Навремето автомобилните двигатели използваха по-тежко масло, но от десетилетия производителите препоръчват все по-леки. Едно време сигурно ви се е налагало да доливате 10W-30 или старото надеждно 10W-40 при смяна на маслото, точно както е правил дядо ви. Сега обаче по пътищата се движат големи машини - пикапи и всъдеходи, работещи с 5W-20, както и обикновени седани, използващи супер леки 0W масла.
Каква е ползата от това? Защо сега моторните масла са толкова "редки"? Разбира се, не става сума за някаква мащабна конспирация или нещо подобно, но отговорът си е дълъг. Използването на такива масла е съвкупност от много неща, но преди всичко от затягане на стандартите за вредни емисии и други автомобилни разпоредби, по-добри и по-ефективни конструкции на двигателите и по-интелигентна химия в основата на производството на моторни масла.
Първо, за емисиите. Откакто в Америка, например, стандартите за корпоративна средна икономия на гориво (CAFE) бяха въведени през 70-те, автомобилните двигатели постоянно ставаха по-чисти, по-мощни и по-ефективни. Съвременните високотехнологични двигатели нямат нищо общо с онези и са като мелници - работят с по-рядко (по-тънко) масло, защото то допринася за по-ниски емисии, което помага на производителите на автомобили да отговарят на все по-строгите разпоредби.
Що се отнася до ефективността, тук нещата са прости. Тежките масла са гъсти масла, а те изискват много енергия, за да се движат. Тъй като регулациите за икономия на гориво се затегнаха, автомобилните производители потърсиха повече начини за подобряване на ефективността и смъкване на още един-два литър на километър разход. Един от начините да направите това е да използвате масло с нисък вискозитет. Колкото по-малко енергия използва един двигател, за да се смазва сам, толкова по-малко гориво използва в този процес.
Разбира се, трябва да приемем и факта, че с подобряване технологиите на двигателите и науката за материалите допустимите отклонения са станали по-строги, а каналите за масло - по-малки. Лекото масло тече по-лесно и може да проникне във всички кътчета и пролуки в двигателя отколкото 10W-40, например.
На трето място е качеството. Съвременните масла, особено синтетичните, са просто по-добри, отколкото преди 10, 20 или 30 години. Намаляването на добавките против износване на металната основа и цялостните подобрения както в базовите масла, така и в химията зад всички добавки, които се съдържат в тях, означават, че маслата с по-лек вискозитет осигуряват същото количество защита и смазване като по-старите, по-тежки масла. Освен това се представят по-добре при по-високи температури и се разграждат по-бавно. Не е чудно, че в наши дни интервалът за смяна на маслото е вече по-дълъг.
Общо казано, съвременните автомобили използват по-леки масла с по-нисък вискозитет, защото могат. Защото технологията на двигателите и нефтохимичните науки са се подобрили до степен, в която сега правят повече с по-малко, като същевременно са по-чисти и по-ефективни, което никак не е лошо за собствениците на автомобили.