Емилия Романя в Италия е вероятно най-вълнуващата автомобилна област в света. Мястото, където се намираме, е близо до пистата "Имола". Малко по-нататък са домовете на Lamborghini и Ducati. Отвъд тях са Ferrari и Maserati. Но ние сме тук не заради някоя от тях, а за да тестваме най-скучната кола в света: новото поколение на Subaru Forester. "Скучна" в най-добрия смисъл на думата, разбира се.
ВИДЕО от теста на Subaru Forester вижте тук:
Абонирайте се за новия ни канал в YouTube тук, ако не искате да пропускате нови ревюта и видео от "КОЛЕЛА" и Automedia.bg
Вълненията, които предлагат споменатите суперколи, невинаги са само положителни. Като се започне от въпроса дали ще запалят сутрин, мине се през колебанието дали ще успеете да овладеете осемстотинте коня в първия завой, и се свърши с подозренията, че следващото сервизно обслужване ще ви струва повече от годишния бюджет на община Полски Тръмбеш.
Нищо от това обаче няма отношение към Subaru Forester, отдавна признато за един от най-сигурните и безпроблемни автомобили на пазара. А през миналата година Subaru дори за пръв път оглави класацията на Consumer Reports за най-надеждните марки, прекъсвайки дългогодишна доминация на Lexus. Така че това, което виждате, е скука в най-добрата й форма.
От 1997, когато се появи първото поколение на Forester, тази кола е продала пет милиона екземпляра. И всъщност e в основата на печалбите на Subaru за този повече от четвърт век. Което обяснява защо японците не са посмели да направят радикални промени. Шестото поколение е по-скоро еволюция на петото, отколкото нещо коренно различно.
Разбира се, и Forester не е успял да избегне тенденцията колите ни да стават все по-големи. Новата генерация е пораснала с 30 милиметра на дължина, до общо 4.67 метра, и с 15 милиметра на ширина.
Платформата е леко подобрена с използването на повече високоякостна стомана и повече адхезивни материали вместо заварки. Това не само повишава устойчивостта на усукване с около 10% спрямо досегашната кола, но и намалява теглото на шасито.
Естествено, инженерите на Subaru веднага са се възползвали и са компенсирали с добявянето на ново оборудване, така че разликата в крайното тегло на автомобила не е шокираща. Базовото ниво е с 40 кг по-леко от предишното поколение, а върховото ниво - само с 29 кг. Но поне тенденцията е в правилната посока.
В Америка тази кола все още се предлага с 2.5-литровия атмосферен боксер. В Европа двигателят е двулитров и съчетан с мека хибридна система: една от малкото меки хибридни системи, които позволяват колата да се движи само на електричество. Макар и не на твърде дълги разстояния.
136 к.с. максимална мощност 182 Нм максимален въртящ момент 12.2 секунди 0-100 км/ч 188 км/ч максимална скорост |
Електромоторът разполага с почти 17 конски сили и е достатъчен за маневриране в градски условия. Бензиновият двигател развива 136 конски сили, и 182 нютонметра въртящ момент. Както повелява традицията при Subaru, той също е боксер - с хоризонтални срещуположни цилиндри. По-скъп е за производство от обикновения редови двигател, но пък дава в замяна две ключови предимства - почти съвършен баланс, и осезаемо по-нисък център на тежестта.
Тази кола има всички необходими съставки да бъде приятна за каране: има прецизен и бърз волан, много стабилно поведение в завой, а също и фантастично добра видимост благодарение на изтънената предна колона и на големите прозорци. Единственото, което разваля всичко това - по начина, по който една муха би развалила супата ви - е CVT трансмисията.
В Subaru упорито се придържат към този тип трансмисии, наричани Lineatronic. Отчасти, защото безстепенният вариатор може да е много ефективен и да подобрява разхода. И отчасти, защото тази технология е по-евтина от класическия хидротрансформатор - в края на краищата, разликата от по-високата себестойност на боксерния двигател все трябва да се избие отнякъде. Но да искате да карате динамично с тази кутия е горе-долу като да искате да тичате бързо с вързани една за друга връзки на маратонките.
Вярно е, че от година на година японците я подобряват, повишават чувствителността на сензорите, трансмисията вече работи по-тихо, по-адекватно, отколкото беше в предишното поколение. Но все пак си остава CVT. Което не е първото нещо, което ви идва наум, ако става дума за удоволствие от шофирането.
За щастие в случая с Forester това не е чак такъв проблем, защото тази кола не ви подтиква към динамично каране. Нейната цел е да ви дава сигурност и спокойствие, а не да ви ускорява пулса. Точно онзи тип скука, който причинява дълголетие.
Като ви казах "скучна" обаче, това се отнася само до поведението на Forester на асфалта. Извън асфалта това става съвсем, съвсем различна машина.
Тъкмо това е причината да сме тук, в разкаляните хълмове на Емилия Романя през декември. Както и всяко друго Subaru, новият Forester получава серийно Symmetrical AWD - система за постоянно задвижване на четирите колела. Под двигателя има нова, още по-здрава предпазна кора. И докато в този сегмент средният пътен просвeт е под 17 сантиметра, тук той е 22 сантиметра, с 20 градуса ъгъл на атака отпред и почти 26 градуса отзад. С по-прости думи това означава, че Forester си остава един много компетентен автомобил за офроуд.
Абсолютно всеки производител на кросоувъри в наши дни се рекламира с хора, носещи сърф или каращи парапланер. Но ако отидете на местата, където се събират истинските сърфисти, колата, която ще видите, е тази.
Високата проходимост е само половината обяснение за огромната популярност на тази машина сред приключенски настроените хора. Втората половина е в практичността й. Forester има 508-литров багажник с 93 сантиметра минимална дълбочина. При сгънати задни седалки дълбочината е над 1.80 метра, а обемът скача до 1731 литра. Неслучайно списъкът с допълнителните аксесоари включва удобен сгъваем матрак и комарници за прозорците: тази кола спокойно може да се превърне в кемпер.
Цените са една от неудобните теми, както и при всички останали производители напоследък. Стартовото ниво тук е 80,000 лева. Това, което караме, е доста над 90,000 лева. От друга страна, все още е по-евтино от един хибриден Opel Astra, който карах наскоро, така че може би трябва да свикваме с новите реалности.
Forester се предлага в четири нива на оборудване. Но дори и най-базовото, наречено Free, всъщност включва всичко необходимо: 18-цолови лети джанти, LED светлини със завиваща функция, автоматичен климатик, мултимедия с голям екран и безжична поддръжка на Android Auto и Apple CarPlay, камера за задно виждане, 9 въздушни възглавници, отопление на предните седалки.
Включва също всички основни електронни асистенти за безопасност, както и новото поколение на EyeSight, системата на Subaru за следене на пътя пред автомобила чрез камери. Новост тук е вътрешната камера, която следи шофьора и ако прецени, че не сте в състояние да управлявате, включва аварийните светлини и внимателно спира. Благодарение на това и на още няколко нови системи, шестото поколение на Forester вече получи максималните пет звезди за безопасност в краш тестовете на EuroNCAP.
Добрата новина е, че към тригодишната стандартна гаранция сега Subaru Европа добавя осемгодишна пълна гаранция - както те казват, от броня до броня - безплатно.
Тя няма ограничение в километрите и може да се прехвърля върху следващия собственик, което прави потенциалната препродажба на тази кола след време доста по-лесна.
Ако приемем, че изобщо ви се прииска да я продавате.
Още снимки на новото Subaru Forester вижте в ГАЛЕРИЯТА: