Мнозина наричат електрическите автомобили с удължен пробег (EREV) „plug-in хибридно превозно средство“ (PHEV). Подобно определение е доста общо и изчерпателно, но не е точно така. И както се оказва от изследване на BloombergNEF разликата между двата вида задвижване се отчита и от потребителите.
Проучването посочва, че EREV е „най-бързо развиващото се (електрическо) задвижване, като продажбите на автомобила с него са се увеличили с 83% през 2024 до 1,2 милиона“. Това означава, че през 2023 са продадени само около 655 738 бройки от този вид превозни средства, а година по-късно те са удвоили резултата си.
Прогнозата за електрическите превозни средства за 2025 също определи тези автомобили по много показателен начин. Според нея те имат среден пробег само на електричество от 170 км, батерии със среден капацитет от 38 kWh и покриват 70% от целия си пробег с електричество. Това също така показва, че повечето от тези превозни средства идват от Китай.
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV е единственият EREV с plug-in на пазара в момента, който не е китайски. Автомобилите с e-POWER на Nissan също са EREV, но фактът, че не могат да се включват в електрическата мрежа, ги изважда от проучването на BloombergNEF. Производителят на MX-30 R-EV е оборудвал модела с по-слаба батерия - само 17,8 kWh, след като неуспешния изцяло електрически дебют на марката - MX-30 EV, имаше 35,5 kWh.
Повечето от тези превозни средства са били продадени в Китай, като нито един EREV, произведен там, не е успял да стъпи на друг пазар. Това трябваше да направи Leapmotor C10 EREV, като стартът на продажбите беше планират за средата на април, но дори да има такава, техният брой е минимален.
По-важното в случая обаче е, че дори в Китай потребителите мигрират към превозни средства, които не разчитат единствено на зареждане на батерии за захранване. Това се случва в държавата с може би най-добрата инфраструктура за зареждане в света. Това е място, където правителството счита електрическите автомобили за въпрос на енергийна сигурност и непреодолима възможност за глобално господство. Те са стратегически в Китай. И все пак хората променят предпочитанията си към нещо друго.
В „Прогноза за електрическите превозни средства“ за 2025 се посочва, че „близо две трети“ от световните продажби на електрически автомобили през 2025 г. ще се случат в Китай. BloombergNEF не разкри точните числа, но статистиката за 2024 е достатъчно красноречива. През миналата година в световен мащаб са продадени около 17,5 милиона „електрически автомобили с възможност за зареждане“. Това включва електрически превозни средства с батерии (BEV), PHEV и повечето EREV. Китай е купил приблизително 11,3 милиона от тези 17,5 милиона автомобила, което представлява около 64,6% от общия брой. Прогнозата на BloombergNEF за 2025 съдържа подобни цифри.
Статистиката показва и още нещо любопитно – през 2024 са продадени 11 млн BЕV, като от тях EREV са 1,2 млн. Това прави около 10%. За сравнение година по-рано продажбите са били 9,5 млн, а EREV са били по-малко от 700 000, което означава 6,95 от общия брой.
PHEV-моделите също увеличават дела си сред „plug-in електрическите превозни средства“. През 2023 те са били около 3,5 милиона бройки, като година по-късно достигат приблизително 5,5 милиона. Това е ръст от 63,6%, надвишаващ 25%-ното увеличение, което цялата група електрически автомобили отбеляза от 2023 до 2024.
Като се имат предвид всички фактори, ясно е, че купувачите на автомобили харесват предимствата на електрическите двигатели в транспорта. В крайна сметка те имат огромен въртящ момент, безшумни са и са изключително ефективни. Възможността за зареждане у дома също помага за намаляване на транспортните разходи. Въпреки това, в „Перспективата за електрическите превозни средства“ за 2025 се посочва, че общественото зареждане става все по-скъпо, като в някои случи цената на километър е повече от тази на подобен бензинов модел.
С други думи, зареждането на автомобил има финансов смисъл само когато сте близо до дома си и можете да го направите там. Веднага щом се наложи да заредите другаде, зареждането е не само по-неудобно, но често и по-скъпо. И това е идеалният случай за EREV и дори PHEV, въпреки недостатъците на последните.
За да бъде по-високо приемането на електрически автомобили, хората трябва да са уверени в придвижването си. Именно тогава EREV и PHEV имат голям смисъл, тъй като те не зависят изцяло от електричеството. Освен това техните батерии са по-евтини от тези на чистите ЕV. А това прави EREV най-добрият вариант, наличен в днешно време, като все повече хора осъзнават това, дори в Китай.