IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Газ до ламарината за по-добра работа на двигателя - вярно или не?

Експерти обясняват защо и как моторът трябва да се натоварва максимално от време на време

Един от съветите, давани на шофьорите, е при движение по магистрала двигателят на автомобила да се натовари максимално Това означава „газ до ламарината“ и каране с висока скорост, като тази процедура позволява на мотора да се самопочисти. А това означава увеличение на мощността и по-лесно стартира в студено време.


обороти


Това наистина ли е вярно? И как да самопочистите двигателя, без да получите глоба за това, че превишите ограничението на скоростта? Експертите от изданието ZR обясняват как трябва да се процедира в подобни случаи, за да не се навреди както на двигателя, така и на автомобила като цяло.

За информация - диапазонът на оборотите на коляновия вал за бензинов двигател е приблизително 650-6500 об/мин, а за дизелов двигател е 600-4500 об/мин. В същото време съвременните автоматични трансмисии позволяват на двигателя да работи при високи натоварвания при ниски скорости. Самите шофьори, когато карат коли с ръчни скорости, се опитват да предотвратят работата на двигателя при високи обороти, тъй като се смята, че това води до по-бързо износване на силовия агрегат.

Затова и водачите на автомобили с ръчна скоростна кутия се опитват да преминат на по-висока предавка възможно най-рано. Собствениците на автомобили с автоматична скоростна кутия, на свой ред, се опитват да не натискат рязко педала на газта. А шофьорите на автомобили с CVT се опитват да гарантират, че коляновият вал се върти не повече от 2000 об/мин при всяка скорост.

Всички тези мерки обаче не удължават живота на двигателя. При такива условия на работа частите на коляновия механизъм изпитват повишени натоварвания. Налягането на буталата върху стените на цилиндъра се увеличава. Също така трябва също да се вземе предвид ниската производителност на маслената помпа при ниски скорости. В резултат на това антифрикционният слой върху буталата и втулките на коляновия вал бързо се износва. След това има луфт на буталата в цилиндрите, което води до необходимостта от ремонт на двигателя.

Периодичната работа при високи скорости ще помогне за почистване на запалителните свещи и горивните камери от въглеродни отлагания. Големият обем отработени газове, които могат да се генерират само при високи обороти на двигателя, ще осигури почистване на частите на турбината. Между другото, „пенсионерският" стил на шофиране на автомобил с двигател с турбокомпресор също не е за предпочитане, защото дюзата и байпасният клапан, разположени в турбината, не работят при ниски обороти на двигателя. И поради това те губят подвижност с течение на времето.

През зимата двигателят често работи студен и това влошава ситуацията. В картера на двигателя се образува конденз. Смесва се с двигателното масло и поради това маслото губи своите смазочни свойства. Поради тази причина двигателите през зимата трябва да се „изпържват“ след загряване, за да се изпари ненужната влага.

Излиза, че периодичното пускане на двигателя на по-високи обороти е полезно? Да, но не и на празен ход, когато двигателят е под минимално натоварване. По същество той се върти сам и приставките, въпреки че инженерите са предвидили, че такива скорости ще се поддържат само при големи натоварвания. Следователно, за да се продуха, трябва да се отиде на магистрала.

За целта трябва да изберете сух и хубав ден и да карате по права многолентова магистрала. Трябва да шофирате, като поддържате обороти на двигателя при 5000 оборота в минута в продължение на 30 минути или още по-добре един час. Това може да стане при скорост около 100 км/ч, не на най-високата предавка.

За автомобил с автоматична скоростна кутия трябва да изберете ръчен режим на превключване. Няма нужда да се страхувате - електрониката няма да ви позволи да закарате стрелката на оборотомера далеч в червената зона. Съответно трансмисията и двигателят няма да бъдат повредени.

Същото трябва да се направи и с вариатора. Селекторът трябва да бъде превключен на ръчен режим на управление на предавките. След това изберете този при шофиране, при който двигателят ще поддържа 5000 оборота в минута, а скоростта на автомобила ще бъде 100 км/ч. Трябва да сте подготвени за повишен разход на гориво по време на това „пържене“ на двигателя. Но продухването и почистването си заслужават.


0 от 500
  • #30
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Гатю ( преди 2 седмици )
    Майко мила! Изпържване на двигателя. Хахаха. Ако беше вярно, дали нямаше да е написано в книжките за експлоатация на автомобила.
  • #29
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Мишо ( преди 2 седмици )
    Ужас.
  • #28
    11 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    По-големи глупости отдавна не бях чел...
  • #27
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Пропов както винаги с поредната си глупост! В Германия никога не е имало и където и да било такова изискване, дори звучи като че ли дете от детската градина го е измислило, което си няма представа от реалния живот а живее с картинки от дъвки и снакс. Ако някоя кола може да прегрее това е бил Голф 1-ца или 2-ка с 55 коня, толкова са били тогава когато Корола с 1.3 е 75 коня и ги прескача по магистралите с по-модерен мотор с 12 клапана и катализатор.
  • #26
    19 rate up comment 1 rate down comment
    ICEFire ( преди 2 седмици )
    Това са неадекватни съвети... Морално остаряло разбиране... Един час /5К оборота в минута на ниска предавка =1 месец в сервиза (включае чакането).. Приложимо за някои дизелови двигатели...При нов автомобил с автоматична трансмисия.. дори да минеш на ръчно управление е невъзможно.. електрониката ще блокира процеса...Има си добавки за горива и т.н.
  • #25
    42 rate up comment 1 rate down comment
    :)))) ( преди 2 седмици )
    Изясни ми се защо е пълно с ненормалници по пътищата... те хората продухвали бе :)
  • #24
    36 rate up comment 12 rate down comment
    Пропов ( преди 2 седмици )
    Навремето Тойта не са ги пускали в Германия защото има изискване колата да може да поддържа 1 час максималната си скорост. Тойтките не успявали - прегрявали. Отнело им е години за да оправят нещата. Та има двигатели направени за натоварване, има и такива дето трябва да се карат като болен кон. Няма универсални съвети за тия неща. Като купуваш кола трябва да се поинтересуваш дали ще пасва на твоя десен крак и задния джоб, естествено.
  • #23
    52 rate up comment 4 rate down comment
    Георги ( преди 2 седмици )
    Двигателят се прочиства най-добре като шофираш на 7000 оборота от София до най-близкия сервиз.
  • #22
    25 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Факт е, че ниските обороти са по-опасни от високите. Работа на място убива агрегата, това не означава да го зориш студен. Аз периодично си развъртам моя, дори и в градски условия. За карането около час на магистрала малко под оборотите, при които електрониката ще изключи притока на гориво нямам думи.
  • #21
    20 rate up comment 2 rate down comment
    Чичоичо ( преди 2 седмици )
    Пепи Захариев който едвам взе книжка ще ни учи как да си караме колите. Умряй от смях.