IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Роудстърът Skoda 450 направи фурор, но имаше кратък живот

Автомобилът е наследен от Felicia - един от най-успешните модели в историята на марката

В средата на 50-те години на миналия век чехословашкият автомобилен производител Skoda разглежда възможността за създаване на открит автомобил, който да бъде съперник на малките британски спортни коли. И се разработва Skoda 440 Sport, а двуместният прототип е представен на публиката през септември 1956 г. в Бърно.

 

Skoda 450-2

 

Роудстърът обаче не прави особено впечатление на обществеността. Първата цифра в името на автомобила показва броя на цилиндрите, а втората и третата - мощността на двигателя в конски сили, който е с обем 1089 куб.см. см. С изключение на панорамното предно стъкло и безрамковите странични прозорци, не изглежда толкова спортно, колкото се е искало на конструкторите. Докато задната част изглежда дори грозна и е било ясно, че трябва да се промени.

Автомобилът 450-1 е създаден на базата на купето Skoda 450, но чехите продължават да подобряват прототипа. Така през март 1957 г. се появява версията 450-2 с „2+2“ места с по-елегантни контури на каросерията, леко удължена задна част и по-заоблена радиаторна решетка, вместо трапецовидна. Гърлото на резервоара за гориво се премества от ръба на десния заден калник към капака на багажника, а самият багажник се отваря със специален лост зад лявата врата.

 

Skoda 450-3

 

Новото арматурно табло, което по-късно е наследено от други производствени автомобили на марката, няма оборотомер (в сравнение с 440 Sport). Страничните прозорци получават рамки, които обаче са премахнати заедно с тях. Практичният прибиращ се покрив, или по-скоро тръбната му конструкция, трябва да бъде променена, защото е твърде висок, безформен, а освен това тече и не се контролира добре. Хромираната рамка на предното стъкло също е подсилена.

Посетителите на Чехословашкото инженерно изложение, организирано през септември 1957 г., виждат и оценяват как специалистите на Skoda успяват в това, което са планирали – идват около 1,6 милиона души. През октомври същата година версията 450 предизвиква фурор на автомобилното изложение в Лондон. Под капака на топ версията може да се види вече споменатият 4-цилиндров двигател с два карбуратора. Кутията е механична 4-степенна със скоростен лост на кормилната колона и предава 74,5 Нм въртящ момент при 3500 об/мин. Според експерти колата с междуосие от 2,4 м има добри характеристики на шофиране – достига максимална скорост 128 км/ч, като консумира средно 9 л бензин на 100 км. Телескопичните амортисьори са използвани на задната ос, барабанните спирачки са скрити зад 15-инчовите колела. Цялата серия изповядва класическата концепция за задвижване на задните колела.

 

Skoda 450-4

 

Задната седалка на Skoda 450 обаче според експерти е нефункционална, защото седящите нямат къде да се облегнат. А колата е наричана семейна... Предната седалка е направена така, че да може да се сгъва донякъде, за да позволява достъп отзад. В края на 1958 г. се правят корекции по купето и са отстранени недостатъците. В допълнение към сгъваемия брезентов покрив се появява ламиниран твърд капак, получен чрез комбиниране на плат и смола.

До края на 1957 г. са произведени само 10 предсерийни коли, а до 1959 г. заводът сглобява още 1000 автомобила – общо 1010 бройки. Около 2/3 от произведените коли отиват в чужбина - основно в Германия, Великобритания, а изненадващо и в САЩ. Общо 408 копия са изпратени за износ. Фотограф на име Уилям Хекел дори прави поредица от снимки с победителката в конкурса за красота „Мис САЩ“ - Шарлот Шефийлд (1936-2016), позираща до чехословашкия шоу автомобил на изложение в Лондон.

 

Skoda 450-5

 

До тук обаче спира историята на автомобила, защото е назрял момент Skoda 450 да бъде наследена от Skoda Felicia, а този модел става един от най-успешните в историята на марката.

 

 

0 от 500