fallback

Кой отговаря, ако автомобилът се актуализира без знанието на собственика?

Ъпдейтът на системите често носи проблеми с безопасността или води до загуба на мощност

Съвременните автомобили все повече напомнят на смартфони - актуализациите на софтуера вече идват „по въздуха“ – чрез OTA (Over-the-Air). Тази технология позволява на автомобилните производители дистанционно да инсталират нови функции, да коригират грешки и да подобряват сигурността, без да посещават услуга.

Собственикът просто трябва да свърже колата с интернет и системата ще бъде актуализирана след няколко минути. Зад удобството обаче има и рискове - не всички актуализации са полезни, а някои дори могат да намалят характеристиките на автомобила - и това се прави без знанието на собственика.

OTA технологията вече се използва активно от марки като Tesla, BMW, Mercedes, Audi и Volkswagen. Например в Audi чрез платен абонамент можете да включите LED матрични фарове, асистент за навигация или паркиране - често те са „замразени“ в хардуера. За една година използване на такива фарове ще трябва да платите около 260 евро, а за вечна употреба - повече от 1300 евро. Навигация струва от 600 до 3000 евро, в зависимост от срока.

Всичко това се активира дистанционно, чрез личния акаунт на собственика, без да посещавате дилъра. Това е удобно, но превръща колата в „платформа за търговия“, където дори основните функции се превръщат в стока.

Основният проблем обаче е липсата на прозрачност. Производителите могат да правят актуализации, без да уведомяват собственика. И така, през 2019 собствениците на Tesla изведнъж получиха намален пробег и увеличено време за зареждане след тиха актуализация на OTA. Освен това такива актуализации могат да се използват за заобикаляне на официалните кампании за изтегляне.

Наскоро китайският производител Xpeng беше хванат в такъв трик. Ако дефектът е свързан със софтуера, вместо публично известие и запис в регистъра, производителят може просто да „промени“ кода - и никой освен самия автомобилен производител няма да знае, че е имало риск за сигурността.

Експертът по ADAC - Арнулф Тимел, е убеден в необходимостта от прозрачност от страна на страната по отношение на производителите на автомобили. Собственикът трябва да знае какво точно се инсталира в колата му и да има право да откаже актуализацията, без да губи функции. Колата също трябва да бъде надеждно защитена от софтуерно хакерство - например, използвайки международния стандарт Common Criteria, който проверява сигурността на ниво изходен код. Досега повечето производители избягваха независимата сертификация. OTA актуализациите са бъдещето, но само ако работят за потребителя, а не срещу него.

fallback
  • #2
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Само ще кажа - John Deere! Не може да смениш ти фара, току-така! Ааа! На сервиза, че от там го псукат през един компютър, че той "разрешава" на трактора, да позлва новия фар!
  • #1
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Както smartphone-ът ви на практика не е ваш, щом ви актуализират, каквото и когато искат, в него, така и съвременните МПС-та не са на собственика си - ами мириси казвам аз на таквизи едни технологии и си ползвам копчестия телефон и 20-годишната аналогова кола...
fallback
Последни