Европейският съюз е на път да забрани употребата на въглероден композит, по-популярен с погрешното име "карбон", съобщава Nikkei. Материалът, изработван от въглеродни влакна и смола, доби голяма популярност в автомобилната индустрия заради комбинацията от лекота и здравина. Но според експертите вредите върху здравето от него надхвърлят ползите, и затова ЕС подготвя промяна в директивата за Край на живота на превозните средства (ELV), която ще го постави извън закона.
Още преди година се появиха информации, че европейските регулатори обсъждат дали да не включат въглеродния композит в списъка с опасни за здравето материали. Директивата ELV цели да намали потенциалните здравни рискове при преработката на стари автомобили за вторични суровини. Понастоящем тя забранява употребата на олово, живак, кадмий и хексавалентен хром. Всички тези вещества отделят отровни съединения при рециклирането. Но според експертите на ЕС въглеродният композит представлява още по-сериозен риск, защото може да проникне в тъканите на тялото.
Понеже обичайно въглеродните влакна се оформят със смола, рециклирането на такива материали води до отделянето на частици от влакна и смола във въздуха. Тези частици влизат в опасен контакт с кожата, лигавицата и вътрешните органи.
Решението още не е взето окончателно, уточнява Nikkei - предложението на регулатора трябва да бъде одобрено от европарламента, Европейската комисия и Европейския съвет, преди да влезе в сила. Ако това стане, въглеродният композит ще бъде забранен за влагане в нови автомобили от 2029 година. Но гласуването няма да мине без съпротива, особено от страна на авиационната индустрия и производителите на вятърни турбини, които разчитат все повече на лекия, но здрав материал.
Европейските производители на премиум и луксозни автомобили (като Koenigsegg) купуват над половината от въглеродния композит за автомобилната индустрия
Причината разкритието да идва от Nikkei е разбираема: Япония е най-големият световен производител на въглероден композит, като компаниите Toray Industries, Teijin и Mitsubishi Chemical държат около 52% от глобалното производство. Само около 15-20% от това производство отива за автомобилния сектор, но лъвският пай от това количество се използва от европейските производители на премиум и луксозни автомобили.
Понастоящем индустрията за производство на въглероден композит се оценява на 5.5 милиарда долара годишно. Прогнозите бяха тя да порасне до 17 милиарда годишно след десетилетие, но евентуална забрана в Европа може да е първата плочка от доминото.