Когато става въпрос за премиум автомобили, няма как да не се споменат марките, които доминират на пазара от години. А това са BMW, Audi и Mercedes, които са сериозно конкуренти от доста време. И в различни периоди често някой от тях е доминирал над останалите.
С продължаващия екологичен преход балансът отново се измества. Когато става въпрос за електрически автомобили, BMW е малко над конкуренцията. Достатъчно е да се каже, че през 2024 базираната в Мюнхен компания е продала повече коли, задвижвани на ток, отколкото Mercedes и Audi взети заедно. Това постижение носи със себе си и други предимства.
Силата на гъвкавостта
Франк Вебер, ръководител на отдела за развитие на баварския производител на автомобили, коментира пред Automotive News Europe, че благодарение на постигнатите цифри, BMW едва ли ще трябва да купува кредити за вредни емисии през 2025. Това позволява на BMW да запази конкурентоспособността и да не повишава цените. Продажбите на електрифицирани автомобили (EV и plug-in хибриди) вече представляват 36% от общия брой, като така баварците изпреварват сериозно конкуренти. Как обаче се стигне до това?
Основната причина е гъвкавост. Колкото и успешна да е, BMW си остава марка с относително ограничен брой продукти. Възможността да разчита на гъвкави платформи като FAAR и CLAR обаче позволява да се работи с по-добри икономии от мащаба. Има и споделяне между различни модели, като i4 и iX, например, или iX1 и Mini Countryman
„Добре позната“ гама
Друга причина за успеха на BMW с електричество се крие в продуктовата гама. Когато базираната в Мюнхен компания за първи път излезе на пазара на нулевите емисии, тя го направи с кола, която трябваше да бъде необичайна във всяко отношение. i3 беше пробив в модела по отношение на задвижване, дизайн и съдържание. Той се бореше да остави своя отпечатък и въпреки че продажбите се увеличиха и остават популярни, това не беше успехът, на който компанията се надяваше.
Затова BMW промени курса при новата си електрическа гама. Компанията взе автомобили с конвенционално задвижване и ги е преосмисли с нулеви емисии, като i4 и 4 Series Gran Coupe, и iX3 и X3 са само част от примерите.
По този начин потребителят, който иска да преживее прехода към автомобил, задвижван от батерии, може да го направи без много „изненади“, като избере автомобил, който може би вече познава, тъй като го е притежавал в неговата бензинова или турбодизелова версия. Mercedes и Audi също правят този преход, но с известно закъснение.
В очакване на Neue-Klassе
С това предимство BMW няма намерение да даде шанс на съперниците си да ги догонят. Баварската компания се готви да представи първия модел от новата си фамилия електрически автомобили, базирани на платформата Neue Klasse.
Преминаването към новата архитектура ще започне със среднорзамерен SUV, нещо като алтернатива на X3, и ще продължи с модел, еквивалентен на сегашната серия 3. Новата платформа ще позволи на Групата да направи голяма крачка напред по отношение на пробег, производителност и ефективност, но няма да се използва за всички батерийни автомобили на марката, отново от съображения за оптимизиране на ресурсите.