Акционерите във Volkswagen подновиха критиките си към корпоративното управление на автомобилния производител, като настояват за по-голяма независимост на борда на директорите от двете семейства, контролиращи компанията - Пиех и Порше. Те също така са против двойна роля на роля на главния изпълнителен директор Оливър Блуме като ръководител на Volkswagen и Porsche AG, като според тях това е една от причините за спада на печалбите.
Блуме директно беше призован да освободи една от позициите си управата, тъй като се намира в конфликт на интереси, а това е "огромен проблем, който причинява сериозни щети на репутацията и огромни финансови загуби". Като аргумент се посочва, че цената на акциите на Volkswagen е спаднала с близо 25% през последната година - от 140,40 евро на 105,6 евро.
В момента семействата Порше и Пиех ефективно контролират Volkswagen чрез своята холдингова компания Porsche SE, която притежава повечето от правата на глас в базирания във Волфсбург автомобилен производител. Волфганг Порше, който ръководи надзорните съвети на Porsche SE и производителя на спортни автомобили Porsche AG, по-рано отхвърли идеята, че лошото управление е виновно за падащата цена на акциите на автомобилния производител, като вместо това обвини слабото представяне и високите разходи.
Четирима от големите инвеститори обаче твърдят, че липсата на експертиза в борда на директорите по ключови направления като електрификация или дигитализация спира автомобилния производител. Според тях, властта, а не пазарът са доминиращи в управлението на Volkswagen.
Самият Блуме и председателят на надзорния съвет Ханс Дитер Пьотч защитиха двойната роля на главния изпълнителен директор в петък, заявявайки, че това е от полза за усилията за намаляване на разходите, които се полагат и в двете компании. "Беше ясно от самото начало, че двойната ми роля не е предназначена да продължи вечно, но в момента тя е рецептата за успех", коментира Блуме.
Инвеститорите обаче не са толкова сигурни. "Вместо да отхвърляте критиките на акционерите година след година, трябва най-накрая да се справите и да коригирате тези очевидни недостатъци в управлението, преди VW да се плъзне още по-дълбоко в кризата", категоричен е Яне Вернинг от Union Investment.
В същото време Volkswagen ще направи нова историческа промяна, като тя е свързана с имената на моделите на марката. Нейните електрически автомобили ще получат истински наименования, като обозначението ID ще отпадне. Същото вече стори Mercedes, който се отказа от префикса EQ за електрическите си превозни средства.
Идеята на компанията е да опрости гамата си и да я направи по-разбираема и по-достъпна за клиентите. За целта от 2026 буквено-цифрените обозначения на моделите ще бъдат заменени от традиционни имена. Промяната ще започне с новите модели - ID.2all и ID. Every1, които бяха представени като концепции. Очакваше се, че производствените версии ще получат названия ID.2 и ID.1, но това няма да стане.
Подробности за промяната не се разкриват, но най-вероятно серийният ID.2 ще се казва Polo, за да отбележи 50-годишнината на легендарния модел, докато ID.1 може да приеме някое от предишните имена Lupo, Fox или Up!, или дори да получи изцяло название.