Надпреварата за разширяване на гамата от plug-in хибридни електрически превозни средства се забавя на фона на все по-високите разходи, заявиха ръководители на два от най-големите производители на задвижване в Европа, цитирани от Automotive News.
Автомобилните производители са принудени да увеличават размера на батериите в PHEV, продавани в ЕС, заради промените в начина, по който се измерва средният CO2. Новите правила влязоха в сила от 1 януари и така моделите с по-големи батерии и по-голям електрически пробег като цяло постигат по-ниски емисии при тестване по цикъла WLTP. Новите PHEV модели на VW Group, например, вече изминават много над 100 км само на ток, докато най-новото Geely - Lynk & CO 08, ще има електрически пробег от 200 км.
Според Toyota, която е №1 при хибридните задвижвания, подобен подход не е правилен, тъй като 100 км са напълно достатъчни за plug-in хибрид. "След като достигнем тази повратна точка от 100 км, имаме добър баланс - обяснява Андреа Карлучи, ръководител на продуктовия и маркетинговия мениджмънт на Toyota Europe. - Поставянето на по-големи батерии в превозно средство, което не е електрическо, е по-скъпо, защото поставяте повече компоненти."
Европейските продажби на PHEV на Toyota са се увеличили със 139% през първите четири месеца на 2025 в сравнение със същия период на 2024, според данни на Dataforce. Версията PHEV на компактния кросоувър C-HR, пусната на пазара миналата година, регистрира 21 637 продажби за периода, за да се класира на шесто място сред превозните средства със такова задвижване в Европа. C-HR има електрически пробег от 66 км, докато PHEV версията на новия среден RAV4 предлага пробег от 100 км.
Като цяло продажбите на PHEV в Европа са нараснали с 11% до 366 670 през първите четири месеца на годината, като ръстът се дължи основно на VW, Toyota и китайските автомобилни производители, включително BYD и Chery. Любопитното е, че продажбите растат в масовите сегменти (+56%) - 198 173 бройки, докато при премиум модели се отчита спад с 16% - до 169 497 единици. Досега беше точно обратното - именно премиум марките доминираха.
Друг масов производител - Hyundai, също смята, че инвестирането в plug-in хибридни технологии с голям пробег на електричество е проблем. Продажбите на PHEV на Hyundai са нараснали с 27% през периода до 11 264 бройки, като това се дължи основно на доброто представяне на Santa Fe. Корейците работят върху електромобили с удължен пробег (EREV), но все още не са решили дали ще ги предлагат в Европа.
"PHEV и EREV са технологии за преход, но опитът да ги направим по-сложни, за да направим прехода към електромобили по-дълъг, става прекалено сложен и скъп. И трябва да решим къде да спрем, защото със сигурност решението не е да поставим два двигателя и голяма батерия в автомобила", коментира главният изпълнителен директор на Hyundai Europe - Ксавие Мартине.
Според него продажбата на PHEV с дълъг пробег е "тактически ход" в момента, който може да помогне на автомобилните производители да намалят средния си CO2 и да се съобразят с новите разпоредби. Законодателството на ЕС обаче отново ще промени правилата от 2028 и тогава тези автомобили няма да бъдат толкова привлекателни за производителите.