Мислехте си, че автомобил с тегло над два тона, пълна с камери, радари, лидари и XXL батерии, не може да бъде забелязана заради... парче гума? Помислете отново! Някои производители монтират задни чистачки, толкова къси, че изглеждат сякаш са откъснати от количка за голф. Дали това е прост детайл или истински гаф?
Новата вълна електрически SUV-ове се отличава с извити линии, наклонени задни врати и минимално остъкляване. За да избегнат удар в аеродинамичния спойлер, който е над прозореца, инженерите са скъсили перото максимално и са го позиционирали много ниско. Резултатът е едновременно забавен и тъжен: когато завали само една малка част от задния прозорец остава чиста.
Американско-японският дует Honda Prologue и Chevrolet Blazer EV, например, не се предлагат в много европейски страни. Те споделят една архитектура, едни и същи батерии... и задна чистачка, която е толкова къса, че сякаш се извинява за съществуването си. При тези два модела контрастът е поразителен: логото е по-дълго от гуменото острие, което избърсва само една четвърт от прозореца.
По ирония на съдбата, колкото по-широк е прозорецът, толкова по-нелепо изглежда чистачката. При гиганти като Jeep Grand Cherokee , Wagoneer или дори Ford Bronco бихте очаквали чистачка, пропорционална на колата. Опитайте пак. Получавате чистачка с дължина само няколко сантиметра, предлагаща толкова ограничен обхват, че собствениците се състезават във форумите, за да намерят по-дълга чистачка... която да не драска каросерията.
Renault Espace, бившият MPV, превърнат в SUV, не прави изключение от тенденцията: малка чистачка с ограничен обхват. DS No.4 , рестайлирана версия на DS4, премиум компактният модел на Stellantis, също залага на дискретна чистачка, която оставя голяма непочистена повърхност. Достопочтеният DS5, истинско НЛО на френския автомобилен дизайн през последните години, никога не е правил нещата наполовина... с изключение на задната си чистачка. Изглежда сякаш е проектирана последена, почти неохотно.
Има обаче и "добри ученици", които са изключение от правилото и доказателство, че съществува елегантно решение. Hyundai и Kia са скрили чистачката под спойлера. В покой тя изчезва напълно. Когато работи покрива цялата ширина на прозореца. Без естетически компромис, без жертвано зрително поле и с лек "уау" ефект, когато я задействате.
Автомобилните инженери се кълнат, че това е въпрос на аеродинамика, прекалено изпъкнали спойлери или камери за задно виждане, предназначени да компенсират малката задна чистачка. Дизайнерите, от друга страна, защитават "чистотата на линиите“. Факт е, че шофьорите все още предпочитат (и винаги ще предпочитат) добри (и достатъчно дълги) чистачки.
Като постоянно ги скъсяваме или предлагаме модели без задни чистачки, свидетели ли сме на последните години на това много полезно оборудване? И следващия път, когато видите някой SUV пред вас в дъжда, огледайте се добре: диаметърът на колелата не е единственият непропорционален елемент. И ако попаднете на малка чистачка в действие, няма да можете да не си кажете, разбира се, без никакъв скрит мотив: в крайна сметка размерът има значение.