Американският производител Tesla отново се озова в центъра на скандал. Миналата есен на Tesla Model S, движещ се по магистралата в режим на автопилот с активирано самостоятелно шофиране (FSD), внезапно излетя от пътя и се блъсна в бетонна опора на мост. В резултат на това шофьорът, съпругата му и съпругата и съпругата и 17-годишната им дъщеря загинаха.
На 19 юни роднини на тримата загинали заведоха дело в окръг Ню Джърси. Трагедията се случва през септември 2024, когато чисто нова Tesla Model S от 2024 с активирани функции за автопилот и напълно самостоятелно шофиране излиза се блъска последователно в пътен знак, ограда и бетонна опора на мост. Никой от возещите си в колата не е оцелял. Дейвид Драйерман (54 години), съпругата му Мишел (54) и дъщеря им Брук (17) загиват на място. Големият им син – Макс, по това време си е у дома, а сега е съищец по делото.
В иска до съда се твърди, че смъртните случаи са резултат от недостатъци в системата за автономно шофиране. Подчертава се, че всички пътници са били закопчани с предпазни колани, но това не ги спасява. Ищците обвиняват компанията, че не информира достатъчно потребителите, като рекламните изявления и маркетинговите обещания на Илон Мъск създават погрешно впечатление, че автомобилът може да се движи без човешко име.
По-специално, в документите по делото се цитира изявление на основателя на Tesla през 2016 година, когато той казва, че собствената система Autopilot е "вероятно по-добра от човек зад волана".
Tesla официално реагира на въпросите на медиите едва след началото на процеса. По-рано компанията вече беше принудена да извърши най-голямата техническа актуализация на своите системи за безопасност - през декември 2023 NHTSA изтегли повече от 2 милиона превозни средства за надграждане по алгоритмите на ADAS (системите за помощ на водача.
Компанията продължава да държи на казаното и по-рано - технологиите Autopilot и FSD са проектирани да се използват само с пълен контрол от страна на водача, който трябва да държи ръцете си на волана и да е готов да поеме управлението по всяко време. Въпреки това, както показва практиката, много шофьори възприемат тези функции като пълноценен автопилот.