fallback

Математик обясни защо няма смисъл да се шофира със 140 км/ч по магистрала

Прост пример показва обратната зависимост между скоростта и времето

Много шофьори натискат педала на газта, когато бързат да стигнат по-бързо до местоназначението си. Логиката подсказва, че колкото по-бързо се движите, толкова по-малко време отнема пътуването. Вярно. След като обаче откриете обратната зависимост между скоростта и времето, няма да карате със 160 км/ч по магистралата, а по-скоро със законното ограничение от 140 км/ч.

Разбира се, увеличаването на скоростта носи рискове за безопасността на движението по пътищата, не само за тези, които шофират над законовото ограничение, но и за другите участници. Превишената скорост е една от основните причини за инцидентите по пътищата. Освен риска за безопасността обаче, ако шофьорите бяха наясно с малкия марж на подобрение в пробега, който съществува при увеличаване на скоростта, те нямаше да го правят.

Instagram акаунтът на Smartick обяснява обратната зависимост между скоростта и времето с много прост пример. Ако се движим с 60 км/ч, ще ни трябват 60 сек, за да изминем 1 км. Ако обаче се движим със 120 км/ч, времето за изминаване на същото разстояние ще бъде 30 сек. С други думи, отнема ни наполовина по-малко време, защото се движим два пъти по-бързо. Дотук добре.

От друга страна обаче, струва ли си да пътуваме със 160 км/ч вместо със 140 км/ч, а и да рискуваме глоба? Отговорът е "не". Когато ускорим от 20 км/ч на 40 км/ч, времето за изминаване на един километър намалява наполовина, защото увеличаваме скоростта си два пъти. Въпреки това, започвайки от 40 км/ч, с увеличаването на скоростта с 20 км/ч, времето за изминаване на един километър не намалява със същата скорост.

При 40 км/ч изминаването на един километър отнема 90 секунди; при 60 км/ч са необходими 60 секунди (30 секунди по-малко); при 80 км/ч - 45 секунди (15 секунди по-малко); при 100 км/ч - 36 секунди (9 секунди по-малко); при 120 км/ч - 30 секунди (6 секунди по-малко); при 140 км/ч - 25,7 секунди (4,3 секунди по-малко); при 160 км/ч - 22,5 секунди (3,2 секунди по-малко)…

Тоест, ако увеличите скоростта си от 140 км/ч (законното ограничение на скоростта по нашите магистрали, поне засега) до 160 км/ч, ще спестите само 3,2 секунди на километър, 32 секунди на 10 км или 320 секунди на 100 км. Това се дължи на обратната зависимост между скоростта и времето, необходимо за изминаване на разстояние.

fallback
  • #108
    Бай Хой ( преди 4 месеца )
    Най-големите убийци по пътищата са с униформи, задминават ги само тези от парламента! Има понятие: престъпно бездействие - е, родната милиция е ярък пример...
  • #107
    Байчо ( преди 4 месеца )
    Абе,какво ревете само бе.Ако магистралата позволява средна скорост 140 км/ч никой няма да реве.Това е добра скорост,но нашите магистрали не го позволяват поради лошо състояние,невъзможност да поеме трафика,наличието на голям процент хора неможещи да шофират(нямат инстинкт)От София до Бургас през не натоварен сезон през вечерта е почти възможно да поддържаш през цялото време 140,но само в лявата лента.През останалото време ще мечтаем за 140 км/ч средна скорост.
  • #106
    Уникално големи глуп ( преди 4 месеца )
    То този не е математик а мътиматик. Дам!
  • #105
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Заради новите по-високи заплати на кукерите ,трябва да се осигурят пари за тях, а не за магистрали и по-добри пътища.
  • #104
    Будител ( преди 4 месеца )
    В Германия, камера ме снима с 205 км. в час при ограничение 80...глобата ми беше 420 евро и книжката за един месец...НО..дават ти време да си избереш в рамките на 6 месеца , кога да си дадеш книжката...не я взимат веднага...а да ти е удобно на теб, да можеш да планираш...в бг как е ??? Репресивна и убийствена система...престъпници с по над 15 наказателни дела се разхождат на свобода, извършват дори убийства. .. А тия ще налагат глоби в хиляди на обикновените хора...целта не е да работят за хора
  • #103
    Будител ( преди 4 месеца )
    В Германия карам всеки ден с над 200 км. В бг това е почти невъзможно. Некадърността на управляващите се изразява в огромни глоби които трябва да плащат хората(народа) .Пътища не успяха да направят като хората за 35 години, но откраднаха милиарди. И колко пъти признаха грешка на инфраструктурата за хилядите загинали по пътищата? Нито веднъж.
  • #102
    Будител ( преди 4 месеца )
    Да бе, да
  • #101
    Тринога дебела мързе ( преди 4 месеца )
    С ортака слааме триногата и легаме да спим под некоя сенка дое време за двойна заплата догодина ше пушим пак пред президентството с препасан патлак
  • #100
    Друг математик ( преди 4 месеца )
    Какво ни казва статията? Че скоростта е равна на пътят раздлен на времето??? Авторе, обидно е да се повтарят неща, на които в 7ми клас държат изпит. Ако искаш да блесне, накарай математика да сметне колко време се ускорява автомобила от 140 до 160, защото това време не е "полезно каране" със 160, сметни статистически колко пъти биеш спирачка до морето и падаш много под 140 и пак ускоряваш. А сега като видиш кривата на скоростта, направи интеграл и това ти е средната скорост. Сложно ли е?
  • #99
    Анонимен ( преди 4 месеца )
    Не знам какво ревем толкова. Преди закона ограничаваше на 140км макс. Сега ще пускат средна скорост между две камери на тол системата или на отсечка. Който е карал по-мощна кола знае какво означава 140км средна скорост. Аз съм се пробвал по немските магистрали където се спазват ограниченият освен на местата без ограничение-380 км-2ч 33 мин което е 153.8 км средна. Това е невъзможно по нашите магистрали. Разхода12/100,същото разстояние със круз контрол на 140км разход 8.5 но 45 мин по-бавно.
fallback
Последни