Хибридната система на Toyota (THS) е на пазара в продължение на почти две десетилетия, като е едно от най-елегантните инженерни произведения, които автомобилният свят някога е виждал. В същото време тя си остава неразбрана от мнозина, което съответно води и до нейното подценяване. Системата обаче е една от основните предимства на новата RAV4 и явно ще продължи да играе основна роля и в други модели на японската марка.
Как работи THS?
В случая Toyota избягва традиционното предаване, за да получи мощност към колелата. Вместо това, системата има два електрически генератора, включени в планетарна предавка, която е поставена там, където обикновено се намира традиционната трансмисия. Планетарната предавка се състои от слънчева предавка в центъра, планетарни предавки, които се въртят около слънцето, и пръстенова предавка около планетите.
Motor-Generator 1 (MG1) е по-малкият от двата и е свързан директно с двигателя и слънчевата предавка на планетарната предавка. Той работи като стартер за двигателя, а в тандем с двигателя, като генератор за зареждане на батерията. Motor-Generator 2 (MG2) е по-голям и е свързан с пръстенова предавка на планетарната предавка, която сама по себе си е свързана с диференциала. През повечето време MG2 задвижва колелата самостоятелно, но тъй като двигателят/MG1 е свързан към една и съща планетарна скоростна кутия, тя също може да задвижва колелата. Така че двигателят може да работи в серия или паралелно с MG2.
Изглежда сложно, но не е...
Принципът на работа изглежда труден за разбиране, но всъщност хардуерът е много прост. Има двигател, проектиран да работи с ефективни обороти, някои електрически мотора и няколко предавки. И това е всичко. Конвенционалната автоматична скоростна кутия може да има четири или пет планетарни зъбни колела сама по себе си. А за задвижване на четирите колела Toyota просто добавя малък електромотор, работещ сам отзад.
Именно простотата на конструкцията е причината, поради която автомобилите, оборудвани с THS, са се доказали като толкова надеждни. А в Toyota винаги са приемали надеждността много сериозно и относителната липса на компоненти означава по-малко неща, които могат да се повредят.
Батерията също е проста
Традиционно автомобилите на THS използват батерии от старата школа Nickel-Metal Hydride (никел-метал-хидрид), но сега Toyota преминава на литиево-йонни. Това са много по-малки батерии, отколкото бихте намерили в plug-in хибрид или пълен електромобил. От Toyota все още не са разкрили размера на батерията на RAV4, но новата Camry използва батерия с 1.0 kWh батерия. Това означава по-малко тегло и по-малко минерали, използвани за направата.
Резултатът от всичко това е система, която е надеждна, евтина, ефективна и чиста. Toyota все още съобщава пълни спецификации за RAV4, но със сигурност използването на хибридна система намалява както разхода на гориво, така и вредните емисии. А най-голямото предимство на THS е, че тя не изисква нищо специално от собственика - той налива бензин и кара хибридния си автомобил като обикновена кола. Разликата е, че зарежда по-рядко, като няма нужда да променяте стила си на шофиране или начина си на живот.
Трябва да се отбележи, че Toyota не е единственият автомобилен производител, който предлага хибридна система като тази. Двумоторната хибридна система на Honda е подобна и също толкова ефективна, а Ford също прави хибриди от типа на Toyota от десетилетия. Toyota обаче беше пионерът и е достатъчно смел, за да премине само на хибридни задвижвани за два от най-популярните автомобили на планетата - Camry и сега RAV4.