IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Eлектромобилитe настигат дизелите по продажби

В Европа броят на превозните средства на ток расте най-бързо

Постоянното нарастване на продажбите на електрически автомобили в Европа е факт, който вече се очертава ясно от няколко години. Асоциацията на европейските производители на автомобили (AСЕА) потвърждава тази тенденция за 2022 г.

 

ricarica-auto-elettrica

 

Автомобилите на ток бележат ръст от 29,3% спрямо регистрациите през 2021 г. и запазват четвъртото място, но вече много близо до дизеловите.

1. Бензинови автомобили: 36,7% (-12,5%)
2. Леки и напълно хибридни автомобили: 23,3% (+8,5%)
3. Дизелови автомобили: 14,5% (-20,9%)
4. Електрически автомобили: 13,9% (+29,3%)
5. Plug-in хибридни автомобили: 8,9% (-2,7%)
6. Автомобили с пропан-бутан и етанол: 2,2% (+13,7%)
7. Автомобили на природен газ: 0,1% (-57,6%)

На първо място сред източниците на гориво за автомобили е бензинът, но с 12,5% спад (4 144 763 коли) и пазарен дял намален до 36,7%. Германия остава страната с най-голям брой регистрирани бензинови машини през 2022 г., следвана от Великобритания и Франция.

 

mazda-cx-90-09

 

Второ място е за леките и напълно хибридни автомобили - 23,3% (+8,5%), които с 2 638 899 бройки отбелязват увеличение от 8,5% и представляват 23,3% от пазара. Тук сред водещите държави са Германия, Великобритания и Италия, които сред тези с над 400 000 регистрации годишно. Франция и Испания също имат силен принос към каузата на хибридните автомобили без презареждане.

На трето място и в постоянен спад е продажбата на дизелови автомобили, която с 1 639 766 бройки бележи -20,9% и пазарен дял от 14,5%. Германия, Франция, Италия и Испания са страните, в които са регистрирани най-много дизелови автомобили, докато във Великобритания продажбите на дизелови коли падат рязко (-38,9%).

 

Audi

 

С общо 1 575 079 автомобила, регистрирани през 2022 г. (ЕС+ЕАСТ+Великобритания), електрическите превозни средства и тези с горивни клетки имат пазарен дял от 13,9%. Заслугата е преди всичко на големите пазари като Германия, Франция, Великобритания, но също и на електрическите крепости като Норвегия и Швеция (от около 95 000 автомобила до 471 000).

Петата позиция се държи от Plug-in хибридни автомобили, които с 1 013 827 бройки регистрират спад с 2,7% на годишна база и пазарен дял от 8,9%. Общият спад при PHEVs се компенсира само от увеличението на продажбите в Германия (+11,3%), докато във Франция, Великобритания, Швеция и Италия тенденцията остава отрицателна.

Пропан-бутанът и етанолът заедно отбелязват ръст, като през 2022 г. са регистрирани 257 461 автомобила, което е дял от 2,2% и +13,7% спрямо предходната година. Почти половината от общата бройка е представена от италианските продажби на автомобили с пропан-бутан с ръст от 10,5% и следвани от Франция и Германия.

Класацията затваря метанът, който представлява едва 0,1% от пазара. През 2022 г. са регистрирани 18 421 автомобила на природен газ, което е спад от 57,6%. На практика само Италия поддържа жив пазара на коли на метан, макар и със спад от 65,9% и регистрирани 10 720 автомобила. Най-близката страна е Швеция с 1881 коли.

 

 

