Да си купиш фабрика на 8 септември. Или акции от Nokia в деня преди появата на първия iPhone. Подобно усещане ни създаде Volvo, когато представи първия си чисто електрически флагман точно в момента, в който политиците в Европа удариха спирачката на пълната електрификация.
ВИДЕО от теста на Volvo EX90 Twin Performance вижте тук:
Освен това представи голям SUV точно когато най-големият електрически пазар, Китай, полудя по седаните. И накрая реши да прави тази кола в Америка за лесен износ по целия свят, точно преди Доналд Тръмп да се появи на сцената.
Нека да видим дали тези външни фактори могат по някакъв начин да повлияят на бъдещето на новото Volvo EX90.
Този малко над петметров SUV дели една платформа с Polestar 3, но като концепция е доста по-близък до познатото ни Volvo XC90. Никога обаче няма да сбъркате двата гиганта на улицата, защото електрическият има несравнимо по-минималистичен дизайн.
Изчистеният дизайн е нещо, което по начало очакваме от едно Volvo, разбира се, но тук тази тенденция е доведена до финалната си фаза. Предницата е много по-семпла, отколкото при бензиновото XC90, но с достатъчно елементи, които да откроят тази кола отдалече като Volvo. Като започнем с емблематичните светлини, които шведите наричат "Чукът на Тор".
Крайният резултат подчертано радва окото. И привлича погледите в такава степен, че от Volvo са си позволили да заложат на по-дискретни цветове, поне в началото.
Основната цел на този дизайн обаче не е естетическа, а функционална: да понижи колкото може повече аеродинамичното съпротивление. Само един елемент изглежда сякаш напук на тези усилия: странната издатина точно над огледалото. Но тя всъщност е нещо, което Tesla напук на всичките си безсрамни хвалби за автопилоти все още няма. Това е действащ лидар.
Всичко останало обаче е подчинено на стремежа към максимална обтекаемост: от премахването на предната решетка до страничните огледала, които са без рамка, за да са по-малки. Резултатът от всичко това е коефициент на въздушно съпротивление от 0.29: с по две десети по-добър от този на Lamborghini Diablo и даже на McLaren F1.
516 к. с. максимална мощност 910 Нм максимален въртящ момент 4.9 секунди 0-100 км/ч 180 км/ч максимална скорост |
На някои пазари този автомобил има и версия само с един електромотор, малко по-достъпна като цена. У нас базовото ниво е така нареченото Twin Motor - с по по един електромотор на всяка ос, задвижване на четирите колела и 408 конски сили максимална мощност. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 5.9 секунди - по-бързо от старото BMW 850 с неговия V12 двигател. За 99% от хората това ще е предостатъчно като динамични показатели.
Ако обаче сте от последния 1 процент, има я и тази версия, която се казва Twin Performance. Тя отново е с два електромотора, но задният е доста по-голям, и може да действа като разпределител на въртящия момент. Тоест като заместител - един вид - на диференциала с ограничено приплъзване.
Мощността тук е вече 516 конски сили, въртящият момент - смайващите 910 нютонметра (колкото две Porsche 911 GT3). Ускорението до 100 км/ч става за едва 4.9 секунди. А благодарение на 40-сантиметровите спирачни дискове, можете и безгрижно да спрете след това.
За разлика от електромобилите на Porsche или на Hyundai/Kia, Volvo все още не ползва 800-волтова архитектура. Тук тя е 400 волта. Но това реално няма особено значение, защото тази кола може да приема заряд до 250 кВт - предостатъчно и всъщност даже доста повече от възможностите на зарядните станции в България. У нас има само шепа станции, които могат да ви дадат такъв ток.
На 150-киловатовата станция преди малко успяхме да постигнем 148 киловата скорост на зареждане при 20% оставащ заряд на батерията, което е отличен показател.
Самата батерия е колосална: 111 киловатчаса брутен капацитет, 107 киловатчаса използваем. Според Volvo това е достатъчно за над 800 километра с едно зареждане в градски условия, или за между 570 и 614 в смесен цикъл. Нашият опит от четири дни каране и близо 1000 изминати километра показа, че в реални условия спокойно можете да разчитате на близо 500 километра пробег при нормални температури. Което е едно от най-добрите ни постижения с електромобил.
Естествено, един от негативните ефекти на огромната батерия е и огромното тегло. Без пътници този автомобил тежи почти 2.8 тона. С мен и оператора на борда - над 3 тона. Но въпреки това Volvo EX90 завива и въобще се държи на пътя по удивителен начин.
Дори в остри завои няма отчетливо накланяне. Управлението е бързо и директно, колата отива там, където я насочите. Усещате, естествено, инерционните сили, усещате напора на тези три тона да запазят посоката на движение, но механиката се справя по отличен начин с това.
Заслуга за това има и самата батерия, която е в пода и съответно снижава доста центъра на тежестта тук (въпреки впечатляващия пътен просвет от 21 см). Освен това, EX90 има изключително сложно окачване - с двойна вилка отпред, с хидравлични амортисьори, със стабилизираща щанга и не с една, както е при ХС90, а с две камери на пневматичното окачване, което позволява фантастично прецизен контрол.
Ефектът от това ни скри шапките. Никога не сме допускали, че един огромен електрически SUV може да бъде толкова забавен за каране. При по-високи скорости пневматичното окачване автоматично снижава автомобила за повече стабилност.
Както вероятно сте се досетили от лидара, тази кола има пълната подготовка за трето ниво на автономност при шофиране. Все още не я предлага, но може би ще я получи съвсем скоро като дистанционен ъпдейт на софтуера. Единственото, което трябва да се случи междувременно, е да отпаднат някои законови пречки.
