IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Скритите рискове, които могат да убият вашия електромобил

Как зареждането на обществени станции ви превръща и в неволен участник в глобална кибервойна

Вашата Tesla за 60 000 долара се превръща в безполезна вещ за по-малко време, отколкото е необходимо да изпиете кафето си, а самите вие несъзнателно сте предизвикали атаката, като сте се включили автомобила си в обществена зарядна станция, твърдят американски експерти по сигурността.


Зареждане


Повечето хора не знаят това, но съвременните станции за зареждане на електромобили са перфектното средство за глобална кибервойна, в която вие сте несъзнателна пешка – тихи, надеждни и свързани директно както с вашия автомобил, така и с критичната енергийна инфраструктура на страната.

Наскоро експерти по сигурността демонстрираха колко бързо тези системи се повреждат: вкарването на зловреден софтуер чрез компрометирано зарядно устройство блокира Tesla Model Y само за 14 минути. Тази атака не изисква усъвършенствани хакерски техники, а само експлоатация на фундаментално дефектни протоколи за зареждане и системи за удостоверяване.

Това, което прави тази заплаха изключително опасна, е не само рискът за отделните превозни средства. Тези зарядни станции формират критични възли, свързващи автомобилите с електрическите мрежи, създавайки каскадна уязвимост. Експертите смятат, че контролът върху едва 3-4 гигавата енергия - постижим чрез компрометиране на малък процент от зарядните точки - би могъл да дестабилизира цели регионални енергийни мрежи.


Зареждане


Кабелът за зареждане не е просто за допълване заряда на батерията. Той потенциално предлага на външни лица едновременен контрол върху критични транспортни и енергийни системи. Защитниците на личните данни се оплакват от производители на електромобили като Tesla и BYD, които "изсмукват" всичко, което могат за вас, от вашата собствена кола. Същото важи и за зарядното устройство, с едно недокументирано допълнение.

Техническата уязвимост произтича от стряскащо откритие: неоторизирани клетъчни радиостанции и комуникационно оборудване, скрити в хардуера на обществените зарядни станции. Американските енергийни власти откриха тези недокументирани компоненти в произведени в Китай инвертори по време на демонтаж на хардуер, специално проектирани да заобикалят мерките за сигурност. Въпреки произтичащата от това забрана за инвертори на Huawei от тази година, те все още съставляват зашеметяващите 41% от американската зарядна инфраструктура, създавайки това, което един експерт по сигурността нарече "вграден начин за физическо унищожаване на мрежата". И скандално разпространение от 58% в Австралия!

Обикновено компаниите за комунални услуги внедряват защитни стени, за да блокират неоторизирана комуникация, но тези предпазни мерки не означават нищо, когато самите зарядни устройства съдържат скрити "задни врати". Техническият термин (четете: евфемизъм) "измамни комуникационни устройства" замъглява една проста истина: това са инструменти за наблюдение, умишлено скрити в автомобилната инфраструктура. Производителите нарочно не ги документират. Защо? Компрометираният електромобил се превръща в неволен пехотинец в тиха инфраструктурна война. Спомнете си хакерската атака на руски зарядни устройства за електрически превозни средства през 2022 година, за да се покаже надпис "Слава на Украйна". Не само държави могат да хакнат. Вашите лични данни и тези от мрежата могат да попаднат в ръцете на всеки.


Зареждане


Кой носи отговорност? Производителите, които вграждат тези устройства? Регулаторните органи, които не успяват да наложат забраните? Зарядните мрежи, които продължават да използват компрометирано оборудване? Или потребителите, които дават приоритет на удобството пред сигурността? Тези въпроси разкриват как отговорността се прехвърля между страните, без да стигне до никъде. Затова проблемът все още съществува.

Зарядната станция, към която се свързахте вчера, не просто осигуряваше електрони за батерията ви. Тя потенциално създаваше уязвимост в критична инфраструктура, предаваше модела ви на шофиране в чужбина и увековечаваше зависимостта от инвертори, съдържащи недокументирани клетъчни радиостанции от забранени доставчици, нарушители на санкции и на правата на човека, фалшификатори на компоненти и други.

Когато включите автомобила си в контакта, вие не просто зареждате, а се ангажирате с несигурна структура, която надхвърля обикновения транспорт. Вашата автомобилна свобода идва със скрити условия, които се простират далеч отвъд гаража ви.

0 от 500
  • #8
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Има ли въобще шина за данни в зарядния кабел, и дори да има с какво това е по-опасно от възможноста да се наливат ъпдейти по "телефонната" мрежа? Човек въобще участвал ли е в написването на тази статия?
  • #7
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Гост=идиот ( преди 3 седмици )
    Водата в бензина на бензиностанциите не пречи на двигателя. Тя се разгражда на водород и кислород и прави изгарянето по-чисто. Автомобила става по екологичен. Зареждането с крив ток поврежда електромобилите. Статистически е доказано.
  • #6
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол=идиот ( преди 3 седмици )
    Зареждането с крив ток,разрушава батерията.Статистически е доказано.
  • #5
    6 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Не ме засяга , не мисля да се отказвам от автомобил с ДВГ!
  • #4
    7 rate up comment 1 rate down comment
    До 3 ( преди 3 седмици )
    Но пък се случва през маркуча да мине вода!
  • #3
    9 rate up comment 2 rate down comment
    Хаха ( преди 3 седмици )
    През маркуча на бензиностанцията това не може да се случи.
  • #2
    9 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    "Техническата уязвимост произтича от стряскащо откритие: неоторизирани клетъчни радиостанции и комуникационно оборудване, скрити в хардуера на обществените зарядни станции." Тоест хакването става чрез радиосигнал, а не през кабела. През WiFi, bluetooth или през 5G , каквито имат и автомобилите с ДВГ и всеки мобилен телефон, лаптоп и таблет, които също могат да бъдат хакнати. Но целта на внушението В статията е друга!
  • #1
    15 rate up comment 13 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 3 седмици )
    Вчера прекарах едни прекрасни 15 минути, забавлявайки се да гледам как един електрожен се опитва да си паркира колата така, че кабела да стигне до порта... да ме извинявате ама толкова празно между ушите, че да си купя ЕЛ, нямам!