IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Дизел или бензин – вечният спор продължава

С появата на хибридните технологии предимствата на едното гориво почти изчезват

Един от вечните спорове между шофьорите е кой е по-добрият вариант за един автомобил – бензинов или дизелов двигател. С навлизане на електрификацията фокусът сякаш се измести, но е факт, че повечето автомобили по пътищата все още разчитат на един от тези два вида гориво. И в двата случая то има както плюсове, така и минуси, категорични са експерти.


бензин или дизел


В исторически план дизеловите двигатели са имали висок въртящ момент. Това се дължи на високото средно ефективно налягане в цилиндъра. А то се оказва високо, защото горивото гори дълго време при почти постоянно и забележимо по-високо налягане.

В същото време максималната скорост на дизеловия двигател за лек автомобил не надвишава 4500 об/мин, докато дори „цивилните“ бензинови двигатели имат максимална мощност при 6000-6500 об/мин. В същото време спортните двигатели могат да се въртят повече от два пъти по-бързо.

Мощността е същата, въртящият момент не е

Ето защо бензиновият двигател, въпреки че има близка максималната мощност, изостава значително по въртящ момент в почти целия диапазон на скоростите на въртене. Външната характеристика на скоростта е зависимостта на мощността, въртящия момент или други характеристики от скоростта на коляновия вал при пълно подаване на гориво.

Между другото, разходът на гориво, когато двигателите работят в такива режими, може да бъде колосалните 60 литра на час или повече при максимална скорост.


бензин или дизел

Едно сравнение между двигатели на Volvo - вляво е показано как работи бензиновият B4204T306 с 249 к.с., поставян на XC40. Вдясно е дизеловият D4204T203 с 240 к.с., използван от XC90, като ясно се вижда разликата в максималния въртящ момент.


Разход на гориво на бензинови и дизелови двигатели

Дизеловите двигатели са по-икономични по отношение на разхода на гориво, особено в частични режими, тъй като могат да работят с бедни смеси, когато количеството въздух в цилиндъра може да бъде 20 или 40 пъти по-голямо от количеството гориво – естествено, в масовата си част.

С такива съотношения, бензинов двигател, който изисква смес от 14,7:1, просто няма да може да работи поради невъзможността за запалване на прекалено бедна смес.

Дизеловият двигател също има по-висока степен на сгъстяване, което също осигурява висока мощност и ефективност. Тези мотори нямат дроселна клапа и затова пълненето на цилиндрите винаги е възможно най-високо. В този случай двигателят се управлява чрез регулиране на подаването на гориво. В бензиновите двигатели използваме дроселна клапа, която влошава пълненето на цилиндрите.


бензин или дизел


Дизеловите двигатели предизвикаха един от най-големите скандали в историята на автомобилната индустрия.


Защо дизелите не изместиха бензиновите двигатели

Доскоро почти половината от леките автомобили, продавани в европейските страни, бяха оборудвани с икономични дизелови двигатели. Но тогава се случи добре познатият „Дизелгейт“ и продажбите започнаха да намаляват. Но в страни с топъл климат, дизеловата кола е наистина много добра. И може би с течение на времето дизеловите автомобили щяха да надделеят, ако не се бяха появили…

Хибридните задвижвания

Новите технологии поддържат бензиновите двигатели на повърхността. Малките и дори сравнително големите хибридни автомобили са оборудвани с бензинови двигатели. И ако по времето на първата Toyota Prius това не са били особено сложни бензинови двигатели с атмосферно пълнене, днес хибридните системи използват както директно впръскване, така и турбокомпресор. Като част от хибридна инсталация, бензиновите двигатели имат определени предимства. Те включват лесно стартиране при всяка разумна температура, ниски нива на шум и вибрации и, колкото и да е странно, много висока ефективност при работа в постоянен и оптимален режим.


бензин или дизел


Като пример могат да бъдат посочени все повечето серийни хибриди, които се появяват на пазара. При тях бензинов турбо двигател работи като генератор, който зарежда батериите. А последните захранват тяговите електродвигатели. Двигателят, сдвоен с генератор, работи в практически стационарен режим, което значително увеличава неговата издръжливост. В същотго време постоянният режим намалява разхода на гориво, който дори при 5-метров кросоувър с тегло над 2,5 тона е под 10 л/100 км.

