IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Провалът на Rivian и защо електромобилите няма да спасят индустрията

Производителите на EV продължават да трупат загуба от всяка продадена кола

През последните години основана тема в автомобилната индустрия е предстоящата смърт на двигателите с вътрешно горене и пълния преход към електрически превозни средства. Законодателите по света приемат мерки за стимулиране на продажбите на EV, а самите производители инвестират милиарди в нови технологии. Въпреки това, противно на очакванията, електрическите автомобили все още не са се превърнали в панацея нито за околната среда, нито за самата автомобилна индустрия, пише в свой анализ изданието 100 km.


Rivian - Ар Джей Скариндж


Наскоро основателят и главен изпълнителен директор на Rivian - Ар Джей Скариндж (на снимката), повдигна въпроса за трансформацията на индустрията, като заяви, че дългосрочната подкрепа за BEV (електрически автомобили с батерии) може да навреди не само на бъдещите поколения, но и на конкурентоспособността на американската автомобилна индустрия. Според него сляпото придържане към принципите на „електрическата мобилна пропаганда“ е път към провал, а не към спасяването на индустрията.

Една от основните илюзии е убеждението, че електрическите автомобили могат да решат проблема с изменението на климата. Според Междуправителствения комитет по изменение на климата транспортът е отговорен само за 14% от емисиите на парникови газове, като автомобилите са само част от този сектор. Дори ако двигателят с вътрешно горене бъде напълно изоставен, ще има 86% от другите източници на замърсяване, които електрическите превозни средства не докосват. По този начин залагането само на BEV няма да доведе до глобално решение на екологичните проблеми.

Вторият проблем е чисто икономически. Производството на електрически превозни средства все още е нерентабилно за повечето компании, като Rivian е отличен пример. През второто тримесечие на 2025 компанията загуби 155 895 долара от всеки продаден автомобил. За сравнение, година по-рано загубите възлизат на 105 656 долара на автомобил. Това е с почти 48% повече, отколкото през 2024 г.

Подобна динамика се наблюдава и при други производители на електрически превозни средства. Lucid, например, също отчита големи загуби, докато Tesla остава на повърхността до голяма степен поради продажбата на въглеродни кредити, а не заради реалните печалби от автомобили.

По-старите автомобилни гиганти като Nissan са принудени да балансират инвестирането в електрически превозни средства и поддържането на традиционния бизнес печеливш. За тях „краткосрочните печалби“ не са просто печалби, а въпрос на оцеляване. И тъй като държавата настоява BEV да бъде продавани на всяка цена, компаниите са изправени пред дилема - или да работят на загуба, или да плащат огромни глоби за неспазване на екологичните квоти.

Политиците често подценяват сложността на автомобилния бизнес. Те вярват, че автомобилните производители трябва да бъдат патриоти и да жертват печалбите в името на националните интереси. Но в действителност пазарът е глобален и всяка промяна в правилата на играта води до несигурност и рискове за цялата индустрия. Ако местните компании не могат да издържат на конкуренцията и да затворят фабрики, това ще удари икономиката и работните места и ще бъде изключително трудно да се възстанови загубеното.

Друг важен аспект са рисковете за околната среда на самите индустрии за електрически превозни средства. Жителите на Грузия, например, се противопоставят на изграждането на завода Rivian, страхувайки се от замърсяване на водата и почвата и отрицателно въздействие върху местната екосистема. Въпреки протестите, компанията продължава да изпълнява проекта, независимо че датата на стартиране е била отлагана повече от веднъж.

В дългосрочен план електрическите превозни средства могат да бъдат част от решението, но засега масовото им приемане е придружено от високи разходи и неочевидни ползи. Проблемите с изхвърлянето на батерията, ограниченият живот на батерията и високата цена на новите технологии възпрепятстват развитието на пазара. Някои експерти смятат, че единственият път към устойчивост на BEV е преминаването към сменяеми батерийни модули, както предлага Ample. Масовото приемане на такива решения обаче все още е далеч.


0 от 500
  • #39
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Copi/Paste ( преди 1 седмица )
    eeee, все пак има Малка разлика къде се строи новият завод - в Atlanta, Georgia / или в Грузия ....
  • #38
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Трето, VW инвестира милиарди, валидирайки софтуерната архитектура на Ривиан. Това е точно обратното на провал. Компании като Тойотка, Хонда (и всички японски), Стелантис, ГМ, Форд, Рено, Волво и др. не могат да стъпят на малкия им пръст по софтуер, затова някои минават на Гугъл.
  • #37
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Коментарът за "провал" на Ривиан също е безумен. Предстои пускането на 2 нови, по-достъпни, но и много по-осъвършенстрвани модела. Те ще определят дали Ривиан ще оцелее. Никой инвеститор не е тръгнал да закрива Ривиан точно в този момент. Напротив, всички имат големи очаквания.
  • #36
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Статията е класически пример за злонамерена пропаганда. Смесва думи на Скариндж с разсъжнения на автора, създавайки грешното впечатление, че той е казал неща, които не е. Ето цитати от истинското интервю: "Смятам, че сме в по-добра позиция от повечето производители", "Бъдещето на транспорта ще бъде електрическо", "Плановете на Ривиан не се променят", "Започнах компанията с визията да правя силно-коннккуурреентни продукти и никое от решенията ми не са имали нищо общо с предполагаемата политика".
  • #35
    3 rate up comment 3 rate down comment
    . ( преди 2 месеца )
    Е така е. Антиматематиците така правите. Първо се набутвате с електромобил преди да е дошло времето защото не сте си направили сметката. А след това когато някой ви каже че трябва да платите 20 000 за нова батерия на електромобил който след това може да те да продадете за 15 000 евро, пак не си правите сметката преди да се съгласите
  • #34
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Така е ( преди 2 месеца )
    Някой друг път,в някой друг живот.На мен смяната на батерията ми струваше 20000 евра.
  • #33
    2 rate up comment 2 rate down comment
    . ( преди 2 месеца )
    А кой говори за ограничен живот на батерията вече? Тя надживява няколко купета на автомобили
  • #32
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Хаха ( преди 2 месеца )
    Ограниченият живот на батерията? Електрическата латерна твърди за милиони километри и хиляди цикли на батериите,какви са тези приказки за ограничен живот на батерията?
  • #31
    0 rate up comment 4 rate down comment
    Тротинетка чат бот ( преди 2 месеца )
    Тесла ще произвежда по 20 милиона електромобила през 2030 година. Статистически е доказано.
  • #30
    2 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 2 месеца )
    Тогава ще имам напълно безплатна енергия през по-голямата част от годината да зареждам електромобил, НО ВЪПРЕКИ ТОВА Е НЕРЕНТАБИЛНО, при положение че ще заместя примерно 2000 лв годишно за дизел. На практика само ЗАГУБАТА НА СТОЙНОСТ на електромобила ще е ПО-ГОЛЯМА ОТ СПЕСТЕНОТО. Много проста математика която не е за прости хора.