат в страничното огледало, пътниците често отварят вратите без да поглеждат назад. В европейските градове, където велосипедните алеи са до паркираните автомобили, тази функция е тиха, но животоспасяваща иновация.
Този асистент е отличен пример за това как модерните автомобили използват вече съществуващия хардуер (радарни сензори) за добавяне на изцяло нова, таргетирана функция за безопасност, която мнозина собственици дори не подозират, че притежават. Тя превръща една елементарна рутинна дейност – слизането от автомобила – в процес, подсигурен от електроника.