IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо съвременните двигатели използват по-леки масла?

Най-просто казано - те имат по-голяма ефективност и по-добро качество

Навремето автомобилните двигатели използваха по-тежко масло, но от десетилетия производителите препоръчват все по-леки. Едно време сигурно ви се е налагало да доливате 10W-30 или старото надеждно 10W-40 при смяна на маслото, точно както е правил дядо ви. Сега обаче по пътищата се движат големи машини - пикапи и всъдеходи, работещи с 5W-20, както и обикновени седани, използващи супер леки 0W масла.


Масло


Каква е ползата от това? Защо сега моторните масла са толкова "редки"? Разбира се, не става сума за някаква мащабна конспирация или нещо подобно, но отговорът си е дълъг. Използването на такива масла е съвкупност от много неща, но преди всичко от затягане на стандартите за вредни емисии и други автомобилни разпоредби, по-добри и по-ефективни конструкции на двигателите и по-интелигентна химия в основата на производството на моторни масла.

Първо, за емисиите. Откакто в Америка, например, стандартите за корпоративна средна икономия на гориво (CAFE) бяха въведени през 70-те, автомобилните двигатели постоянно ставаха по-чисти, по-мощни и по-ефективни. Съвременните високотехнологични двигатели нямат нищо общо с онези и са като мелници - работят с по-рядко (по-тънко) масло, защото то допринася за по-ниски емисии, което помага на производителите на автомобили да отговарят на все по-строгите разпоредби.

Що се отнася до ефективността, тук нещата са прости. Тежките масла са гъсти масла, а те изискват много енергия, за да се движат. Тъй като регулациите за икономия на гориво се затегнаха, автомобилните производители потърсиха повече начини за подобряване на ефективността и смъкване на още един-два литър на километър разход. Един от начините да направите това е да използвате масло с нисък вискозитет. Колкото по-малко енергия използва един двигател, за да се смазва сам, толкова по-малко гориво използва в този процес.


Масло


Разбира се, трябва да приемем и факта, че с подобряване технологиите на двигателите и науката за материалите допустимите отклонения са станали по-строги, а каналите за масло - по-малки. Лекото масло тече по-лесно и може да проникне във всички кътчета и пролуки в двигателя отколкото 10W-40, например.

На трето място е качеството. Съвременните масла, особено синтетичните, са просто по-добри, отколкото преди 10, 20 или 30 години. Намаляването на добавките против износване на металната основа и цялостните подобрения както в базовите масла, така и в химията зад всички добавки, които се съдържат в тях, означават, че маслата с по-лек вискозитет осигуряват същото количество защита и смазване като по-старите, по-тежки масла. Освен това се представят по-добре при по-високи температури и се разграждат по-бавно. Не е чудно, че в наши дни интервалът за смяна на маслото е вече по-дълъг.

Общо казано, съвременните автомобили използват по-леки масла с по-нисък вискозитет, защото могат. Защото технологията на двигателите и нефтохимичните науки са се подобрили до степен, в която сега правят повече с по-малко, като същевременно са по-чисти и по-ефективни, което никак не е лошо за собствениците на автомобили.

0 от 500
  • #15
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 дни )
    Тойотата си я карам с 0w20 както препоръчва производителя и всичко е както трябва вече 230 000 км. Сменям маслото на 15 000 км и никога не съм доливал. Наливам до линията макс и при смяната е паднало 2-3 мм.надолу, което е нищо. Сигурно не повече от 100 мл.
  • #14
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Дзвер ( преди 1 седмица )
    Добавка: Чей, да не се подлъзнете, Литра ше е в случая...
  • #13
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Дзвер ( преди 1 седмица )
    "..смъкване на още един-два литър на километър разход.." - аре ве, вий танкове ли карате?! И още: Литър, ед.ч. ----> Литри, мн.ч...
  • #12
    5 rate up comment 0 rate down comment
    ... ( преди 1 седмица )
    Първо - превода е уникално некадърен!Второ - статията е преведена от американски източник.Трето - актуалните масла са с по-нисък вискозитет поради различни причини-най-вече поради конструктивните решения в съвременните двигатели:По-малки луфтове между движещите се части ТурбоЕкология - защита на различните филтрии редица други решения, принудени от последните регулации за замърсяване.Технически е правилно да се казват масла с нисък вискозитет. Останалите преводи са смехотворни.
  • #11
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Achtung ( преди 1 седмица )
    Карам 20 годишната бангия с 0w-40 с PAO и засега няма грешка. И аз като повечето шофьори които познавам си сменям сам маслата и филтрите. Интервала гледам да е около 6 месеца/10к километра, понеже 80% е градско.
  • #10
    9 rate up comment 3 rate down comment
    Геле ( преди 1 седмица )
    Прав е 2.Взехме Тойота от Швейцария. Оригинално е с 0W20. Още на първата смяна на маслото е сложено 5W30 в официалния сервиз. И така вече 10г и 200000км колата няма никакви проблеми. Явно знаят защо и не им се сменят гаранционно двигатели.
  • #9
    9 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Не е написана основната причина, а тя е наличието на старт/стоп система и съответно повечето стартове на двигателя, някои от тях при незагрял двигател, като това важи в още по-голяма степен за хибридите. Тънкото масло е готово за пълноценна работа и студено. Затова са ми много смешни тия, дето си подгряват колата с масло 5W20, както едно време е правил дядо им с москвича с основните ремонти на всеки 100К и множество междинни ремонти на пътя
  • #8
    3 rate up comment 3 rate down comment
    До 7 ( преди 1 седмица )
    А ко стаа с редките и дебелите ха ха ха. Заради таквиз "маслари" си сменям сам маслото
  • #7
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Чук ( преди 1 седмица )
    Кой то туй нящУ по-леко масло ва?! Колко по-малко тежи гай по-леко?!?!))))
  • #6
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Маслар ( преди 1 седмица )
    Само хора които нищо не разбират слагат гъсти масла! Тънките са много по-добри!