Хибридни системи и дизел

Въпреки някои недостатъци, дизеловият двигател все пак успя да се „сприятели“ с хибрида, като това се случва предимно в търговския транспорт. Дизелови хибриди се инсталират в леки търговски камиони в Япония, които са особено разпространени в страната. Подразделението Hino на Toyota, например, има хибриден камион в своята гама - Hino 300 (на снимката), който има 4,0-литров дизелов двигател, батерия и електрически мотор.


бензин или дизел


И все пак – кой е по-добрият вариант?

Нито компресорното пълнене, нито системите за впръскване са направили бензиновите двигатели по-икономични или по-мощни от дизеловите двигатели, които отдавна са се сдобили с компресорно пълнене. Но с превръщането на бензиновите двигатели в част от хибридните силови агрегати, те излязоха напред. И тази комбинация от бензинов двигател с вътрешно горене, електрически мотор и батерия е днес най-мощната, икономична и обещаваща задвижваща система. Затова, в известен смисъл, бензиновият двигател е станал равен по мощност и икономичност на дизеловите двигатели.


0 от 500
  • #44
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    За мен най доброто би било дизел плъг ин. Но само мерцедес я предлага тази комбинацияРеша ли проблема с домашното зареждане почвам да търся GLE на старо
  • #43
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 дни )
    Имам двама приятели, запалени тесладжии.. интересно но и двамата държат по една дизелова кола за дълги пътувания. Аз нямам все още тесла но ако при пътуване трябва да стоя на зарядно повече от 20 мин на всеки 400км . Избора за мен е ясен.За сравнението бензин-дизел - бензиновия двг има само един (1) единствен плюс - няма дпф филтър.
  • #42
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До 41 ( преди 3 дни )
    Никой не се е смлял да обикаля Европа с електрички. Последно пътувахме по Коледа 4200 км 3 страни за 2 седмици. Дали видях и 10 електрички за това време, основно Тайкани по ел станциите или каращи зад тирове на магистралата.
  • #41
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 дни )
    Хората се смляха да обикалят Европа с електрички, а в една малка страна като нашата много хора не могат да отидат до морето. Айде кажете си истина, проблема е само един, все още са им скъпи батериите на електричките, това е.
  • #40
    0 rate up comment 4 rate down comment
    Мирослав Чернев ( преди 4 дни )
    Производството на автомобили доскоро се диктуваше от петролния бизнес. Това беше единствената подкрепа за бензиновия двигател. Няма плюсове спрямо дизела.
  • #39
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Тод Х ( преди 4 дни )
    Чист бензин не би ми свършил работа. Да отида за бира - хибрид. За всичко друго - дизела все още няма равен. Електрички? Ще говорим за тях 2050 година
  • #38
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 дни )
    Какъв спор? Спорят само плиткоумните , сякаш нещо зависи от тях. Всеки сам може да си направи сметката какво задвижване го устройва според нуждите. Най доброто за теб не винаги е добро за друг
  • #37
    3 rate up comment 0 rate down comment
    От което.. ( преди 4 дни )
    ....мога да заключа за себе си, че в дизел-бензин спора няма по-добър, по-правилен или опция по тези.Има по-подходящо за конкретният човек, спрямо използването и необходимостите.Това е.
  • #36
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Реално, ( преди 4 дни )
    Имам бенз.BMW атмосферен, имам и 2.3 M111 на Benz със Supercharger (компресор му казват само скапаните шваби) и италиански дизел 1.9JTD в Alfa Romeo.Бензините са лакоми, но надеждни. Дизела е мн приятен, 3.7/100 е възможно но само извън града, до 80км/ч. Ползите от двата свята има само модерния хибрид, особенно за каране в града.Обаче са страшно скъпи. Масовият човек не може да си ги позволи. Няма идеално положение. Тежките големи купета са горелки, а малък хечбег пък не е удобен за вс ...
  • #35
    4 rate up comment 3 rate down comment
    До 34 ( преди 4 дни )
    Добре бе умник, събота в 9,00 от София от къщите си за варна , аз с кола ти със самолет. Кой ще стигне първи на плажа? Плащаш ли цялата почивка? Или за да спечелиш трябва да се съобразя с часа на полета ти? Не съм го играл този мач ли според теб? Цялата ти файда е 2 часа и половина, без кола, щъкаш само с таксита или кола под наем. Особено с деца е адски готино да мъкнеш 4 куфара по летища и по таксита, заради два часа. Изглежда си типичен умнокрасивко с адски ограничен мозък,а?