Възможността за създаване по-екологични горива за горене привлече вниманието на различни компании, включително редица автомобилни производители. Porsche, например, работи върху технологията и вече има завода за синтезиране на бензин в Чили. Горивото от тази фабрика дори захранва превозни средства в някои от центровете на марката.
Сега друга компания прави някои големи крачки в създаването на синтетични горива. Нарича се Synhelion, като тя представи класическо Audi Sport Quattro, задвижвано от бензин, създаден с помощта на слънчева енергия. И този автомобил трябва да покаже, че подобни горива са напълно съвместими със сегашните и класическите автомобили с вътрешно горене.
Как Synhelion произвежда бензин
Бензинът и други традиционни изкопаеми горива се състоят от молекули, които са съставени главно от въглерод и водород. За да произвеждате тези горива, се нуждаете от източник на тези елементи. В завода на Synhelion Dawn в Германия голяма част от тези елементи се получават от събирането на селскостопански отпадъци. Те се разпадат на така наречения биогаз, който съдържа метан и въглероден диоксид. Някои от другите елементи идват от вода, която се състои от кислород и водород. След като има биогаз, компанията използва топлина, генерирана от слънчевата енергия, за да го превърне в синтетичен газ, който е смес от водород и въглероден окис.
Има два начина, по които компанията използва слънчева енергия. Във фабриката има хелиостат, който концентрира слънчевата светлина върху една точка на кула, където може да произвежда топлина. Част от произведената топлина се използва директно за преобразуване на биогаз в синтетичен газ. Другата част се съхранява в термична батерия. Централата разполага и с конвенционални слънчеви панели за генериране на електричество, които могат да захранват електрически нагревател при необходимост. Synhelion казва, че всичко това позволява на компанията да работи по всяко време на годината.
След като синтезингът е произведен, Synhelion може да го охлади и да го втечни в суров петрол. След това този петрол се рафинира като всеки друг нефт в различни горива - авиационно гориво, дизел и бензин. Synhelion твърди, че горивата са ефективно въглеродно неутрални, главно тъй като производственият процес е изцяло захранван от слънчева енергия.
Synhelion пусна завода Dawn в действия миналата есен. Компанията планира да отвори още едно съоръжение в Испания през 2027 и се надява да произвежда до един милион тона гориво годишно до 2033.
Синтетичните горива не са перфектно решение
Синтетичните горива, наричани още eFuels (електронни горива), теоретично могат да заменят бензина във вашия автомобил с ДВГ. Но дали технологията е просто научна фантастика? Те имат няколко недостатъка, които вероятно ще им попречат да бъдат единственото решение за премахване на ограничените изкопаеми горива, произвеждащи емисии.
От една страна, използването на тези горива все още изисква изгаряне, процес, който все още произвежда емисии на въглерод, азот и прахови частици. Използването на въглерод, който вече е в околната среда, като този, съдържащ се в селскостопанските отпадъци на Synhelion, помага за затваряне на цикъла, но не е перфектен.
Горивата не са толкова ефективни, колкото, да речем, директното използване на електричество. Въпреки че слънчевата енергия за създаване на тези горива е чиста, това не е най-ефективното използване на тази енергия за извършване на многоетапни процеси за производство на гориво за двигатели с вътрешно горене, които също не са особено ефективни.
Това не означава, че няма полза от тази технология. Технологията може да бъде начин за значително намаляване на емисиите за части от света, които са отдалечени и не могат да разчитат на електрически мрежи. Тя също така има потенциал за авиационната и корабоплавателната индустрия. Освен това това може да е начин да се запазят класическите превозни средства на пътя. Вероятно това не е решението на реалните нужди от гориво, но може да бъде част от по-широко решение или дори просто мост към по-добри възможности.