IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Европа забранява и карбона?

Въглеродният композит отделял вредни частици при рециклирането, твърдят експерти

Европейският съюз е на път да забрани употребата на въглероден композит, по-популярен с погрешното име "карбон", съобщава Nikkei. Материалът, изработван от въглеродни влакна и смола, доби голяма популярност в автомобилната индустрия заради комбинацията от лекота и здравина. Но според експертите вредите върху здравето от него надхвърлят ползите, и затова ЕС подготвя промяна в директивата за Край на живота на превозните средства (ELV), която ще го постави извън закона.
  
   
въглероден композит, карбон
  
         
Още преди година се появиха информации, че европейските регулатори обсъждат дали да не включат въглеродния композит в списъка с опасни за здравето материали. Директивата ELV цели да намали потенциалните здравни рискове при преработката на стари автомобили за вторични суровини. Понастоящем тя забранява употребата на олово, живак, кадмий и хексавалентен хром. Всички тези вещества отделят отровни съединения при рециклирането. Но според експертите на ЕС въглеродният композит представлява още по-сериозен риск, защото може да проникне в тъканите на тялото.
  
    
въглероден композит, карбон
  
            
Понеже обичайно въглеродните влакна се оформят със смола, рециклирането на такива материали води до отделянето на частици от влакна и смола във въздуха. Тези частици влизат в опасен контакт с кожата, лигавицата и вътрешните органи.

Решението още не е взето окончателно, уточнява Nikkei - предложението на регулатора трябва да бъде одобрено от европарламента, Европейската комисия и Европейския съвет, преди да влезе в сила. Ако това стане, въглеродният композит ще бъде забранен за влагане в нови автомобили от 2029 година. Но гласуването няма да мине без съпротива, особено от страна на авиационната индустрия и производителите на вятърни турбини, които разчитат все повече на лекия, но здрав материал.
  
    
въглероден композит, карбон
Европейските производители на премиум и луксозни автомобили (като Koenigsegg) купуват над половината от въглеродния композит за автомобилната индустрия
 
   
        
Причината разкритието да идва от Nikkei е разбираема: Япония е най-големият световен производител на въглероден композит, като компаниите Toray Industries, Teijin и Mitsubishi Chemical държат около 52% от глобалното производство. Само около 15-20% от това производство отива за автомобилния сектор, но лъвският пай от това количество се използва от европейските производители на премиум и луксозни автомобили.

Понастоящем индустрията за производство на въглероден композит се оценява на 5.5 милиарда долара годишно. Прогнозите бяха тя да порасне до 17 милиарда годишно след десетилетие, но евентуална забрана в Европа може да е първата плочка от доминото.

 

0 от 500
  • #14
    3 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Като чуя "одобрение от европарламента" и ми се повдига. Бас дъража, че там няма и един, който да разбира професионално от карбон. Така е с 90% от останалите сфери, в които гласуват. После тия регламенти ги ратифицират в националните парламенти като селски кмет, без да са ги чели, щото са от 600 страници нагоре. Пък и що да ги четат като и те си нямат хал хабер.
  • #13
    5 rate up comment 5 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 1 седмица )
    глупостта е сила, която не можеш да спреш!.. а в Брюксел глупост и щуротия да искаш...
  • #12
    4 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    #11, каква връзка има твоята подкрепа със средната продължителност на живота на руснаците? Пожелам безсмъртие на теб и острата ти като бръснич мисъл в един свободен от карбон и всякакви други производни на въглерода прекрасен свят.
  • #11
    8 rate up comment 4 rate down comment
    ! ( преди 1 седмица )
    Подкрепям да го забранят ако е опасен за здравето. Рocнацuстuтe нищо не забраняват, но средната им възраст е 70г, освен ако не ги пратят на СВО! Който иска да занимава за русия.
  • #10
    7 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    #8, не става от конопени влакна. Конопът е стратегическо насаждение и целият добив отива в централата на ЕС да си го пафкат, че без него не могат да генерират забрани на свежа глава.
  • #9
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Леле ( преди 1 седмица )
    Перките на всички вятърни генератори са от този материал. На някои и тялото/основата също. Китайците, сега и руснаците, минаха да правят крилата на самолетите ( пътническите) също от нишки. Европейците сигурно след година - две и те ще минат. По-леко е, и по-добре се държи на вибрации от алуминия.
  • #8
    9 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Между другото синтетичните въглеродни влакна имат много добра зелена алтернатива и това са конопените влакна. Те са в пъти по евтини, имат по почти същата здравина и са са около 10% по леки. Конопените пластмаси и композити могат успешно да заменят карбона почти навсякъде.
  • #7
    5 rate up comment 9 rate down comment
    Нетърпелив ( преди 1 седмица )
    А въздухът кога ще ни забранят урсулите от Брюксел?
  • #6
    13 rate up comment 0 rate down comment
    До ( преди 1 седмица )
    Не, не са от карбон. От специална титаниева сплав са. Там има много големи механични натоварвания и разлики в температурите. Карбона няма никакъв шанс да издържи дори и 5 минути в средата на турбо реактивен двигател. От карбон може да се правят само обикновените витла на малките витлови самолети. Навремето са ги правили от дърво.
  • #5
    12 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Лесно ви е да плюете. Нали вие не рециклирате карбон.