Интересна тенденция на британския пазар, която със сигурност е валиoна и за голяма част от Европа. Шофьорите на Острова срещат все по-големи трудности при закупуването на нови дизелови автомобили, тъй като индустрията удари смъртоносно „мръсния“ вид гориво. Но пък хората си го искат. И купуват яко дизели на пазара втора ръка.
Това се отразява в данните за регистрациите, които показват, че само един на всеки 18 нови автомобила във Великобритания, закупени тази година, е дизелов. Това прави 13% спад спрямо първите пет месеца на 2024, тъй като предлагането намалява. Но пазарът на употребявани автомобили представя различна картинка!
Купувачите продължават да виждат предимства на дизела, особено икономията на гориво при дълги пътувания. Нещо повече, най-големият търговец на употребявани автомобили във Великобритания твърди, че средната стойност на дизелите е нараснала с 1,6% през последните 12 месеца - повече от всеки друг вид гориво.
Изборът на нови дизелови автомобили се е свил с 68% за по-малко от десетилетие. Това разкри анализ на пазара от миналата година. Прегледът откри само 65 дизелови варианта сред 30-те най-популярни производителя. Това е оскъдна наличност в сравнение с преди десетилетие. През 2015 година в автосалоните на Обединеното кралство е имало 202 различни дизелови модела в продажба, когато около половината от регистрациите на нови автомобили са били точно с това гориво.
А днес някои големи имена са спрели напълно производството на дизелови двигатели. Opel/Vauxhall, който имаше осем различни нови модела през 2015-а, сега няма нито един. Toyota също така е намалила избора си от седем дизелови модела до нула през същия период. Същото важи за Volvo (8 дизелови варианта, налични през 2015 година), Hyundai (седем), Fiat (седем), Nissan (шест) и Honda (четири). Mini също е премахнала своите. Ford ги е намалил от цели 13 различни дизелови модела през 2015 година до само два в момента. Kia и Renault днес имат само един такъв в гамата си.
Бързо намаляващият избор на нови дизелови автомобили отчасти обяснява защо регистрациите на дизелови автомобили са спаднали драстично. През 2014 година на Острова са били продадени 1,24 милиона дизелови автомобила, което представлява повече от половината (50,1%) от всички регистрации. Тогава те бяха стимулирани от правителството заради по-ниските емисии на CO2. Всичко обаче се промени на следваща година, когато скандалът с измамите с емисиите беше разкрит. Това даде тласък на екологична програма срещу „мръсните дизели“.
Последваха повишени ставки за дизеловите автомобили, после дойде въвеждането на зони с ниски емисии като тази в Лондон, която ги забрани. Нарасна и натискът върху производителите да намалят разработване на дизелови двигатели, тъй като правителствата по света определиха крайни срокове за забрана на ДВГ. В резултат на това регистрациите на дизелови автомобили във Великобритания рязко намаляха. Миналата година бяха продадени само 123 104 автомобила - една десета от обема, отчетен преди 10 години. И спад от 14% спрямо продажбите през 2023-а.
Катастрофата при регистрациите на нови автомобили не се отразява на пазара на употребявани дизелови обаче. От 7,6 милиона сделки миналата година - над 2,7 милиона са били за дизелови коли. Това представлява една трета (35%) от всички продадени употребявани автомобили. С над 2,7 милиона шофьори, които все още са с удоволствие си купуват употребяван дизел, говори ясно за желанията на британците. И данните на Auto Trader - споделяни ексклузивно с This is Money, подкрепят тази теория.
Най-големият портал за употребявани автомобили в страната разкри, че средната цена на кола през април е била 16 948 паунда - спад с 0,1% спрямо същия месец на предходната година. На този фон стойността на дизели втора ръка се е повишила с 1,6% през същия период до средна цена от 14 383 паунда през април. Това е почти равно на средната цена на употребяван бензинов автомобил (14 912 паунда), която е нараснала само с 0,5% на годишна база.
За разлика от колите с ДВГ - средната цена на употребяван електрически автомобил се е понижила със 7,6% за 12-месечния период, а цената на plug-in хибридите е спаднала с 3,4%.
Средното време за сделка също показва, че има голямо търсене на дизел. Употребяваните коли на това гориво са били разграбвани средно за 27 дни или два дни по-бързо от април 2024 година. Това на практика ги изравнява с бензиновите автомобили (26 дни) и поставя пред електрическите (30 дни).
Най-бързо продаденият употребяван дизелов автомобил миналия месец на Острова беше Dacia Duster (възраст от пет до десет години). Средно е бил купуван за само 18 дни след пускането му в Auto Trader.
Марк Палмър, ръководител на отдела за стратегия и анализи в компанията, заяви категорично: "Все още няма признаци за предсмъртен спад в дизеловите двигатели. Те са сегмент от пазара, който все още се цени, особено сред шофьорите, които редовно карат на дълги разстояния. Но въпреки това това е свиващ се сегмент, тъй като изборът става все по-ограничен".
Всеки, който се надява на значителен спад в цените на дизеловите коли, обаче ще бъде разочарован. Тъй като марките продължават да се отказват от производството на чисто нови модели, пазарът на употребявани ще става допълнително свит. Което, вече се виждаме на популярната платформа, ще помогне за поддържане на стабилност на цените.
За да се разбере в каква посока се развива търсенето на употребявани дизелови автомобили, компанията нае като помощник хора от Cap Hpi. Последната компания е специализирана в проследяване на стойностите на коли втора. Какво сочат данните? Средната цена на тригодишен употребяван дизелов автомобил с пробег от 30 000 мили (48282 км) е паднала само с 0,6% между 2024 и 2025 година. При бензиновите спадът е с 0,3%, докато електрическите превозни средства са "окапали" с цели 10%.
Cap Hpi уточнява кои конкретни тригодишни дизелови автомобили са отбелязали най-голямо покачване на цените през последните 12 месеца. Победител е луксозният седан Audi A8. Докато тригодишен екземпляр е струвал 31 941 паунда (1 паунд е 1,19 евро) през април 2024 година, миналия месец средната му стойност вече е 34 944 паунда. Увеличение с 2904 паунда или 9%. И не само луксозните модели са търсени. Предишното поколение на Honda HR-V SUV (2019-2021) също отбеляза скок от 9%, докато цените на BMW X3 от същия период с дизелови двигатели са се повишили с 8%. Тригодишните дизелови автомобили на Audi Q2 (2016-2022) също са поскъпнали със 7%.
„Въпреки че индустрията се насочва към електрификация, потребителското търсене на дизелови автомобили остава, тъй като те продължават да предлагат атрактивна горивна ефективност, по-силен въртящ момент за теглене и по-дълъг пробег в сравнение с бензиновите автомобили, което ги прави практичен избор за шофьори на дълги разстояния и големи километри“, категорични са авторите на изследването.