Не живеем в най-добрите времена за автомобилната индустрия. Надпреварата за намаляване на производствените разходи, която изглежда обречена срещу Китай, се утежнява от тарифната война на Тръмп. Тежките реалности не прощават дори на традиционни производители като Nissan.
В този контекст, ново проучване подробно описва огромната разлика между цената на производството в Германия и Мароко, като се вземат предвид само средните разходи за труд. Оказва се, това са най-скъпата и най-евтина държава специално в това отношение. Докато в родината на BMW, Audu и Mercedes разходът за труд е средно 3300 долара на автомобил, то в Мароко е само 106 долара!
Проучването на консултантската фирма Oliver Wyman анализира над 250 завода за сглобяване на коли по целия свят. То разкрива средна разлика от близо 1700 долара на превозно средство в разходите за труд между премиум европейските фирми и китайските.
Сред групите с най-високи разходи за труд на кола са точно марки като Mercedes-Benz или Audi със средно 2232 долара. Те нямат мърдане заради синдикати, строги разпоредби и сложни производствени процеси, които допринасят за високите им производствени разходи. По-конкретно, в Германия цената на труда за всяко превозно средство е над 3000 долара. Да, това означава, че работниците могат да разчитат на достойни и стабилни доходи в дългосрочен план. Следват ги Обединеното кралство, Италия, Франция и Съединените щати.
Истината е, че тарифната война на Тръмп кара много марки да отворят заводи САЩ - Audi, Volvo, Honda и Hyundai са сред тях. Това може би ще намали малко разходите им. Следват фирми, които правят изключително електрически автомобили. При EV средната цена на труда е 1660 долара на превозно средство.
В третата група са марки, които продават по-евтини традиционни коли от САЩ, Европа и Азия. При нея има средни разходи за труд от 880 долара на превозно средство. Те се възползват от диверсифицирани производствени мрежи и намалени производствени разходи благодарение на по-старите фабрики и по-ниските амортизационни норми, обяснява консултантската компания.
Групата производители, които успяха да завладеят света с електрическите си автомобили - китайските, са със средни разходи за труд от 585 долара на превозно средство. Тайната? Модерни съоръжения и в повечето случаи (полу)експлоататорски условия на труд и заплати от еквивалента на четири евро на час.
Но има страни, на фона на които Китай изглежда скъпа страна за производство. В Мексико цената на труда е 305 долара, в Румъния - 273 долара, а в Мароко... 106 долара.
Останалият без отговор въпрос е дали устойчивото развитие на автомобилната индустрия е съвместимо с достойното заплащане на работник? Или марките се насочват към китайски модел, в който печалбите надделяват над правата на трудещия се.