IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Знаете ли какво е „слешпланинг“ и как да се справите с него?

Това коварно явление на пътя се проявява през зимата и причинява сериозни проблеми

Един от най-сериозните проблеми на зимното шофиране в града е свързан с факта, че след снеговалеж пътните служби активно използват специални реагенти, които не винаги дават желания ефект. Често те провокират появата на пътното платно на полутечно вещество от смес от мръсна вода и полуразтопен сняг. В резултат на това рискът от злополука се увеличава значително, предупреждават експерти.


сплешпланинг


По време на летните дъждове шофьорите често се сблъскват с едно много неприятно явление, наречено „аквапланинг“. То е толкова опасно, че много пъти е обяснявано как водачът на превозно средство трябва да реагира, за справи с него. През зимата обаче то не би трябвало да притеснява хората зад волана. Поне, докато на пътя не се появят специални реактиви, използвани за справяне с леда и снега.

При определени метеорологични условия те могат да превърнат снега или леда не във вода, а в странно мръсно вещество, което се натрупва върху пътното платно и може да предизвика т. нар. „слешпланинг” (от англ. slash - прорязвам и planning - плъзгам се). Това е феномен, при който дори зимни гуми с добър протектор не са в състояние да изтласкат солена снежно-ледена каша от контактното петно.

Освен това, в момента на контакт на колелото, движещо се върху тази смес, част от него се притиска и отново се превръща в лед, а част под формата на мръсна каша образува клин между хлъзгавата основа и гумата. И поради факта, че плътността на тази каша е много по-голяма от тази на водата, ефектът от загубата на контакт между гумата и пътя се получава при значително по-ниски скорости. Но това не е всичко. Поради по-високата плътност, получената субстанция създава още по-голям инхибиращ ефект.


сплешпланинг


В резултат на комбинацията от тези фактори автомобилът практически престава да се контролира и може много рязко да промени траекторията на движението си, обърквайки както водача, така и шофьорите тези наоколо. В този случай, като правило, не става дума само за промяна на позицията на тялото на автомобила в пространството.

Тъй като предните колела изпитват голямо съпротивление при търкаляне, съществува голям риск задните колела да се приплъзнат неконтролирано. Тоест, получава се сериозно занасяне. Има и друг отрицателен ефект – мръсните пръски, които излизат от под гумите ще паднат върху прозорците на автомобила, което ги прави напълно непрозрачни.


сплешпланинг


Най-простото нещо, за да се избегне подобна ситуация, е да не се преминава през такива участъци от пътя, което обаче не винаги е възможно. И ако не е възможно да избегнем контакт с „кашата“, трябва тази зона да се премине безопасно, като първата стъпка е намаляване на скоростта. Ако това е невъзможно, шофьорът трябва да потърси възможно най-безопасната траектория и да премине през нея с равномерно подаване на газ. При проблеми със стабилността на посоката се извършват корекции на посоката на движение с помощта на волана, като се избягват големи амплитуди. В противен случай можете да се провокира загуба на контрол.

За съжаление, подобни проблеми могат да се срещнат не само на мръсен път. Често почистващите машини създават такива капани, усърдно разбивайки натрупаната мръсотия от комбинация от реактиви, сняг и странно сиво вещество, което винаги присъства по пътищата на мегаполисите. Затова и най-правилното решение е да се избягват ненужни маневри в зоната на действие на почистващите пътя машини и да не се превишава разумната скорост.


0 от 500
  • #6
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    През този сезон опасност са парчетата лед по ремаркетата на големите камиони. Вчера за 15 минути две случки: първо един ми изсипа върху колата няколко и после някакъв кьорчо наби спирачките защото парчетата лед по асфалта му се сторили стъкла.
  • #5
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Газко Уазков ( преди 1 година )
    Уникален превод, ама не ви е за първи път....Иначе, когато това, върху което караш е видно, можеш предварително да вземеш мерки. Ако видиш, че има вода или киша, намаляш, внимаваш и си минаваш. Има, обаче едно нещо, наречено черен лед. Бързо замръзнала влага върху асфалта, която не се вижда. Уж караш на сух асфалт, а то е лед!
  • #4
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Пак автоматично преведена статия, която е за САЩ и за автомобили със задно предаване, на които предните колелета оказвали съпротивление. Петърчо, за беше прочел и помислил!
  • #3
    14 rate up comment 1 rate down comment
    Мадуро ( преди 1 година )
    Слъш се чете и е киша а не плъзгане или прорязване от къде ги превеждате тия статии с гугъл ли ?
  • #2
    17 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Пешко, не само не можеш да преписваш, ами на всичкото отгоре си измисляш. Терминът е slushplaning, от slush, което означава киша. Което е логично, нали, ако беше прочел за какво е статията.
  • #1
    3 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Как се нарича това явление, много харектерно за България, при което обикновено на почистения асфалт се нахвърля, сняг от сприрки, гаражи,тротоари, магазини и тн.?За промяната в сцеплението няма да коментирам.Може би ssb? Snow shobel back