Ако не сте чували за kei cars (или K-cars), това са са ултра малки автомобили, произведени и пуснати на пазара в Япония, където продължават да бележат сериозни търговски успехи. Те са малки, подходящи за града и най-важното - имат ниски цени, но по различни причини не се продават в Европа.
Могат ли именно те обаче да съживят автомобилния пазар на Стария континент, който спешно се нуждае от подкрепа? Според Джон Елкан - президент на Stellantis, ако Япония разполага с K-cars, които капитализират около 40% от пазара, то няма никакви причини, поради които Европа да не разполага с такива коли. При това – електрически.
С изказването си Елкан на практика повтаря това, което каза в интервю заедно с главния изпълнителен директор на Renault Group - Лука де Мео, номер едно в Renault Group. Двамата бяха категорични, че големите автомобилни производители от Италия, Германия, Франция и Испания са наясно как могат да използват регулациите в ЕС. И съответно могат да създадат нова категория автомобили, при това електрически, които биха били полезни за околната среда.
Какво представляват кей кар?
Терминът „кей карс“ се отнася до категория автомобили, произведени в Япония, които трябва да отговарят на определени правила, както по отношение на размера, така и по отношение на мощността. Всъщност кей автомобилът трябва да е дълъг не повече от 3,4 метра и широк не повече от 1,48 метра, с двигател, който не надвишава 64 к.с. мощност и максимален работен обем от 660 куб.см.
Следователно автомобилите за града са идеални за спестяване на място чрез удобно преместване на до 4 пътници (включително водача). В Япония те представляват средно 40% от регистрациите, които през 2024 са били около 4,4 милиона. Това означава 1,76 милиона продадени автомобила. Освен заради ултра компактните размери, защо обаче те са толкова успешни?
Причината е фискална - японското правителство признава отстъпки за тези, които купуват кей автомобил, както по отношение на регистрационния данък (данък, който се плаща при покупка на кола), така и по отношение на еквивалента на европейския данък върху автомобила. Те могат да бъдат закупени и от всеки - ако искате да си купите нова кола в Япония, трябва да докажете, че притежавате гараж или място за паркиране, което не е необходимо, ако купувате кей кар.
Защо кей карс не пристигат в Европа?
Уравнението би било много просто - малки автомобили, с различни видове двигатели (бензинови, хибридни или електрически) и на достъпни цени. И така, какво пречи на японските производители - първите 3 по продажби са Daihatsu, Suzuki и Honda, да изнасят кей автомобили в Европа?
Причината е, че хомологацията в Япония е различна от тази, валидна в Европа и работата по трансформацията ще струва твърде скъпо, което ще повиши ценовите листи.
Решението - кей автомобили в европейски стил
Електрическите автомобили могат да бъдат евтини. Те могат да бъдат европейски, тоест бъдат построени в Европа. Защото в крайна сметка, ако съществува правилен регламент, не само можем да се произвеждат в Европа, но и да се купуват от европейци.
Следователно думите на Елкан подчертават необходимостта от създаване на верига за доставки, която позволява на европейските производители да произвеждат своите кей автомобили, естествено фокусирайки се върху електрическите. Също така защото, тъй като това са автомобили, предназначени главно за града, няма да е необходимо да се монтират особено големи батерии, като по този начин се запази крайната цена.
А най-важното е, че това ще бъдат истински автомобили, а не микроавтомобили - превозни средства, които имат добър търговски успех в някои държави в Европа, но са подложени на ограничения, дължащи се на пространството и производителността.
Плюсове и минуси
Размерът обаче има значение и ниската цена, сама по себе си, не е достатъчна, за да убеди шофьорите да купуват особено малки модели като европейски кей автомобили. Освен това трябва да се приеме законодателство, което да насърчи разпространението им, като не е ясно колко време ще отнеме.
Плюсовете все още ще бъдат многобройни – фабриките и производствени линии, които сега не са достатъчно натоварени, могат да бъдат преобразувани, създавайки работни места и давайки нов живот на веригата за доставки, която страда от известно време.