Преди месец Honda и Nissan подписаха меморандум за разбирателство, за да проучат потенциално мегасливане, което би създало една единствена нова холдингова компания. Въпреки че съвместното прессъобщение не включва Mitsubishi, отделен документ, публикуван същия ден, съобщи за втори меморандум за сътрудничество, подписан от трите японски марки.
В него се посочва, че Mitsubishi ще проучи своето „участие и споделяне на синергия" относно потенциалното сливане на Honda-Nissan. Сега обаче Automotive News цитира японския вестник Yomiuri, който твърди, че Mitsubishi е решила да се откаже от сливане, което ще създаде една от най-големите автомобилни компании в индустрията.
Според информацията японският производител е обмислял да се присъедини към Honda и Nissan в новосформираната холдингова компания, но очевидно е решил да продължи да развива самостоятелно. Следователно изглежда, че Mitsubishi предпочита да остане независим, като от компанията публикуваха изявление, в което казаха единствено, че „все още преценяват опциите“.
Корпоративната ситуация е малко сложна, като се има предвид, че Nissan е най-големият акционер с 24% дял в Mitsubishi. След това има Renault, който държи 15% дял в Nissan, и обратното. Според Bloomberg обаче, Honda не иска Renault да участва в сливането. А от френската компания коментираха само, че „ще бъдат разгледани всички опции въз основа на най-добрия интерес на Групата и нейните заинтересовани страни“.
Очаква се Mitsubishi да разкрие крайното си решение в началото на следващия месец. Съобщението може да бъде направено на 3 февруари по време на представянето на печалбите за третото фискално тримесечие. Дори ако Mitsubishi реши да продължи като независим автомобилен производител, предстоящата холдингова компания Honda-Nissan все още може да притежава дял, предвид съществуващите отношения между Nissan и Mitsubishi.
Бившият ръководител на Nissan и Renault - Карлос Гон, обяви през август 2024 г., че Honda иска да извърши „прикрито поглъщане“ на Nissan и Mitsubishi. Той твърди, че тъй като Honda е по-голяма от другите две японски марки, това поставя компанията на „шофьорското място“, за да поеме контрола над бъдещото сдружение.