Европейският автомобилен пазар, включващ ЕС, страните от ЕАСТ и Великобритания, приключва 2024 с общо 12 963 614 нови автомобила, регистрирани през годината, което е леко увеличение с 0,9% в сравнение с 12 847 929 единици през 2023. Ръстът беше постигнат благодарение на продажбите през декември – 1 091 131 единици, което е с 4,1% повече от същия месец на предишната година.
Повечето от основните пазари на континента обаче са на минус, сочат данните от продажбите като цяло. Единствено Испания (+7,1%) и Великобритания (+2,1%) записват ръст, докато Франция (-3,2%), Германия (-1%) и Италия (-0,5%) се движат в обратна посока. На шесто място е Полша с увеличение от цели 16,1%.
Що се отнася до задвижванията, електрическите превозни средства запазват трета позиция с пазарен дял от 15,3%, но в същото време отбелязват спад на продажбите от 1,3%. Свиването на регистрациите на EV в Германия е особено силно (-27,4%), докато във Франция и Италия спадът е по-малък съответно -2,6% и -1,0%. От друга страна, продажбите на електромобили нарастват в Испания (+11,2%) и Великобритания (+21,4%).
VW Group - 26,3% Stellantis - 15,2% Renault Group - 9,9% Hyundai Group - 8,2% Toyota Group - 7,8% BMW Group - 7,1% Mercedes-Benz - 5,4% Ford - 3,3% Volvo - 2,9% Tesla - 2,5% |
Продажбите на plug-in хибридните автомобили също са намалели с 3,9% за цялата година, като техният пазарен дял е 7,3%. Най-значимият ръст на PHEV се отчита във Великобритания (+18,3%) и Германия (+9,2%), докато в Италия те са намалели с 24,4%.
Бензинът все още е най-продаваното гориво с почти 33% пазарен дял в Европа, но през миналата година той пада с 6,8%. Хибридните автомобили (пълни и леки) отчитат ръст от 19,6% и вече са много близо до бензиновите, като общият им дял е 31,3%. Пазарът на дизелите продължава да се свива – с 11,8% на годишна база и вече е 10,4%. Останалите горива (пропан-бутан, метан, биоетанол и водород) леко се увеличават (+1,4%) и дял от 2,5%.
Сред големите автомобилни групи единствената, която отбелязва силен растеж, е Toyota с +13,1% през 2024 и с пазарен дял, който нараства с почти един процентен пункт. Европейските регистрации на Renault (+3,2%) и Volkswagen Group (+2,5%) също се увеличават, докато при Ford (-17,0%), Tesla (-10,8%) и Stellantis (-7,3%) са намалели значително. Сред другите групи се откроява отличното представяне на Volvo (+28,4%), Suzuki (+8,1%) и Mitsubishi, което въпреки малките продажби се завръща в Европа с +42,2%.