Роден в ерата на намаляването на размерите, двигателят 1.0 TSI на Volkswagen Group се настани под капака от много модели - от градски до компактни. Той е част от модулното семейство мотори EA211 на германски производител. Представлява компактно и леко решение, проектирано да съчетава брилянтна производителност и нисък разход на гориво.
ХАРАКТЕРИСТИКИТЕ
1.0 TSI е многофункционален двигател, както по отношение на мощност, така и на подаване на гориво. Може да се адаптира към различни модели на Volkswagen Group. Сред основните характеристики на мотора са:
- 3-цилиндрова архитектура : намалява теглото и размера на двигателя, както и ограничава вътрешното триене в сравнение с четирицилиндров двигател със същия работен обем.
- Работен обем от 999 куб. см: с малкия си работен обем той цели да постигне добри характеристики с намален разход на гориво и емисии.
- Турбокомпресорът: Турбокомпресорът е ключът към постигането на висока специфична мощност и стабилен въртящ момент дори при ниски обороти. В зависимост - той може да има фиксирана геометрия, а при най-високопроизводителните и най-нови варианти и променлива геометрия (VTG) за още по-бърза реакция.
- Директно впръскване : горивото се впръсква директно в горивната камера под високо налягане, което позволява прецизен контрол на сместа въздух/гориво, подобрява ефективността на горенето и намалява разхода на гориво.
- Дистрибуция: суха лента, която обещава по-тиха работа, по-ниско тегло и по-ниски разходи за производство и поддръжка.
- Антивибрационни системи: За да се смекчат вибрациите, типични за 3-цилиндровите двигатели, може да има специално проектирани балансиращи валове и опори на двигателя.
- Мощност: Произвежда се в широк диапазон от мощности, обикновено вариращи от 90 к.с. до 115 к.с.
- Трансмисия: Комбинира се с ръчни скоростни кутии с 5 или 6 скорости, както и със 7-степенната DSG скоростна кутия с двоен съединител на Volkswagen Group.
- Хибридизация: през последните години в някои случаи двигателят е съчетан с мека хибридна система (eTSI), за да се подобри допълнително неговата ефективност.
НА КОИ АВТОМОБИЛИ Е МОНТИРАН?
3-цилиндровият 1.0 TSI може да се намери в широка гама от компактни модели на Volkswagen Group: от малки градски автомобили до B-SUV-ове. И дори в базовите версии на автомобили от по-високия сегмент.
Audi: А1, Q2, А3
Seat: Ibiza, Arona, Leon, Ateca
Skoda: Fabia, Scala, Kamiq, Octavia, Karoq
VW: Up! (GTI версия), Polo, T-Cross, Taigo, Golf, T-Roc
ПРОБЛЕМИ С 1.0 TSI
Въпреки че е световно популярен, 1.0 TSI не е без потенциалнr проблеми, за които собствениците и сервизите съобщават през годините.
Ангренажен ремък
За разлика от други двигатели в групата, които използват верига, 1.0 TSI e със сух ангренажен ремък. Този компонент често има строг интервал за подмяна (пробег и/или време), посочен от производителя. Пренебрегването на този краен срок може да доведе до повреда на ремъка с катастрофални (и скъпи) последици за двигателя. В миналото при някои партиди са съобщавани и проблеми с преждевременното износване или обтегачите на ремъците.
Турбокомпресор
Както всички двигатели с турбокомпресор, особено по-мощните версии със 115 к.с., турбокомпресорът може да се износва с течение на времето. Неправилната поддръжка (несъответстващо моторно масло или прекомерно дълги интервали за смяна на маслото) или „агресивен“ стил на шофиране без спазване на времената за загряване и охлаждане могат да ускорят неговото износване. Необичайни шумове (свирене), спадове на мощността или прекомерно дим от ауспуха могат да бъдат предупредителни знаци за това.
Натрупване на изгорели газове
Директното впръскване, макар и ефикасно, може да доведе до образуване на въглеродни отлагания по всмукателните клапани с течение на времето, тъй като бензинът не ги „отмива“, както е при двигателите с индиректно впръскване. Това може да причини неравномерна работа, нестабилен празен ход и спад в производителността. Използването на качествени горива и понякога на специфични добавки може да помогне за смекчаване на явлението, но в тежки случаи може да се наложи ръчно почистване.
Вибрации
Тъй като е трицилиндров мотор, по своята същност е склонен да генерира повече вибрации от четирицилиндровия. Въпреки че Volkswagen са работили много върху балансирането, някои шофьори могат да усетят леки, особено на празен ход или при ниски обороти. Прекомерните вибрации вече показват проблеми с опорите на двигателя.
Софтуер на ECU
Лошо калибрираните актуализации понякога са причинявали нередности в работата на двигателя, със спадове на мощността или неочаквани изключвания. Важно е да се подчертае, че това не са универсални вродени дефекти, а области, които изискват специално внимание, особено с увеличаване на пробега и в случай на несъвестна поддръжка
КАКВО ПРОМЕНИ VOLKSWAGEN GROUP ПО МОТОРА
Изправена пред определени критични проблеми и като част от нормалното разработване на продукти, Volkswagen Group направи актуализации и модификации на определени специфични компоненти на 1.0 TSI през годините. Работата включваше ревизии на части като ангренажен ремък, обтегачи, компоненти на турбокомпресора или актуализации на софтуера на ECU. В случай на установени проблеми по конкретни партиди, компанията обикновено информира официалната мрежа чрез технически бюлетини (TSB - Technical Service Bulletin), които насочват оторизираните сервизи при диагностиката и интервенциите.
Въпреки това, няма специфични масови кампании за изтегляне от пазара за мащабни дефекти на този двигател. Винаги е препоръчително, в случай на закупуване на употребяван автомобил, да проверите в официалната мрежа дали все още има предишни интервенции или кампании за актуализация на конкретния модел.
ДОБЪР ИЗБОР ЛИ Е?
Двигателят 1.0 TSI на Volkswagen Group остава предпочитан избор за много шофьори, особено за тези, които търсят добър компромис между градска/извънградска производителност и нисък разход на гориво. Предлага приятно шофиране и като цяло ниски експлоатационни разходи. Във всеки случай, това не е двигател, който да се избира „със затворени очи“, особено на пазара за употребявани автомобили, защото дълготрайността му е тясно свързана с грижите, които са полагани за него. Моторът изисква старателна поддръжка, особено за разпределителната система, която може да причини най-значителни щети. Винаги изисквайте подпечатаната сервизна книжка и подробни фактури.
За тези, които купуват нова кола, съветът е да спазват стриктно плана за поддръжка, посочен от производителя.