fallback

Провалът на Rivian и защо електромобилите няма да спасят индустрията

Производителите на EV продължават да трупат загуба от всяка продадена кола

През последните години основана тема в автомобилната индустрия е предстоящата смърт на двигателите с вътрешно горене и пълния преход към електрически превозни средства. Законодателите по света приемат мерки за стимулиране на продажбите на EV, а самите производители инвестират милиарди в нови технологии. Въпреки това, противно на очакванията, електрическите автомобили все още не са се превърнали в панацея нито за околната среда, нито за самата автомобилна индустрия, пише в свой анализ изданието 100 km.

Наскоро основателят и главен изпълнителен директор на Rivian - Ар Джей Скариндж (на снимката), повдигна въпроса за трансформацията на индустрията, като заяви, че дългосрочната подкрепа за BEV (електрически автомобили с батерии) може да навреди не само на бъдещите поколения, но и на конкурентоспособността на американската автомобилна индустрия. Според него сляпото придържане към принципите на „електрическата мобилна пропаганда“ е път към провал, а не към спасяването на индустрията.

Една от основните илюзии е убеждението, че електрическите автомобили могат да решат проблема с изменението на климата. Според Междуправителствения комитет по изменение на климата транспортът е отговорен само за 14% от емисиите на парникови газове, като автомобилите са само част от този сектор. Дори ако двигателят с вътрешно горене бъде напълно изоставен, ще има 86% от другите източници на замърсяване, които електрическите превозни средства не докосват. По този начин залагането само на BEV няма да доведе до глобално решение на екологичните проблеми.

Вторият проблем е чисто икономически. Производството на електрически превозни средства все още е нерентабилно за повечето компании, като Rivian е отличен пример. През второто тримесечие на 2025 компанията загуби 155 895 долара от всеки продаден автомобил. За сравнение, година по-рано загубите възлизат на 105 656 долара на автомобил. Това е с почти 48% повече, отколкото през 2024 г.

Подобна динамика се наблюдава и при други производители на електрически превозни средства. Lucid, например, също отчита големи загуби, докато Tesla остава на повърхността до голяма степен поради продажбата на въглеродни кредити, а не заради реалните печалби от автомобили.

По-старите автомобилни гиганти като Nissan са принудени да балансират инвестирането в електрически превозни средства и поддържането на традиционния бизнес печеливш. За тях „краткосрочните печалби“ не са просто печалби, а въпрос на оцеляване. И тъй като държавата настоява BEV да бъде продавани на всяка цена, компаниите са изправени пред дилема - или да работят на загуба, или да плащат огромни глоби за неспазване на екологичните квоти.

Политиците често подценяват сложността на автомобилния бизнес. Те вярват, че автомобилните производители трябва да бъдат патриоти и да жертват печалбите в името на националните интереси. Но в действителност пазарът е глобален и всяка промяна в правилата на играта води до несигурност и рискове за цялата индустрия. Ако местните компании не могат да издържат на конкуренцията и да затворят фабрики, това ще удари икономиката и работните места и ще бъде изключително трудно да се възстанови загубеното.

Друг важен аспект са рисковете за околната среда на самите индустрии за електрически превозни средства. Жителите на Грузия, например, се противопоставят на изграждането на завода Rivian, страхувайки се от замърсяване на водата и почвата и отрицателно въздействие върху местната екосистема. Въпреки протестите, компанията продължава да изпълнява проекта, независимо че датата на стартиране е била отлагана повече от веднъж.