0 от 500
  • #37
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Много те моля пробвай да караш по 800 км на седмица за 1-2 седмици и ми кажи как е. Освен ако не живееш някъде към Пазарджик и да работиш в София е доста трудна работа. Аз имам къща край Елин Пелин и ми е 70км отиване и връщане, карам само по бързи пътища и пак ми гълта час и половина. И като ми се наложи на го правя 3-4 пъти за 1 седмица - ами уморително е. Сега сметни 110-120 км на ден всеки божи ден, няма делник няма празник- ти висиш 2 часа зад волана.
  • #36
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До долните ( преди 1 година )
    Мощност не значи произведена електроенергия.Примерно 1000мегавата реактор е мощността на парната турбина но два реактора от такъв тип осигуряват 16-17Тераватчаса електроенергия годишно а една Ферма от перки осигурява 3-4Твч електроенергия годишно.Панелите са нищо една фотоцентрала в Египет осигурява смешните 1-2Твч годишно.Както виждаме мощност и добита електроенергия са две разлипни неща.Не лъжете хората с тия мощности само ги обърквате.Мошността не интересува никого а произведената енергия
  • #35
    0 rate up comment 0 rate down comment
    До 33 ( преди 1 година )
    При 800 км на седмица и гараж или двор в който да зареждаш на нощна, ще стъпиш на зарядна станция два-три пъти в годината като ходиш на море или друг по-дълъг глокс. Според статистика на целия флот на тесла, само за под10% от изминатите километри собствениците ползват суперcharger, а през останалото време зареждат вкъщи или на друга бавна зарядна станция.
  • #34
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Имам 2 дизела в семейството, единия е най-технологичния с 3 турбо компресора - нямам търпение качеството на електричките да се изравни с ДВГ и да ги сменям тези гадни дизели. Това което ме мотивира най-много е че всеки лев даден на бензиностанцията излиза от икономиката на ЕС. Зареждането с ток, който се произвежда от ресурси от ЕС позволява парите да останат в ЕС и да създават благосъстояние на нас и другите страни в ЕС, вместо на руснаци и араби.
  • #33
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До 32 ( преди 1 година )
    Разбира се че съм дал екстремен пример за да бъда разбран по-лесно, но пък и не твърде екстремен, защото нито шофьори които минават по 40 000 км годишно че пък и повече, нито такива с разход 10 литра на 100 са изключение. Тоест за тях още днес е логично да минат на ток. А 40 хиляди километра не са чак толкова много - около стотина километра на ден и около 800 км на седмица. Напълно нормално за служебен автомобил, да не говорим за такси. А за камионите и микробусите, които ще пестят още повече?
  • #32
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    И тази електричка никога ли няма да стъпи на публична зарядна?
  • #31
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Ти въобще книжка имаш ли че така с лека ръка казваш да се кара средно по 40к км на година. Но като някой каже че често кара по 300км накуп - ооо това са глупости. Пробвай 12-13к км на година и изведнъж сметката падна от 360к на 120к. Което падна на 4к на година. Но електричката е с 2-3к на година по-скъпо каско и реалната разлика падна на 1000лв. Отделно 10/100 смесено за дизел е доста песимистично. Освен ако не е 3.0 и нагоре.
  • #30
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 29 ( преди 1 година )
    Абсолютно нищо не си разбрал! Говоря ти за спестено от дизел, а не за спестено от ток. За 40 хиляди километра годишно се харчат 12 000 лв, които са 360 000 за 30 години. Дори да забравям за фотоволтаиците и да си плащаш тока, 10 000 киловатчаса годишно са 1400 лв на година заредени на нощна тарифа. Това са ти 42 000 лв за 30 години и пак ти остават 300 000 лв да си купиш автомобили с нови батерии, като оставиш старите за съхранение на енергия от фотоволтаиците. Дизелът няма бъдеще!
  • #29
    0 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Генерация и товар на ЕЕС в реално време за 02.02.2023 10:14:00ИмеMWАЕЦ 31,43%2166.51Кондензационни ТЕЦ 44,99%3100.89Топлофикационни ТЕЦ 5,87%404.51Заводски ТЕЦ 1,70%116.88ВЕЦ 2,86%197.22Малки ВЕЦ 2,29%157.66ВяЕЦ 2,50%172.1ФЕЦ 7,85%540.79Био ЕЦ 0,52%35.95Товар на РБ5703.68Както виждаш в студена мрачна зимна сутрин в момента фотоволтаиците осигуряват 540 мегавата мощност, което е половината от атомен реактор. А има заявки за 30 пъти повече ВЕИ мощности. Ще ст ...
  • #28
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Ами щом е толкова лесно и печалбата е гарантирана защо не си го направил вече? Защо не го правят всички? Като е толкова очевидно. На колко мислиш че ще ти изкупуват тока че да изкараш 360к лв за 30 години. Това са ти 12к на година, ти очакваш на ти го купуват малко под 1 лв. Нали ако ти го изкупуват на толкова значи че другите ще плащат по 1.5-2лв на киловат да го ползват.