IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как да се грижим правилно за DPF филтъра?

Няколко важни неща, с които собственици на дизелови модели трябва да бъдат наясно

Правилната грижа за DPF-филтъра ви позволява да избегнете значителни разходи за ремонт и да поддържате стабилна работа на двигателя. Ако притежавате модерен дизелов автомобил, почти сигурно е, че вашият автомобил е оборудван с дизелов филтър за твърди частици (DPF - Diesel Particulate Filter).


DPF филтър


Този филтър играе важна роля за намаляване на нивото на вредни емисии в атмосферата, като улавя твърди частици сажди, които се образуват при изгарянето на горивото. Ефективната му работа обаче е възможна само при правилна грижа и редовна поддръжка.

Предназначение и принцип на действие на DPF филтъра

Филтърът за твърди частици в дизеловите автомобили служи като бариера, която улавя частиците сажди, предотвратявайки навлизането им в атмосферата. При нормална работа филтърът е способен да се самопочиства чрез изгаряне на натрупаните частици при високи температури – този процес се нарича регенерация.

Има два основни вида регенерация:

Пасивна регенерация - възниква естествено по време на шофиране с висока скорост, когато температурата на отработените газове достигне необходимото ниво (над 600°C).

Активна регенерация - задейства се от електрониката на автомобила, когато филтърът достигне критично ниво на запушване, и включва впръскване на допълнително гориво за повишаване на температурата в изпускателната система.

Въпреки това, в градския цикъл на работа на автомобила, регенерацията често не завършва или изобщо не може да започне. Това води до постепенно запушване на DPF филтъра и до неговата повреда.

Признаци на запушен DPF филтър

Важно е да откриете навреме проблеми с филтъра за твърди частици, за да избегнете скъпи ремонти. Основните признаци на замърсяване на филтъра са:

Намалена мощност на двигателя.

Повишен разход на гориво поради повишено съпротивление в изпускателната система.

Появата на индикатора за неизправност на DPF филтъра на арматурното табло.

Повишено отделяне на дим.

Преминаване на двигателя в авариен режим с ограничение на мощността.


DPF филтър


Ако не реагирате навреме на тези сигнали, филтърът може да се задръсти напълно, което ще наложи неговата подмяна.

Защо е важно да се грижим за DPF филтъра?

Освен че намалява въздействието на автомобила върху околната среда, работещият DPF филтър позволява:

Да осигурете правилна работа на двигателя без загуба на мощност.

Да намалете разходите за гориво чрез правилно отстраняване на отработените газове.

Да предотвратите скъпи ремонти или замени на въпросния филтър

Заслужава да се отбележи, че премахването на DPF филтъра не е най-доброто решение на проблема. Физическото му премахване изисква и флашване на блока за управление на автомобила, превръщането му от екологичен стандарт Евро-4 или Евро-5 в Евро-3, което е свързано и със значителни финансови.

Начини за грижа за DPF филтъра

За да удължите живота на филтъра за твърди частици и да избегнете проблеми, се препоръчва да следвате няколко прости правила:

Редовно проверявайте състоянието на филтъра - периодичната диагностика в сервиз ще помогне да се идентифицират проблемите на ранен етап.

Използвайте висококачествено дизелово гориво - нискокачественото гориво съдържа повече сяра и други примеси, които допринасят за бързото запушване на филтъра.

Извършете превантивно почистване - използвайте специални добавки, които спомагат за ефективно изгаряне на сажди и намаляване на натрупването на отлагания.

Следвайте правилния стил на шофиране - от време на време си струва да излизате на магистралата и да поддържате стабилна скорост, което допринася за естественото самопочистване на филтъра.

Сменяйте редовно маслото на двигателя - висококачественото масло с правилните допуски намалява образуването на сажди и помага на филтъра да издържи по-дълго.

Какво да направите, ако DPF филтърът е запушен?

Ако дизеловият филтър за твърди частици на вашия автомобил вече е замърсен, има няколко варианта за решаване на проблема. Един от най-ефективните и в същото време рентабилни методи е химическото почистване, което ви позволява да върнете DPF филтъра към пълноценна работа, без да е необходима скъпата му подмяна. Това става с специалицираните DPF добавки.

Съвременните добавки спомагат за поддържането на филтъра за твърди частици чист, без да е необходимо скъпо обслужване. Добавката за защита на DPF филтъра има редица предимства:

Подобрява процеса на изгаряне на сажди.

Предотвратява запушването на филтъра.

Намалява емисиите на вредни вещества.

0 от 500
  • #6
    24 rate up comment 0 rate down comment
    Турбо ( преди 2 месеца )
    Дизела не е за градско.На дълъг път даже не разбирам кога ФАП се самопочиства.
  • #5
    2 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    При Опел като тръгне да се самопочиства излиза съобщение, обаче се оказва че с градско шофиране и особено зимата това съобщение светва на всеки 20-40 км и хората говорят лошо за марката, затова гениалното им решение било да се появява съобщение чак когато няма на къде - след 3-4 неуспешни опита. Затова следя подгрева на задния джам, като се включи без да светне копчето, знам че е в режим.
  • #4
    19 rate up comment 2 rate down comment
    Турбо ( преди 2 месеца )
    Чичо Кольо,сменям четвърти поред нов френски дизел и проблеми с ФАП филтъра не съм имал.
  • #3
    11 rate up comment 5 rate down comment
    Турбо ( преди 2 месеца )
    За задръстен ФАП филтъра,помага водородно почистване в сервиз.
  • #2
    19 rate up comment 10 rate down comment
    Чичо Кольо ( преди 2 месеца )
    А предната ми кола беше Хонда Сивик 1.6 дизел - очевидно с DPF. E тази кола не влезе в "бокса" нито веднъж за каквато и да е била друга причина освен обслужване, 3 чифта гуми, 2 пъти спирачки, 2 пъти антифриз и спирачна течност, веднъж пълнене на климатик и смяна на ремък на динамо...!!! За 7 години и 260к км от нова не се развали нито веднъж. Супер здрава кола!!! Нито веднъж порблем с DPF, нищо.... Как да не хвалиш Японките и да не смениш пак със Японка....
  • #1
    15 rate up comment 8 rate down comment
    Чичо Кольо ( преди 2 месеца )
    Чичо има два вана които се карат само в тежък градски трафик в Лондон. Много проблеми с DPF и Adblue сензорите.......Ама от както си купи малко по-добър OBD четец, с функция за принудителна DPF регенерация, няма никакви проблеми - е поне с по горното....Вановете си остават Нисан - евтини френски боклyци, които страдат от разни други неща, ама вършат работа. Нисан дилърите много лъжат- не сменят масло и филтри на сервиз!!!!! Как да нямаш проблеми после......