В дългосрочен план електрическите превозни средства могат да бъдат част от решението, но засега масовото им приемане е придружено от високи разходи и неочевидни ползи. Проблемите с изхвърлянето на батерията, ограниченият живот на батерията и високата цена на новите технологии възпрепятстват развитието на пазара. Някои експерти смятат, че единственият път към устойчивост на BEV е преминаването към сменяеми батерийни модули, както предлага Ample. Масовото приемане на такива решения обаче все още е далеч.

fallback
  • #19
    . ( преди 3 месеца )
    До швабата. А кой ти каза че електрификацията ще стане през следващите месеци или години? Анти електриките които питат къде утре на днешната енергийна инфраструктура ще се зарежда 3 милиона електромобила в България? Като всеки антиматематик не можеш да разбереш, че чисто математически пълната електрификация ще отнеме 10-летия.
  • #18
    Швабен зи каскен ( преди 3 месеца )
    Тесльо, кога точно я виждаш тая пълна електрификация, при положение че китайците отварят нов рекорден брой ТЕЦ-ве, които ще работят в следващите поне 30-40 години? Пълен льольо си!
  • #17
    Хаха ( преди 3 месеца )
    Защо само Ривиан,Тесла също върви надолу!
  • #16
    Хаха ( преди 3 месеца )
    Тро тинети, като не ти харесва статията оборваща опорките ти врещиш като електрическа латерна.
  • #15
    . ( преди 3 месеца )
    Шекерчо, доказателствата си стоят. Прочети първите мнения които съм докладвал като никаква връзка с темата И лични заяждания. Да виждаш някакъв резултат от докладването? Защото аз виждам че си изтрил докладите и вече под тях не пише СИГНАЛИЗИРАХТЕ, а отново пише СИГНАЛИЗИРАЙ, защото вече няма такъв доклад. Е аз пак ще натисна сигнализирай да стане сигнализирайте, да видя наглостта Колко пъти ще надделее. Току виж се появил Томов, за да ги изтрие.
  • #14
    Гост ( преди 3 месеца )
    Тесла без субсидиите и въглеродните квоти,досега да е фалирала.
  • #13
    Антиелектрика ( преди 3 месеца )
    Хайде сега след като този шизофреник си мисли, че авторът на статията единствено пише срещу него и ние всички не съществуваме, сайтът да бъде така добър да даде IP адресите на мненията в темата и да се види кой от къде и с колко ника пише. Това болно същество трябва своевременно да бъде спряно да генерира повече спам и лъжи.
  • #12
    . ( преди 3 месеца )
    Ако беше нормален човек, шекерчо щеше да изтрие всички докладвани коментари И щеше да си поправи грешката В статията, но господин Захариев сега ще се разплюнчи от злоба и ще изкара 10 антиелектрически нека които да ме псуват под статията и няма да ги изтрие колкото и да ги докладвам. Вече изнагля достатъчно и спря да трие докладваните мнения. Аз също правя каквото винаги правя - каквото повикало такова се обадило - като ще са лични нападки, и аз мога да я играя тази игра не по-лошо от него
  • #11
    . ( преди 3 месеца )
    До 9. Захаринчо шекеров, какво си казал, бе ха-ха гост? Ще се опитваш да генерираш мнения под неграмотно написаните си пасквили, да изкараш някоя друга стотинка? Xiaomi които нямат една единствена пълна календарна година производство на автомобили вече имат над 320 хиляди годишен производствен капацитет и вече са произвели повече електромобили отколкото Toyota за цялото си 100-годишно съществуване. Това ли казваш? Да беше казал и че ги произвеждат само с 2000 работника?
  • #10
    . ( преди 3 месеца )
    Първо Грузия не е Грузия, А в щата Джорджия, който google преводач ти е превел като Грузия но липсата ти на обща култура и знания по английски не са видяли тази очевАдна грешка. Второ. Не електромобилите самостоятелно, а електрификацията, пълната електрификация на всичко ще реши климатичните проблеми. Чаках когато се спре ВСЯКО ГОРЕНЕ, а не само двигателите с вътрешно ГОРЕНЕ. А светът ще се електрифицира по собствено желание ЗАЩОТО СЛЪНЧЕВАТА ЕНЕРГИЯ Е НАЙ-ЕВТИНАТА, а не заради политиците
fallback
Последни