Години наред Audi получава критики относно динамиката на автомобилите, не по-различно е с второто поколение A5. Тези купета и кабриолети са превъзходни като изтънченост, мощност и комфорт. Но е малко вероятно да ги вземете, ако трябва да карате по второстепенен път с тях. И то по западноевропесйките стандарти, не по-българските.
Може да му липсва блясък а BMW 4-Series, но Audi A5 едва ли е посредствен и в това отношение. Лесен и приятен е за шофиране. Както при повечето немски автомобили, цената не е евтина, но според експертите парите си струват. Стига да ги имате.
История
Второто поколение на Audi A5 Coupé пристигна в автосалоните през 2016 година. Предлагаше се един бензинов двигател 2.0 TFSI с мощност 187или 248 к.с., като последният стандартно вървеше със задвижване на четирите колела (quattro).
Любителите на дизеловите мотори можеха да избират между 2.0 TDI двигатели със 187 к.с. и 3.0 TDI с 215 коня, последният предлаган само във версия quattro. Всички двигатели идваха с шестстепенна ръчна или седемстепенна автоматична скоростна кутия S tronic. Изключението беше при 3.0 TFSI S5 с мощност 349 коня - само с осемстепенна Tiptronic.
Кабриолетът A5 беше пуснат на пазара през април 2017 година с идентични комбинации от двигател, оборудване и трансмисия. RS 5 Coupé и Cabriolet с чудовищните 444 к.с. се присъединиха към гамата през август 2017 година с 3.0 V6 TFSI мотор.
Последва 1.4 TFSI двигател със 148 к.с. от 2017-а. През пролетна на 2020 се появи ревизираният A5. Това доведе до промени в дизайна, мека хибридна технология за повечето двигатели. Дойде 3.0 TDI с 342 к.с. за S5, LED фарове и подобрена инфотейнмънт система.
Вариантите на оборудване
След няколко години Audi спря да предлага ръчна скоростна кутия за A5, защото твърде малко хора я избираха. Автоматичната скоростна е чудесна за използване, това важи и за всички двигатели.
Вариантите на този модел са добре оборудвани, като дори базовият SE разполага с 17-инчови алуминиеви джанти, ксенонови фарове, отопляеми предни седалки, кожена тапицерия, тризонов климатик, седеминчов сензорен екран, Hi-Fi система с 10 високоговорителя, DAB радио, Bluetooth, круиз контрол, предни и задни сензори за паркиране и автоматично аварийно спиране.
Sport има същото оборудване като SE, но с по-спортни дизайнерски детайли отвътре и отвън, плюс LED амбиентно осветление в интериора. Моделът S line „скача“ до 18-инчови джанти, по-твърдо окачване, LED фарове и спортни седалки, тапицирани с кожа и алкантара.
Цени втора ръка
Цените на употребяваните автомобили Audi A5 от второто поколение по европейските сайтове стартират от 24 000 евро и могат да ударят почти 56 000 за най-добрите eкземпляри.
За какво да гледате
Резервна гума - A5 не се предлага с такава, но Audi предлага компактна.
Безопасност - A5 Coupé постигна петзвезден резултат от Euro NCAP благодарение на здравата си конструкция и богатия си пакет за безопасност. Едно наум. Кабриолетът никога не е бил тестван.
Дизел - A5 2.0 TDI се предлага в стандартно и Ultra изпълнение. То е малко по-пестеливо и има максимална скорост от 210 км/ч вместо 230 км/ч.
Резервоар за гориво - Audi предлага на купувачите на A5 2.0 TDI възможност да увеличат резервоара си за гориво от 40 на 54 литра, а също така да „вдигнат“ този за AdBlue от 12 на 24 литра.
Често срещани проблеми
Най-често срещаните проблеми, с които се сблъскват собствениците на A5, са електрически. Съобщава се за сривове на информационно-развлекателните системи, изненадващо отваряне на прозорците при активиране на мигача и дори неработеща електронната ръчна спирачка.
Интериор
Audi предлага едни от най-привлекателните кабини - с луксозни материали, страхотен дизайн и превъзходно ниво на удобство за ползване. A5 също оигурява отлични седалки и готино табло, който е еталон за простота.
Пространството на задните седалки е тясно за възрастни, освен ако не са по-дребни. Всички A5 Coupé се предлагат със сгъваема задна седалка. Ако тя е вдигната, колата може да побере 465 литра в багажника, а Cabriolet - 380 литра.
Купувачите имат опция да вземат модели, оборудвани с опционалния пакет Comfort and Sound, който включва 360-градусова камера, безконтактно управление на задната врата, подобрена стерео система и допълнително амбиентно осветление.
Текущи разходи
Цената за смяна на масло по оторизирани сервизи е 316 евро. Замяната на спирачната течност е необходима на всеки две години, струва 75 евро. Двигателят 2.0 TDI има ангренажен ремък, който трябва да се сменя на всеки 225 000 километра или пет години. Цената е 550 евро, като скача до 940 с монтиране едновременно на нова водна помпа.
Обикновено сервизите предлагат две схеми на обслужване на собствениците, но определено тук изборът е ваш, тоест, вероятно по-широк.
Сервизни акции
Audi изтегля A5 Mk2 от пазара 11 пъти досега. Първият е от февруари 2017 поради дефектни въздушни възглавници и обтегачи на предпазните колани. Три месеца по-късно прегряването на помпите за охлаждаща течност доведе до второто изтегляне, а след това и до още едно през юни 2018-а. Прегряването на климатичните агрегати доведе до изтегляния от пазара както през януари, така и през февруари 2018 година. През декември същата Audi стартира кампания поради проблеми с въздушните възглавници.
Течове на гориво доведоха до следващото изтегляне от пазара през март 2019-а, а следващото беше два месеца по-късно заради лошо качество на отливките на предното окачване. A5 с фабрично монтиран теглич бяха изтеглени от пазара през юни 2019 след дефектни заключващи механизми. Година по-късно, попадане на вода в електрониката на моделите с мек хибрид доведе до десетото изтегляне от пазара. Последното беше предприето през октомври 2020 година поради разхлабване на рамките на седалките.
Удовлетвореност в Driver Power
Второто поколение на A5 се предлага като купе, като кабриолет или като хеч-бек, наречен Sportback. Собственици на трите варианта участваха в популярното британско проучване. Резултатите за 2024 година при използваните Audi от този модел са много добри, макар нито един от резултатите му в различните категории не е в топ 10.
Няколко са в първите 20, включително 15-то място за разходи за обслужване. 17-то позиция при функциониране на системите за безопасност и 18-а за надеждност и пространство за краката отзад. Като цяло качеството и експлоатационните разходи са класирани на 19-то място. Следващите най-добри оценки са 20-то за ускорение и гъвкавост на седалките. 21-во е при интериорния дизайн.
Повечето от останалите оценки са средните в този клас. Това, което собствениците наистина не харесват, са инфоразвлекателната система (48-о място), навигацията (45) и комфортът на предните седалки (48).
Също така изглежда, че няма голямо удоволствие от шофирането за повечето собственици, които класират Audi чак на 41-во място в това отношение. Малко капризни изглеждат, но все пак на този пазар Audi отстъпва категорично на немските съперници BMW и Mercedes. Тоест, летата е вдигната високо.