Европейската комисия е готова да приеме исканията на Италия, Германия и други скептично настроени към забраната на ДВГ от 2035 г. държави. По информация на агенция Reuters, изпълнителният орган на ЕС вече преразглежда плановете си и ще позволи продажба на конвенционални двигатели, ако те се захранва с горива, които са определени като „климатично неутрални“.
За целта ЕК вече планира да създаде „нов тип превозни средства“ за Европа, които работят само с горива с нулеви вредни емисии. Тези превозни средства трябва да използват технологии, които не им позволяват да се движат, ако се зареждат с други горива. Те включват „индукционна система за зареждане с гориво“, която би попречила на автомобилите да запалят, ако не работят с неутрални горива.
С този ход властите в Брюксел се опитва да преодолеят задънената улица, създадена в Съвета на ЕС, където Италия, Германия, Полша и още няколко държави, сред които е и България, казаха „не“ на изцяло електрическото задвижване за автомобилите, продавани след 2035 г. и поискаха позволяване на използването на био и синтетични горива, както и на водород.
Очакваше се, че гласуването на забраната на продажба на автомобили с ДВГ е само формалност, но то така и не се състоя след протеста, воден от Германия и Италия. Автомобилните производители, на свой ред, поискаха властите в ЕС да се ангажират повече в сектора.
„Европа и нейната автомобилна индустрия са в повратна точка. Предизвикателствата са огромни, както и натискът върху автомобилната индустрия. Днес европейските производители на автомобили са изправени пред много асиметрично предизвикателство. Вече не сме в челните редици на технологичната надпревара. В същото време, тъй като стимулите за закупуване на превозни средства с нулеви емисии намаляват в ЕС, виждаме огромна подкрепа за нашите конкуренти в Китай и САЩ", заяви Лука де Мео, президент на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (ACEA).