Една от ползите от големия набор от сензори: EX90 ви показва разстоянието до други обекти при паркиране с точност до сантиметър
Иначе EX90 има 8 камери, 16 ултразвукови сензора и още 5 радара, така че отлично да се ориентира в ситуацията и да следи за всякакви препятствия на пътя.
Лидарът е в състояние да засича пешеходци от над 250 метра разстояние, така че опасността да блъснете някого в тъмното е сведена почти до нула. Също като опасността да заспите зад волана.
През 2024 Volvo попадна в списъка на най-значимите изобретения на годината на списание Time не с друго, а със системата за следене на шофьора.
В наши дни, естествено, всички автомобили имат някаква форма на такава система - това е задължително изискване на Европейския съюз. Но тази на Volvo е несравнимо по-детайлна и интелигентна от повечето. Тя отлично разбира кога просто гледате нещо интересно встрани от пътя, или се почествате по носа, и кога наистина сте уморени и кога наистина не внимавате. Ако системата прецени, че губите контрол, може сама да намали, да включи аварийките и да спре.
ЕX90 запазва класическите достойнства на Volvo от миналото: безопасност и практичност
Още от моето детство най-забележителните качества на едно Volvo са неговите безопасност и практичност. Тук имате доста над 600 литра багажник при напълно използваеми два реда седалки, и 324 литра, ако използвате и третия ред седалки.
А ако сгънете двата задни реда, получавате дължина на товарното пространство от 2 метра в долната част и 1.90 в горната, под покрива. Което според Volvo е достатъчно да превозите един пълноразмерен хладилник. Ние обаче не го приехме на доверие.
Доказано: побира спокойно 300-литров хладилник, и ви остава място за трима пътници
Опитът да спипаме шведите по бели гащи обаче безславно пропадна. ЕХ90 наистина побра 300-литров хладилник, и дори ни остави едната задна седалка свободна. Можете да носите допълнително до 100 килограма товар върху покрива, а имате и 50-литров "frunk", тоест товарен отсек под предния капак, където са кабелите.
Принос за практичността има и необикновено минималистичният интериор. Разбира се, в него ще намерите всички очаквани атрибути на луксозния автомобил: кожа, полиран алуминий, дърво, изобщо първокачествени материали.
Но във Volvo отлично разбират новия смисъл на лукса през XXI век. Лукс не на материалите и на изобилието, а лукс на минимализма и на безгрижието. Лукс, който ви спестява нуждата да внимавате и да полагате усилия за неща в този автомобил, които той може да върши вместо вас.
Достатъчно е да видите как изглежда ключът: без нито един бутон по него. Няма нужда да отключвате, да заключвате и изобщо да мислите за него. Достатъчно е само да го държите в джоба си.
Тази кола се опитва да ви спести усилие и в много други отношения. Няма старт бутон - няма нужда да палите или гасите. Когато седнете вътре и включите на директна предавка, колата задейства електромоторите. Когато спрете и превключите на P, ги изключва. Не е необходимо никакво допълнително действие от ваша страна. Отне ни известно време да победим навика и да спрем при всяко сядане в колата да търсим нещо, което не не съществува. След което намерихме това решение за много удобно.
Абсолютно всичко - от настройването на седалките до отварянето на жабката - се управлява от този сензорен дисплей
Естествено, този подход носи и някои минуси. Както ще видите, тук освен споменатия сензорен екран няма абсолютно нищо. Нито един бутон, с който да управлявате каквото и да било. Нито за климатика, нито дори за аварийните светлини. Ако искате да отворите жабката, трябва да използвате таблета.
Ако искате да си нагласите волана или седалката, или да настроите страничните огледала, пак опирате до таблета. Което невинаги това е най-удобното решение.
Но истината е, че след два дни напълно свикнахме с вездесъщия сензорен екран. А и неща като регулиране на волана и седалката наистина е по-добре да се вършат, преди да потеглите, а не в движение. Бутоните на волана и гласовият асистент дават достатъчно контрол върху неща като климатика и мултимедията.
Това е не само най-технологичният и най-безопасният автомобил, който са създавали някога от Volvo, но и най-тихият. При движение с 90 км/ч в кабината отчетохме средно около 57 децибела - по-тихо от нивото на нормален разговор.
Това напълно осмисля инвестицията в качествена аудиосистема. Дори и базовата тук е от Bose и е образцова. А нашата тестова кола е с опционалната аудиосистема на Bowers & Wilkins, с 25 говорителя, от които два - в подглавниците на седалките.
Тук е мястото да отбележим, че ЕХ90 не е евтин, меко казано. Базовата кола е към 200 хиляди лева - мъничко под сравнимия Mercedes EQE SUV 500, който обаче е забележимо по-малък. Но за нашата тестова версия Twin Performance ще ви поискат минимум 222,000 лева. Добрата новина е, че серийното оборудване е необикновено щедро. В него влизат термопомпата, 4-зоновият автоматичен климатик, системата за електронен контрол на качеството на въздуха в салона, 21-цоловите джанти, ламинираните странични стъкла, масажната функция на предните седалки. Както и всички системи за безопасност и електронни асистенти.
Всичко това е много хубаво, естествено, но ни връща към въпроса от началото: дали всички тези външни фактори, които споменахме, няма да саботират усилията на шведите.
Аз лично мисля, че след всичко, което видяхме днес, отговорът на това е ясен. Както казваше гуруто на маркетинга Сет Годин, когато имаш правилния продукт, не е нужно да си велик търговец. А този продукт определено е правилният.
Още снимки от теста на Volvo EX90 вижте в ГАЛЕРИЯТА: