Създаването на концепция е по-трудно, отколкото изглежда, защото ако е вярно, че трябва да работите върху един модел, също така е вярно, че желанието да се гарантира „уау ефект“ може да усложни нещата. Още повече, когато се дава живот не на един, а на три прототипа едновременно.
Точно това направи Italdesign през 1988, като на автомобилното изложение в Торино представи Aztec заедно с още две концептуални коли – Aspid и Asgard. Прототипи, създадени от компанията, за да отпразнува своята двадесета годишнина.
Целта им е да се демонстрира способността на ателието да създава три автомобила с напълно различни характери, но споделяйки обща механична база, създадена от Audi. А този, който се открояваше от тритото, беше много специален роудстър - Italdesign Aztec, много специален роудстър.
С тази кола Джорджето Джуджаро иска да отпразнува легендарните барчети от 50-те и 60-те години, без да жертва многобройни футуристични елементи. Това е среща между две епохи, дала живот на спортен автомобил без покрив, характеризиращ се с меки линии, прекъсвани от все по-остри повърхности.
Предната част изглежда е вдъхновена от тази на Chevrolet Corvette от онова време (C4), с дълъг капак, спускащ се към минимална предна част, без светлинни клъстери. Както е модерно по онова време, прибиращите се светлини са в редица, за да не намаляват аеродинамиката.
Именно аеродинамиката е фундаментален момент в развитието на Italdesign Aztec, който има голям спойлер от въглеродни влакна отзад. Той скрива колелата, подредени зад обтекател, в който има различни панели. Те могат да се управляват чрез трицифрени кодове, за активиране на пробката за източване на маслото, както и за достъп до практичен държач за инструменти.
Това, което е изненадващо обаче, е интериорът, до който се стига чрез отваряне на вратата и повдигане на горната част. Тя интегрира дефлекторите, състоящи се от две симетрични и отделни стаи, предназначени съответно за водача и пътника. Двата "мини-пилота" представляват химн на симетрията, дотолкова, че дори пътникът се озова пред волана. Разбира се, не за да шофира, а за управление на нещо като информационно-развлекателна система, която включва и първия сателитен навигатор.
Под капака е поставен 2,5-литров, 5-цилиндров мотор на Audi, взет от 200 Turbo и напомпан до 250 к.с. Той е комбиниран със задвижване на четирите колела Quattro и 5-степенна ръчна скоростна кутия.
Дизайнът и характеристиките превърнаха Italdesign Aztec в обект на желание на много хора, което убеди компания да пусне серия от 50 бройки. Цената обаче е стряскаща за времето си – 500 000 германски марки (около 260 000 евро днес) и това ограничи ентусиазма на много от желаещите, в резултат на което тиражът е намален на 20 единици.
Още снимки на концепцията - вижте в галерията: