Китай се готви да въведе строги нови регулаторни ограничения на пазара на нови и употребявани автомобили. Според Ройтерс, позовавайки се на Auto Review – орган на Китайската асоциация на производителите на автомобили, Министерството на промишлеността и информационните технологии на страната планира да забрани препродажбата на нови автомобили през първите шест месеца след тяхната регистрация.
Това решение е насочено към борба с широко разпространената в Китай практика, известна като „препродажба на употребявани автомобили с нулев пробег“, при която чисто нови автомобили се регистрират и след това веднага се препродават на пазарни цени, често надвишаващи дори първоначалната им стойност.
Този проблем е придобил широки размери поради недостига на определени модели, голямото търсене и дилърите, които изкуствено надуват пазара. Те изкупуват популярни автомобили и ги продават на по-висока цена като употребявани, въпреки че превозните средства реално не са били използвани. Тази схема вреди както на крайните потребители, които плащат повече, така и на официалните дилъри, които са принудени да се конкурират с неофициалния пазар на препродажба и губят потенциални клиенти.
Освен тези мерки, статията на Auto Review споменава и отделна инициатива на Китайската асоциация на автомобилните дилъри. Тя предлага въвеждането на специална система за кодиране на износа на употребявани автомобили. Тази система ще позволи по-добър контрол върху движението на превозните средства, които се изнасят от страната след употреба. По-конкретно, става дума за въвеждане на уникални идентификационни кодове за автомобилите, което ще позволи проследяване на тяхната експлоатационна история, пробег и правен статус, гарантирайки по-голяма прозрачност.
Някои китайски автомобилни производители вече са започнали да реагират на ситуацията, преди още новите разпоредби да влязат в сила. По-специално, Chery и BYD обявиха намерението си да въведат собствени мерки за контрол на поведението на дилърите. Компаниите планират да държат дилърите отговорни за нарушения на правилата, включително в случаите, когато автомобили са регистрирани на фалшиви лица или на самите дилъри с цел препродажба, преди реално да бъдат продадени на крайни клиенти. Това явление стана особено забележимо при популярните електрически превозни средства, където търсенето значително надвишава предлагането.
С въвеждането на тези нови мерки, Китай цели да стабилизира вътрешния пазар на нови автомобили, да защити интересите на крайните потребители и да сведе до минимум спекулациите, които вредят на здравословната конкуренция. Очаква се забраната за препродажба на нови автомобили да влезе в сила в рамките на шест месеца след одобряването на съответните разпоредби. Това ще бъде поредната стъпка от страна на китайските власти към по-строг контрол върху автомобилния пазар, където манипулациите с цените и веригата за доставки се увеличават през последните години.