Тези двигатели бяха въведени през 2016 година, за да продължат традицията на дългогодишното семейство Fire. Новите мотори получиха името FireFly. Те станаха сърцето на производството на двигатели на тогавашната група FCA (по-късно слята със Stellantis) в сегмента на компактните автомобили за европейския пазар.
Родени бяха от необходимостта за подобряване на ефективността и намаляване на емисиите. Тези мотори бяха проектирани със силна модулност, служейки като основа както за чисто бензиновите версии, така и за най-модерните хибридни приложения. Всички дойдоха с редово разположение на цилиндрите и алуминиев блок. Проектирани бяха за напречно монтиране и съответно адаптиране към автомобили с предно задвижване.
1.0 Т3
Този мотор представлява базовата версия в света на FireFly с компресор. Редови 3-цилиндров двигател с обем 999 куб. см, чиято архитектура включва картер от алуминиева сплав за намаляване на теглото. Разпределението на мощността става с един горен разпределителен вал с два клапана на цилиндър и верижно управление. Технически избор, насочен към намаляване на поддръжката.
Оборудван с ниско инерционен турбокомпресор и директно впръскване на бензин, той осигурява 100 или 120 к.с ., като максималният въртящ момент винаги остава 190 Нм. Тази характеристика му осигурява забележително бърза реакция и плавно подаване на газ, което го прави подходящ както за градско, така и за шофиране на дълъг път.
Може да бъде намерен на Fiat 500X (120 к.с.), Fiat Tipo (100 к.с.), Jeep Renegade (120 к.с.)
1.3 Т4
Вдигайки летвата на производителността, откриваме 4-цилиндровия вариант с обем 1332 куб. см. Произлизащ директно от 1.0, той споделя модулната архитектура с добавен цилиндър и непроменен негов диаметър. Предлага се в различни нива на мощност - от 130 до 180 коня, както и с въртящ момент от 270 до 320 Нм. Често комбиниран с автоматична трансмисия с двоен съединител, това е двигател, с който са оборудвани топ версиите на няколко модела.
Може да бъде намерен на Fiat 500X (150 к.с.), Jeep Renegade (150 к.с., 180 к.с.), Jeep Compass (130 к.с., 150 к.с.)
1.0 N3 хибрид
Това е версията с атмосферно пълнене на 999-кубиковия 3-цилиндров двигател, проектирана специално за мека хибридизация. Моторът с вътрешно горене осигурява 70 к.с. и 92 Нм въртящ момент, като е свързан с 12-волтова мека хибридна система. Сърцето на системата е стартер-генератор с интегриран ремък ( BSG ), електрически двигател-генератор, свързан с мотора чрез ремък.
Това устройство регенерира енергия по време на фазите на спиране и забавяне, съхранявайки я в малка литиева батерия. Натрупаната енергия след това се използва за подпомагане на двигателя с вътрешно горене по време на фазите на ускорение, за бързо и безшумно рестартиране след спиране и за активиране на функцията за движение по инерция с изключен двигател под 30 км/ч. Неговата същност е насочена единствено към ограничаване на разхода на гориво и емисиите в градска среда.
Можете да го намерите на Fiat Panda, Fiat 500, Lancia Ypsilon
1.3 T4 Hybrid
Базирайки се на 1332-кубиковия 4-цилиндров двигател, Jeep Renegade и Compass също стават plug-in хибриди, като същевременно получават и задвижване на четирите колела. T4 (130 или 180 к.с.) е комбиниран с електрически агрегат с мощност 60 к.с., който задвижва задните колела. В зависимост от мощността на двигателя с вътрешно горене, системата генерира 190 или 240 к.с. 400-волтовата литиево-йонна батерия с мощност 11,4 кВтч позволява пробег от около 50 км и може да се зареди от домашен контакт за около 3 часа.
След това има втори електрически агрегат с мощност 20 к.с., свързан с 1,3-литровия, който е рекупертор на енергия и действа като стартер за двигателя с вътрешно горене.
Поставя се на Jeep Renegade (190 к.с., 240 к.с.), Jeep Compass (190 к.с., 240 к.с.)
1.5 T4 Hybrid
Най-новата еволюция на семейството е 1,5-литровият 4-цилиндров турбо двигател, комбиниран с по-усъвършенствана 48-волтова мека хибридна система. Моторът с вътрешно горене осигурява 130 к.с. и 240 Нм въртящ момент. Той се поддържа от електрически двигател-генератор с мощност 20 к.с., интегриран директно в 7-степенната автоматична трансмисия с двоен съединител.
За разлика от 12-волтовата система на N3, тази архитектура позволява маневриране и паркиране в 100% електрически режим. Системата рекуперира енергията по време на спиране по-ефективно и осигурява по-постоянна подкрепа на бензиновия двигател, подобрявайки производителността и намалявайки разхода на гориво.
Можете да го намерите на Fiat 500X, Fiat Tipo, Alfa Romeo Tonale (160 к.с.), Jeep Renegade, Jeep Compass.
ЧЕСТО СРЕЩАНИ ПРОБЛЕМИ
Определено са по-малко проблематични от съвременните двигатели на други марки. Но и FireFly не са лишени от някои слаби места. Турбо версиите (1.0 T3 и 1.3 T4) са тези, които са показали най-голям брой докладвани проблеми. Сред най-често срещаните е преждевременното износване на турбото при някои модели, което може да доведе до спад на мощността и димене. Има и случаи на необичайна консумация на масло. По-рядко проблеми, свързани със системата за директно впръскване или веригата за синхронизация.
При 1.3 T4 използването на масло, което не отговаря на спецификациите, или прекомерно дългите интервали за смяна могат да доведат до неизправности на самия модул. Те носят значителни разходи за ремонт.
Що се отнася до хибридните версии, 1,0-литровият мотор се оказа механично много здрав. Малкото докладвани проблеми са от електрическо естество и се отнасят главно до правилното функциониране на системата BSG или спомагателната батерия.
По-сложният 1.5 Hybrid 48V е по-нов и уж по-здрав. Но по-голямата му сложност го прави потенциално по-изложен на електронни проблеми, свързани с управлението на хибридната система и нейната интеграция с трансмисията с двоен съединител. Всъщност, това е стара истина за всякакъв вид техника.
ДОБЪР ИЗБОР ЛИ Е?
Покупката на употребяван автомобил с двигател FireFly може да бъде добър избор. Тези модерни мотори предлагат ефективност и добра производителност. Важно е обаче да се обърне максимално внимание на предишната поддръжка, да се провери сервизната книжка и да се използват специфични масла, необходими за дълготрайността на деликатните компоненти. Особено онези, които понякога се износват при голям пробег.