"Уважаеми Auto Express, търся си горещ хеч-бек за 15 000 евро с не повече от 65 000 километра пробег. Някакви идеи?". Това пише до прочутото автомобилно издание Том Карпентър. Така се казва, не знаем дали е дърводелец. И получава веднага троен отговор от медията. В света на автомобилите има отлични идеи за добре направено мини с прилична мощност.
Ford Fiesta ST-Line - изисканият избор
За: Елегантно управление, спортен външен вид, достатъчно динамика
Против: Евтини материали, постоянен контрол на стабилността
С тънки фарове и с фин, спортен бодикит, ST-Line е най-състезателният Ford Fiesta, който можете да видите. Той подкрепя този външен вид и с поведението на пътя. Всички Fiesta имат добре изпипана прецизност, но ST-Line отива по-далеч, като носи стегнато усещане. Това е по-голяма кола от up!, но все пак достатъчно компактна, за да се движи лесно по тесни пътища.
Както при Volkswagen, системата за контрол на стабилността не може да бъде изключвана, което ограничава купона. С посочения бюджет можете да си купите Fiesta от 2018 година, която е дори под 40 000 километра.
Седалката и воланът са широко регулируеми, което позволява ниско разположена, спортна позиция на шофиране. Качеството като цяло е много добро. Въпреки че можете да видите някое евтино парче пластмаса, цялостният дизайн е привлекателен и модерен. Информационно-развлекателната система SYNC 3 на Ford не е особено модерна, но си върши работата. Плюс това са налични Apple CarPlay и Android Auto , които осигуряват по-елегантен интерфейс.
Volkswagen up! GTI - пъргавият избор
За: Удобно боравене, бърз двигател, компактен размер
Против: ESP не може да бъде изключено, воланът не се усеща достатъчно
Volkswagen up! GTI не набляга на спортните си данни – отчасти защото не е особено бърз. Но най-вече защото сдържаният подход на VW работи също толкова добре тук, колкото и в оригиналния Golf GTI . Up! GTI обаче е достатъчно жив! Времето от 0 до 100 км/ч е 8,8 секунди и не звучи сензационно. Но пък боравеното с добрата стара ръчна скоростна е една от радостите за старите фенове на GTI.
Това е и най-малката кола тук. Както беше споменато, не може да "отпуснете юздите" на ESP. За въпросния бюджет можете да си купите екземпляр с пробег от 40 000 километра от 2020 година.
Up! наистина блести отвътре. GTI получава спортен волан с плосък долен край, спортни седалки от плат и червена графика на таблото, последното от които може да не е по вкуса на всеки. Качеството на изработка обаче е добро, с удовлетворяващо тегло на основните контролни елементи. Има пет-инчов цветен екран, но собствениците ще трябва да разчитат на вградения държач за смартфон в автомобила и приложението Maps + More за по-обширни информационно-развлекателни функции.
Up! е изненадващо просторен за малък автомобил, с достатъчно място за четирима възрастни и багажник от 251 литра. Моделът с пет врати е по-гъвкав, но тривратият изглежда малко по-добре.
Suzuki Swift Sport - нестандартният избор
За: Добро возене, пъргав двигател, отличителен външен вид
Против: Шасито може да бъде по-забавно, интериорът е остарял
Оригиналният Swift Sport на Suzuki стана незабавен хит благодарение на фънки външен вид, пъргавото управление и якия двигател. А тази версия на третото поколение остава почти същата. По-спортният бодикит и двойните ауспуси го отличават като най-продуктивния вариант на Swift.
Sport тежи по-малко от 1000 кг, а 1,4-литровият му двигател развива 138 к.с. Той има приличен тласък в средния диапазон на оборотите, въпреки че някои може да са разочаровани от липсата на шумен звук от ауспуха. Swift е забавен за шофиране, но е по-спокоен от конкурентите. Екземпляр от 2019 година с по-малко от 50 000 километра се вписва в бюджета от 15 000 евро.
За съжаление, макар спортният волан на Swift, червените тапицерии и прилепналите към фигурата седалки да правят добра кабината, това е само до някаква степен. Suzuki определено изостава от конкурентите си що се отнася до интериора. Качеството на материалите не може да се сравни с това на Ford или Volkswagen, а информационно-развлекателната система далеч не е бърза. Това е сензорен екран, който реагира мудно и наистина състарява колата отвътре.
Е, интеграцията с Android Auto и Apple CarPlay донякъде спасява системата. Всички Swift Sport са оборудвани със сателитна навигация и система за предупреждение за челен сблъсък. Това е по-малък автомобил от Fiesta и следователно по-неудобен за пътниците на задните седалки. Багажникът от 261 литра обаче е малко по-голям от този на Volkswagen.