Китайският милиардер Ли Шуфу, който стои зад един от най-големите автомобилни конгломерати в света, засилва усилията си за преструктуриране на империята си. Неговата компания -Geely Holding Group Co., обяви намерението си да придобие пълен контрол над премиум марката електрически превозни средства Zeekr, която преди това беше частично пусната на публична търговия в Съединените щати.
Geely вече притежава значителен дял в компанията, но сега предлага да придобие всички останали акции на Zeekr Intelligent Technology Holding Ltd., които все още са в ръцете на частни инвеститори. Предложената цена е 2566 долара за акция или 25.66 долара за американска депозитарна акция (ADS), което предполага премия от около 14% спрямо цената към момента на последното затваряне на фондовата борса. Ако сделката бъде финализирана, пазарната оценка на компанията ще достигне приблизително 6.4 милиарда долара.
Този ход е част от мащабна стратегия за консолидация, която Ли Шуфу насърчава в Geely, стремейки се да адаптира бизнеса към новите предизвикателства, възникнали на фона на ескалиращите търговски спорове между Китай и Запада, както и нарастващия ценови натиск на пазара на електрически превозни средства в самия Китай. Ситуацията в индустрията стана особено напрегната поради агресивната ценова конкуренция, причинена както от дейността на местни играчи като BYD, така и от нестабилността на международните вериги за доставки, което засегна и китайските автомобилни производители.
На фона на тези процеси, Zeekr, която миналата година направи една от най-големите появи на фондовия пазар сред китайските компании в САЩ през последните години, постепенно се интегрира в цялостната структура на Geely. По-специално, Zeekr наскоро беше слята с друга марка на Geely - Lynk&Co, която също е специализирана в производството на така наречените „умни“ автомобили. Това решение е предназначено да намали дублирането на функции в рамките на холдинга и да осигури по-ефективно използване на технологичните и производствените ресурси.
В контекста на предложената сделка, на инвеститорите беше предоставен избор между получаване на парично обезщетение или замяна на акции на Zeekr за нови акции на компанията в съотношение 1 към 1.23. Това съотношение се базира на среднопретеглената цена на акция от 16.14 хонконгски долара през последния период на търговия. Този подход има за цел да осигури атрактивни условия както за акционерите, търсещи парични средства, така и за тези, които са заинтересовани от по-нататъшно участие в бизнеса на Geely чрез новоемитирани акции.
Решението за приватизация на Zeekr е логично продължение на стратегията на Ли Шуфу, която включва преминаване от разширяване към концентриране на усилията върху ключови активи. След повече от десетилетие активно разширяване, по време на което Geely придоби известни западни марки, включително Volvo Car AB и британската Lotus, компанията пренасочва фокуса си към вътрешните пазари и консолидира активи с висок синергичен потенциал. Във време, когато световната автомобилна индустрия преживява пореден етап на технологично обновяване, особено в сегмента на електрическите превозни средства, Geely се стреми да се адаптира не само към външната конкуренция, но и към вътрешната динамика, която вече е доминирана от гиганти като BYD, която активно печели пазарен дял.
Решението за централизиране на управлението на Zeekr директно в холдинговата компания е опит за повишаване на оперативната ефективност, опростяване на управленските процеси и осигуряване на по-голяма последователност в технологичното развитие в рамките на групата. Важно е да се отбележи, че въпреки американския си произход, Zeekr остава типичен пример за съвременна китайска технологична марка, която все повече се фокусира върху локалното позициониране и конкуренцията в рамките на Китай.
Ако сделката бъде успешно завършена, Zeekr на практика ще се върне към статута на частна компания под контрола на Geely, което ще отвори нови възможности за по-гъвкава трансформация, необвързана с изискванията на американския публичен фондов пазар. Същевременно тази стъпка ще бъде пореден сигнал за значителна промяна в стратегията на големите китайски корпорации в отговор на глобалната геоикономическа нестабилност и трансформацията на автомобилния сектор.